den gode terrorist i tv2
Fra : P.Jensen

Dato : 19-03-02 16:03

http://ekstrabladet.dk/visArtikel.iasp?pageID=157549

Et medlem at den vildt berygtede yoga sekt Ananda Marga, fik for anden gang
på et år et gratis reklame show på tv i den bedste sendetid, tv2 var
åbenbart imponerede over at det er lykkedes for bankrøveren og terroristen
Niels Christian.Nielsen at holde sig skjult i 20 år, tv udsendelsen hed den
"gode terrorist". Og her konstaterede man at blandt andet at Niels
Christian.Nielsen´ er efterlyst for Narkohandel, våbensmugling,
møntfalskeri, bankrøveri, osv.

Hvad TV2 imidlertid ikke ville fortælle seerne, var blandt andet at Niels
Christian.Nielsen´s indiske guru på et tidspunkt i 1978 sad fængslet for en
række mord. Imidlertid blev han løsladt primært fordi det lykkedes ham at få
8-10 unge kvinder på 20-25 år til at presse den indiske regering til at
løslade ham. Og hvordan gjorde de så det ?, Jo de hældte benzin over sig
selv og da pressen ankom tændte de ild på sig selv, hvorefter de døde. Hvad
TV2 heller ikke fortalte seerne var at at den vildt berygtede yoga sekt
Ananda Marga, holder sine medlemmer fanget, når de først har nået op i
bevægelsen, så kan de ikke komme ud igen.

Et eksempel da Niels Christian.Nielsen kastede våben ud over Indien i 1995
skrev BT at en række eksmedlemmer af Ananda Marga pludselig forsvandt, man
fandt dem senere i nogle svenske søer indpakket i sorte sække. Da man åbnede
sækkene havde de hakket ligene i småstykker. Tak for kaffe siger jeg bare.

Jeg erindrer at dialogcentret var på mærkerne da Sai Baba sekten ville åbne
en højskole i DK.
Og man fremkom med udokumenterede påstande om pædofili. Men når det gælder
mordere så har dialogcenteret åbenbart intet hastværk med at advare unge
mennesker, der kunne komme ud at svømme i mere en betydning af ordet. Det er
helt uforståeligt.
Peter Jensen

Fra : Clark Kent

Dato : 19-03-02 16:08

Dialogcentret er der sgu da ingen, der kan tage alvorligt..............

P.Jensen <Jensen@hotmail.com> skrev i en

Fra : The beast within

Dato : 19-03-02 17:11

Jeg vil også mene at DCI ikke bør tages alvorligt, bare se på deres artikel
om Pokemon fra april 2001, der påstar de, at POkemon ikke er en
tegneserie/film, men ne okkult religion, hvis man påstår sådanne noget, bør
man da have en skrue løs, DCI minder efterhånden om amerikanske kristne
fanatiker, der ikke længere ved hvad virkelighed og fantasi er, og derfor
blander det sammen, prøv fpr eksempel at sammenligne DCI's artikel om
Pokemon: http://www.dci.dk/da/mtrl/PoKeMoN.html og denne artikel fra Jesus
is lord: http://www.jesus-is-lord.com/games.htm

Disse to links viser hvordan nogle mennesker virkelig er ude og "skide
tyndt"

- Black Knight

Fra : Ole Nielsby

Dato : 19-03-02 19:07

The beast within <satanism@post.tele.dk> skrev:

> [...]
> POkemon ikke er en tegneserie/film, men ne okkult religion,
> hvis man påstår sådanne noget, bør man da have en skrue løs,

Fy hvor skulle de skamme sig. Det er jo tyvstjålet fra South Park-
tegnefilmen. (Gad vide hvad Dialogcenteret for øvrigt mener om
den, bort set fra at den er god at få ideer fra?)

Der er et afsnit i serien hvor alle ungerne i byen bliver totalt
forgabt i nogle temmelig Pokemon-agtige japanske dukker,
som er lavet af en japansk koncern der bruger dukkerne til
at hjernevaske børnene for at overtage verdensherredømmet.
Fabrikanten afparerer fædrenes kritik ved at smigre deres
store amerikanske penisser. Til sidst må mødrene klare ærterne
ved at forstille sig og lade som om de er vilde med de japanske
dukker. Så forsvinder magien; ungerne gider absolut ikke lege
med noget deres forældre synes er spændende.

Måske har de set tegnefilmen færdig og vil afprøve fiffet fra
slutningen. Hvis Dialogcenteret godkender bevægelsen, er
der vel ingen unge der hopper på den længere???

