Netexpres ATM i RedHat 7.2
Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 18-03-02 23:20

Jeg prøver for øjeblikket at få min Netexpres ATM-forbindelse (altså den
gamle) til at virke på min Linux-boks (RedHat 7.2) med den hensigt at
bruge den som gateway til nettet for andre maskiner på lokalnettet.

Jeg bruger i den forbindelse Adam Sjøgrens roste vejledning på
http://www.koldfront.dk/text/netexpres.html
Det kører fint indtil nu hvor jeg skal til at indsætte lanai-mosulet med
'modprobe lanai'. Dette lykkes ikke; jeg får en fejlmeddelelse om at
lanai-modulet ikke kan findes. Jeg går nu ud fra at det er fordi jeg
ikke har sat det som modul i 'make xconfig' (eller 'make menuconfig' som
vejledningen foreslår) men jeg kan ikke umiddelbart finde frem til den
rette indstilling jeg skal pille ved.

Jeg ville blive meget glad for det, hvis en her ville fortælle hvad jeg
skal rette på, og evt. om det overhovedet er det der kan være galt. Det
lyder for mig mest logisk. Jeg har ikke vedlagt nogen config-fil eller
lign. da jeg ikke lige vidste hvad ville være relevant.

Mvh.
Thomas Pryds Lauritsen

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 19-03-02 09:44

Thomas Pryds Lauritsen wrote:
> 'modprobe lanai'. Dette lykkes ikke; jeg får en fejlmeddelelse om at
> lanai-modulet ikke kan findes. Jeg går nu ud fra at det er fordi jeg
> ikke har sat det som modul i 'make xconfig' (eller 'make menuconfig' ...
Det er ok at kompilere lanai-modulet ind i kernen! Fortsæt bare i
vejledningen.
--
Mvh.
Axel

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 19-03-02 14:17

[...]
Axel Eystein Jensen wrote:
> Det er ok at kompilere lanai-modulet ind i kernen!

Fint. Hvordan gør jeg det?

> Fortsæt bare i
> vejledningen.

Altså efter jeg har kompileret modulet ind i kernen.. (?)

--
Mvh.
Thomas Pryds Lauritsen

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 19-03-02 16:36

Thomas Pryds Lauritsen wrote:
> Fint. Hvordan gør jeg det?
Ok, jeg har vist misfortsået dit indlæg. For at undgå misforståelser,
spørger jeg lige.

Har du kompileret en kerne med lanai i kernen? Hvis ja, så forstsæt da
bare i vejledningen, spring punktet med modprobe over.

Har du ikke kopileret en kerne med lanai, og kan du ikke finde lanai i
"make xconfig" eller "make menuconfig" er det sikkert fordi du ikke har
konfigureret kernen korrekt. Så vidt jeg husker', er der en faq i vejl.
med nogle eksempler. Prøv at læse dem igennem.
--
Mvh.
Axel

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 19-03-02 18:37

Axel Eystein Jensen wrote:

> Ok, jeg har vist misfortsået dit indlæg. For at undgå misforståelser,
> spørger jeg lige.
>
> Har du kompileret en kerne med lanai i kernen?

Det var nemlig også det jeg kom i tvivl om. Jeg mindedes ikke at have
set noget med lanai da jeg konfigurerede make xconfig, så jeg efterlyste
egt. bare et tip til hvor imellem de ufatteligt mange indstillinger jeg
finder det..

Ordet 'lanai' indgår ikke i menuconfig-eksemplet i vejledningen (som jeg
iøvrigt skævede til da jeg satte min egen op).

--
Mvh.
Thomas Pryds Lauritsen

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 19-03-02 20:29

On Tue, 19 Mar 2002 18:37:13 +0100, Thomas Pryds Lauritsen
<thomas@prydslauritsen.nospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Ordet 'lanai' indgår ikke i menuconfig-eksemplet i vejledningen (som jeg
>iøvrigt skævede til da jeg satte min egen op).

Er du med på at med Red Hat 7.2 skal kernen ikke patches? Jeg har ikke
udført det for nylig, men husker at det gav mig problemer indtil jeg
opdagede dette.
--
Svend Olaf

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 19-03-02 21:19

Svend Olaf Mikkelsen wrote:
> Er du med på at med Red Hat 7.2 skal kernen ikke patches? Jeg har ikke
> udført det for nylig, men husker at det gav mig problemer indtil jeg
> opdagede dette.

Huh? Nej, det vidste jeg ikke.. Er det så kun patchningen jeg kan undgå?
Skal jeg stadig hente en anden kerne, konfigurere, kompilere og
installere den? Hvor meget af vejledningen kan jeg så springe over?

Jeg skal vel stadig hente den lidt ældre version af ppp og patche den
som Sjøgrens vejledning foreslår?

--
Thomas

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 19-03-02 21:44

On Tue, 19 Mar 2002 21:18:48 +0100, Thomas Pryds Lauritsen
> [...]

>installere den? Hvor meget af vejledningen kan jeg så springe over?
>
>Jeg skal vel stadig hente den lidt ældre version af ppp og patche den

Jeg vil tro at det kun er den del, der vedrører patch af kernen, du
skal springe over. Du skal formodentlig stadig bygge den.

Det er nok mere kerne versionen, end Red Hat versionen, der er
afgørende.

Det eneste jeg kan sige med sikkerhed er at det kan virke med Red Hat
7.2, og at det også drillede her.
--
Svend Olaf

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 19-03-02 23:59

Svend Olaf Mikkelsen wrote:
> Jeg vil tro at det kun er den del, der vedrører patch af kernen, du
> skal springe over. Du skal formodentlig stadig bygge den.

Jeg har lige prøvet make xconfig på defaultkernen uden at patche først,
men da kan man ikke vælge 'PPP over ATM' og 'Efficient Networks
Speedstream 3010' driveren.

> Det er nok mere kerne versionen, end Red Hat versionen, der er
> afgørende.

RedHat 7.2 har som default kerne 2.4.7-10

> Det eneste jeg kan sige med sikkerhed er at det kan virke med Red Hat
> 7.2, og at det også drillede her.

Ok. Og du brugte den kerne der følger med RH7.2 som default (upatchet)
men gik alligevel igennem alle punkterne i make xconfig (eller make
menuconfig)?

--
Thomas

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 20-03-02 00:26

On Tue, 19 Mar 2002 23:58:57 +0100, Thomas Pryds Lauritsen

Jeg rebooter.
--
Svend Olaf

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 20-03-02 00:42

> [...]

> Ok. Og du brugte den kerne der følger med RH7.2 som default (upatchet)
> men gik alligevel igennem alle punkterne i make xconfig (eller make

Jeg bruger kerne 2.4.17. Mon så ikke problemet kan være at patchene ikke
passer til 2.4.7-10.

Så vidt jeg kan se, har har jeg kilden liggende rent i /usr/src/linux.
Programmet pppd har jeg blot kopieret direkte til /usr/sbin fra en Redhat
7.1, så det er lavet efter Adams vejledning.
--
Svend Olaf

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-03-02 10:20

> [...]

> Ok. Og du brugte den kerne der følger med RH7.2 som default (upatchet)
> men gik alligevel igennem alle punkterne i make xconfig (eller make

Du skal slå experimental til og du skal slå "Asynchronous Transfer Mode"
under "Networking Options" til.

Rasmus

Linux hackers are funny people: They count the time in patchlevels.