Seagate Seashield
Fra : Ganti

Dato : 19-03-02 11:56

Hej NG

SUK - ungernes PC er stået af, der er hverken liv eller glæde tilbage.
PC´en kan tænde for skærm, men skærmen modtager ingen informationer
fra PC´en, skærmen siger jeg skal checke cable-connection.

Mit umiddelbare bud var, at det var strømforsyningen der var røget en
tur. Jeg har haft en elektriker til at måle strømforsyningen igennem,
og den gav intet resultat.
Jeg købte en ny strømforsyning og satte den i, og stor var min
forundring, da problemet var akkurat det samme !!!

Det er en discount-model, AMD K6, ca. 4 år gammel.
Med næsen dybt begravet i PC´ens indre, har jeg sporet mig frem til
"et stykke hardware" der er placeret umiddelbart i forbindelse med
tænd/sluk knappen og med strømforsyning videre til bundkortet.
Denne tingest er en Seagate Seashield, kan det være den der er
røget??? Jeg har søgt på informationer hos Seagate, men det nærmeste
jeg kan tyde på engelsk er, at seashield er beregnet til dæmpelse af
støj !

Nogen der har noget bud på hvad Seagate Seashield er, og om det er den
der er stået af?

For husfredens skyld
Gitte

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-03-02 12:42

Ganti wrote:

<snip>
> Nogen der har noget bud på hvad Seagate Seashield er, og om det
> er den der er stået af?
<snip>

Seagate Seashield er en plade, der beskytter harddiskens
underside, og som også til en hvis grad dæmper støjen fra
disken. Det stykke hardware du har fundet frem til er altså
maskinens harddisk. De symptomer du beskriver tyder på en af tre
ting:

1. Kabelfejl på fladkablet til harddisken - sidder kablet som
det skal i begge ender ?

2. Død harddisk.

3. Halvdødt bundkort.

Hvad det så lige er er ikke til at sige.

Prøv at starte computeren, mens du holder en finger på
harddisken (evt. på seashield-pladen), hvis disken ikke begynder
at vibrere let har du fundet synderen: en død disk. Hvis den
begynder at vibrere, bør du prøve (med slukket computer) at tage
fladkablet ud af stikkene, og så trykke det på plads igen.
Virker det heller ikke bør du nok finde den nærmeste
hardwarenørd.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Ganti

Dato : 22-03-02 15:14

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message news:<3c972421$0$277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Hej Thomas - og tak for tippet.
Jeg har fundet en nørd og også fundet fejlen

Problemet var et defekt sound blaster lydkort, med en afbrændt
printbane.
Nørden havde aldrig oplevet noget lignende "på en mørk og stormfuld
aften", men det defekte lydkort blokerede altså for strømforsyningen.
Vi har nu sendt den nye strømforsyning retur i bytte med et nyt
lydkort, og pc´en summer lystigt, og det samme gør børnene og jeg

Yahaaaaaa
Gitte