ON/***Fjern sneglen fra min svaradresse***

Fra : - wolf -

Dato : 19-03-02 17:31

"Clark Kent" <henri@orangenet.dk> wrote in message
> Dialogcentret er der sgu da ingen, der kan tage alvorligt..............

Men det er der desværre nogen, der gør. Det er ikke længe siden,
TV2-nyhederne bragte et interview med Johannes Aagaard om en eller anden
religion, som han var "ekspert" i.

Johannes Aagaard fra Dialogcenteret er uddannet teolog, og er dermed kun
ekspert i kristendom. Alligevel udtaler han sig gerne som "ekspert" om
andre religiøse retninger på trods af hans manglende faglige forudsætninger.
En sådan holdning til videnskabelig metode sætter endvidere tvivl ved hans
(og en hvilken som helst anden persons) evner inden for hans egentlige
fagområde. Fra et videnskabeligt synspunkt kan han med rette stemples som
en pseudovidenskabelig nar.

- wolf -

Fra : Arcana

Dato : 19-03-02 21:57

"- wolf -" <wolf@blazingangles.nospam.com> skrev i en meddelelse

> Johannes Aagaard fra Dialogcenteret er uddannet teolog, og er dermed kun
> ekspert i kristendom. Alligevel udtaler han sig gerne som "ekspert" om

Jeg synes jeg har hørt lidet flatterende ting om den måde han fik sin
"doktorgrad" på. Hvordan var det nu med det? Købte han den ikke?

arc@na

Fra : Madbit

Dato : 21-03-02 15:02

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> wrote in message news:<a788mn$dfo$1@sunsite.dk>...
> "- wolf -" <wolf@blazingangles.nospam.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes jeg har hørt lidet flatterende ting om den måde han fik sin
> "doktorgrad" på. Hvordan var det nu med det? Købte han den ikke?

Fortæl fortæl (eller link)

Jo mere smuds vi har på ham jo sjovere...

Fra : - wolf -

Dato : 21-03-02 17:46

> "- wolf -" <wolf@blazingangles.nospam.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes jeg har hørt lidet flatterende ting om den måde han fik sin
> "doktorgrad" på. Hvordan var det nu med det? Købte han den ikke?

Det kender jeg ikke noget til. Men til gengæld synes jeg, det er komplet
latterligt, at man kan få doktorgrader i teologi. Man får trods alt ikke
doktorgrader i studiet af nissers adfærd.

- wolf -

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-03-02 22:20

"- wolf -" <wolf@blazingangles.nospam.com> skrev:

> Men til gengæld synes jeg, det er komplet
> latterligt, at man kan få doktorgrader i teologi. Man får trods alt ikke
> doktorgrader i studiet af nissers adfærd.

Det kan man nu sagtens. Men så hedder universitetsfaget folkloristik. Og jeg mener faktisk
at have set et sted, at vi i DK har en sådan doktor i nisser.

Teologiske doktorer er ligeså seriøse videnskabsfolk, som doktorer indenfor andre fag.

.... Og nogle af de mest respekterede er jo langt fra kristne, men tvært i mod skeptiske.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : - wolf -

Dato : 22-03-02 07:02

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote in message

> Det kan man nu sagtens. Men så hedder universitetsfaget folkloristik. Og
jeg mener faktisk
> at have set et sted, at vi i DK har en sådan doktor i nisser.

Men de tager vel snarere udgangspunkt i, hvordan myten om nisser har
udviklet sig, og hvad den siger om mennesker. Og de går formentlig heller
ikke ud fra en grundidé om, at der ligger en historisk sandhed bag myterne.

> Teologiske doktorer er ligeså seriøse videnskabsfolk, som doktorer
indenfor andre fag.

Det skulle da lige være med undtagelse af, at de ikke lever op til
videnskabelige krav om, at resultaterne skal kunne eftervises, at de
sjældent forsøger at afvise deres egne teorier ("Når Gud *ikke* eksisterer,
har det så en indflydelse på min teori?"), at de ofte hævder at tro på
overnaturlige væsner (guder), og dermed ikke ligefrem kan karakteriseres som
troværdige, at deres teorier har en tendens til at konflikte med det, vi
allerede ved (evolutionsteori vs. kreationisme), at de antager, at de har
ret med mindre andet er bevist (sund praksis siger, at man tager fejl,
indtil andet er bevist), osv. Johannes Aagaard gør sig skyldig i alle disse
fejl.

Der er grangiveligt doktorer i teologi, der oprigtigt forsøger at finde en
mening i kristendommen, og som ikke ryster i bukserne af at finde ud af, at
kristendommen først efter ca. 100 år opfattede sig selv som andet end "de
sande jøder" osv. Men det er desværre ikke dem, der bliver brugt som
eksperter, OG DET GIVER DEM STADIG IKKE MANDAT TIL AT UDTALE SIG OM, HVAD
ANDRE RELIGIONER GÅR UD PÅ.

- wolf -

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-03-02 00:14

> [...]

> ikke ud fra en grundidé om, at der ligger en historisk sandhed bag myterne.

Det gør teologien som videnskab altså heller ikke. Se mit andet svar til dig i denne tråd.

> OG DET GIVER DEM STADIG IKKE MANDAT TIL AT UDTALE SIG OM, HVAD
> ANDRE RELIGIONER GÅR UD PÅ.

Overdreven brug af Caps Lock... Men altså: De har ikke mere mandat til at udtale sig om slige sager,
end du og jeg har. Det er jeg enig med dig i. Men alle kan vel udtale sig om alting, så længe vi lever i
et demokratisk land. Eller hvordan?

Fra : - wolf -

Dato : 24-03-02 09:05

> [...]
udtale sig om slige sager,
> end du og jeg har. Det er jeg enig med dig i. Men alle kan vel udtale sig

De kan godt udtale sig om deres *mening* om tingene, men når de - som
Johannes Aagaard fra Monologcenteret - udtaler sig, som om de rent faktisk
har studeret tingene og kan stå som faglige autoriteter - så er det et tegn
på, at deres videnskabelige metoder lader en del tilbage at ønske.

- wolf -

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-03-02 00:27

> [...]

> har studeret tingene og kan stå som faglige autoriteter - så er det et tegn
> på, at deres videnskabelige metoder lader en del tilbage at ønske.

Uden at skulle tage stilling til den enkelte sag, så *kan* det vel tænkes, at denne
eller hin matematikproffessor, biolog eller, ja, teolog studerer andre ting end netop
deres specifikke fagområde.

Fra : - wolf -

Dato : 25-03-02 06:51

> [...]
at denne
> eller hin matematikproffessor, biolog eller, ja, teolog studerer andre

Selvfølgelig, men hvis man tager stilling til netop denne sag, så forholder
det sig sådan, at Johannes Aagaard er Dr. Theol i missionerende teologi --
altså den del af teologien, der går ud på at omvende andre folk -- og har
ikke studeret noget andet. Hans "viden" om andre religioner går ud på, hvad
hans tro siger om dem, nemlig at de er vantro, der skal omvendes. ("Some
expert", som man siger westpå.)

- wolf -

Fra : Corax

Dato : 25-03-02 07:22

Hvis man ser på Johannes Aagaards materiale, er det tydeligt, at Aagaard
stadig lever i en verden, hvor 70'ernes og 80'ernes fordomme mod religiøse
grupper (cult panic) lever i bedste velgående. Tilhængere af andre religiøse
grupper end Aagaards egen, ses som "hjernevaskede", "psykisk syge" eller
"vildledte". Nåja, og så er 25% af den danske befolkningen (ifølge Aagaard)
satanister.

Ude i den virkelige verden, findes der langt mere troværdige
forklaringsmodeller.

- Corax

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 22-03-02 09:17

> [...]

> Jeg synes jeg har hørt lidet flatterende ting om den måde han fik sin
> "doktorgrad" på. Hvordan var det nu med det? Købte han den ikke?

Man kan nu altså ikke købe sig til doktorgrader her i landet!

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Arcana

Dato : 24-03-02 10:28

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan nu altså ikke købe sig til doktorgrader her i landet!

Jeg er ikke sikker på, at han i det hele taget har en dansk, men derimod en
udenlandsk doktorgrad.

@

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 24-03-02 10:47

Arcana <marsupilan@kangoroo.gov> wrote:

> "Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke sikker på, at han i det hele taget har en dansk, men derimod en
> udenlandsk doktorgrad.

I USA kan man »vistnok« købe sig til en PhD grad på en brevskole. Men de
har jo heller ikke de samme, statsanerkendte [og beskyttede] akademiske
titler som vi andre har.

Og i øvrigt er en PhD-grad ikke det samme som en /rigtig/ doktorgrad. I
hans tilfælde: en dr.theol. grad.

Fra : Arcana

Dato : 29-05-02 17:22

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote in

> Og i øvrigt er en PhD-grad ikke det samme som en /rigtig/
> doktorgrad. I hans tilfælde: en dr.theol. grad.

Jeg er ikke sikker på, at det er en dansk universitetsgrad
Johannes er i besiddelse af.

arc@na

Fra : Manasvi

Dato : 22-07-02 22:37

Prøv at læse afsnittet om "Johannes" i Kaare P.'s fremragende bog,
"Bavianer".......
mvh Manasvi

Fra : P.N.

Dato : 23-07-02 00:16

Manasvi" <manasvi@mail.dk> wrote in message
> Prøv at læse afsnittet om "Johannes" i Kaare P.'s fremragende bog,
> "Bavianer".......
> mvh Manasvi

Ja Bavianer er et underkendt værk i dansk litteratur. Et værk på højde med
Hans Sherfigs "Idealister".
P.N.

---

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-03-02 11:40

"- wolf -" <wolf@blazingangles.nospam.com> wrote in message
> [...]
> ekspert i kristendom. Alligevel udtaler han sig gerne som "ekspert" om
> andre religiøse retninger på trods af hans manglende faglige

Siden hvornår er teologistudiet begrænset til kristendom?

> [...]
> (og en hvilken som helst anden persons) evner inden for hans egentlige
> fagområde. Fra et videnskabeligt synspunkt kan han med rette stemples som

Det kan vel siges om alle, der benytter religiøs tro som deres
verdensbillede.

--
-Jens B.

Fra : - wolf -

Dato : 21-03-02 17:49

"Jens Bruun" <jens*fjernmig*@*fjernmig*bruun.com> wrote in message
> "- wolf -" <wolf@blazingangles.nospam.com> wrote in message
> forudsætninger.
>
> Siden hvornår er teologistudiet begrænset til kristendom?

Der var specifikt henvist til Johannes Aagaard, og dermed også en ret
specifik mangel på ekspertise

> Det kan vel siges om alle, der benytter religiøs tro som deres
> verdensbillede.

Jo, men der er en særlig detalje her. Selv om det efter min mening er
komplet sindssygt at studere nisser (eller guder) ud fra en vildfarelse om,
at de findes, så kan jeg acceptere, at der er nogen, der har den slags
lyster. Men de skal sågu ikke komme og udtale sig, som om deres nissetro
også omfattede andre ting.

- wolf -

Fra : R.N.

Dato : 21-03-02 19:46

> Men de skal sågu ikke komme og udtale sig, som om deres >nissetro også
omfattede andre ting.

- wolf -

Jeg er sikker på at mange teologer ikke en gang tror på nisser, så
naturligvis må deres verdenssyn omfatte "andre ting".

elena@io.dk

Fra : - wolf -

Dato : 21-03-02 21:17

"R.N." <elena@io.dk> wrote in message

> omfattede andre ting.
>
> - wolf -
>

> Jeg er sikker på at mange teologer ikke en gang tror på nisser, så
> naturligvis må deres verdenssyn omfatte "andre ting".

Så guder, da. Om det er nisser, enhjørninge eller guder kan vel komme ud på
ét, når de ikke eksisterer. Deres eneste viden (hvis man kan kalde teorier
om ikke-eksisterende hjernespind for "viden") drejer sig om deres eget
påfund. Hvis jeg udråbte mig til ekspert i viden om nissernes mening med
tilværelsen, så ville folk vel næppe tro, at jeg var ekspert i f.eks.
hinduisme. Men når Johannes Aagaard udråber sig som ekspert i teologi, så
mener han - og desværre også uinformerede andre - at han kan udtale sig
autoritativt om noget som helst andet end hans tro på guder.

- wolf -

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-03-02 22:25

> [...]

> mener han - og desværre også uinformerede andre - at han kan udtale sig
> autoritativt om noget som helst andet end hans tro på guder.

- wolf - har ret, når han/hun siger, at teologiens fagområde er kristendom. Der undervises
ikke i andre religioner. Kristendommen, med hovedvægten på en luthersk vinkel, *er*
simpelthen studiets objekt.

Det er der i mod forkert at hævde, at teologien som videnskab tager udgangspunkt i det
"faktum" (ordet faktum kan naturligvis ikke her bruges i gængs forstand), at Gud eksisterer.

Det gør den bestemt ikke. Teologien handler om, hvad de kristne siger, lærer og tænker om
den gud, de tror på.

At mange teologistuderende (vel omkring 25-40 %) rent faktisk er kristne er vel i og for sig
ikke så mærkeligt. Man vælger jo i høj grad studium ud fra interesse nu om dage.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 22-03-02 09:17

P.Jensen <Jensen@hotmail.com> wrote:

> Og man fremkom med udokumenterede påstande om pædofili.

Ja, der taltes kun om »unge mænd og drenge«, ikke om at de skulle være
under 15, eller hvad den lokale aldersgrænse nu er.