|
| sandheden er ilde hørt! Fra : Erik Engelbrecht Lar~ |
Dato : 18-03-02 20:57 |
|
Kender man Jesus kender man også sandheden, men bevæger man sig væk fra
Jesus med et evangelium der kun ligner det man læser om i Bibelen er det
ikke længere hele sandhed og derfor en usandhed.
Når f.eks. Gud siger omvend dig så mener Gud omvendelse og ikke hvad du
forstår ved det at omvende sig. Og mener Gud omvendelse til dåb og tro på at
hans veje går gennem dåben, så mener Gud det således og ikke som du mener at
det er godt nok med tre håndfulde vand.
Havde Faros Hær kun fået tre håndfulde vand per soldat, var Faros hær ikke
druknet og Jøderne ville stadigvæk tjene Faro i Ægypten.
Sådan er det også i dag, Gud har ikke forandret sig, han drukner stadigvæk
din jordiske trældmester i vandet.
Erik
| |
Benedikte Brisson (18-03-2002)
| Kommentar Fra : Benedikte Brisson |
Dato : 18-03-02 21:06 |
|
Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
news:8Erl8.364$MG1.3460@news.get2net.dk
[klip]
> Når f.eks. Gud siger omvend dig så mener Gud omvendelse og ikke hvad du
> forstår ved det at omvende sig. Og mener Gud omvendelse til dåb og tro på
at
> hans veje går gennem dåben, så mener Gud det således og ikke som du mener
at
> det er godt nok med tre håndfulde vand.
Hvor er det nu liiiige, det står henne, at dåben ikke kan foregå med
overøsning, hvis den skal være gyldig?
Dikte
| |
Erik Engelbrecht Lar~ (18-03-2002)
| Kommentar Fra : Erik Engelbrecht Lar~ |
Dato : 18-03-02 23:39 |
|
"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:a75hdh$i6f$1@sunsite.dk...
> Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
> news:8Erl8.364$MG1.3460@news.get2net.dk
>
> [klip]
>
> > Når f.eks. Gud siger omvend dig så mener Gud omvendelse og ikke hvad du
> > forstår ved det at omvende sig. Og mener Gud omvendelse til dåb og tro
på
> at
> > hans veje går gennem dåben, så mener Gud det således og ikke som du
mener
> at
> > det er godt nok med tre håndfulde vand.
>
> Hvor er det nu liiiige, det står henne, at dåben ikke kan foregå med
> overøsning, hvis den skal være gyldig?
Troens dåb er omtalt mange steder i bibelen, havde overøsning været
indstiftet af Gud havde det sikkert også stået der.
Og dåb betyder ikke "overøsning" i ordets betydning. Men det var det jeg
begyndte med i tråden, Man tror overøsning er det samme som at døbe.
Erik
>
> Dikte
>
>
| |
Benedikte Brisson (19-03-2002)
| Kommentar Fra : Benedikte Brisson |
Dato : 19-03-02 05:29 |
|
> "Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> > Hvor er det nu liiiige, det står henne, at dåben ikke kan foregå med
overøsning, hvis den skal være gyldig?
Og dertil svarede
Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk
>
> Troens dåb er omtalt mange steder i bibelen, havde overøsning været
> indstiftet af Gud havde det sikkert også stået der.
>
> Og dåb betyder ikke "overøsning" i ordets betydning. Men det var det jeg
> begyndte med i tråden, Man tror overøsning er det samme som at døbe.
Du svarer ikke på det, jeg spørger om! Hvor helt præcist læser du, at en
overøsning ikke er en ret dåb? Hvis du mener at kunne læse det ud af
Bibelen, må du også være i stand til at komme med nogle skrifthenvisninger.
Dikte
| |
Erik Engelbrecht Lar~ (19-03-2002)
| Kommentar Fra : Erik Engelbrecht Lar~ |
Dato : 19-03-02 16:10 |
|
"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:a76f24$aei$1@sunsite.dk...
> > "Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> > > Hvor er det nu liiiige, det står henne, at dåben ikke kan foregå med
> overøsning, hvis den skal være gyldig?
>
> Og dertil svarede
> Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk
> >
> > Troens dåb er omtalt mange steder i bibelen, havde overøsning været
> > indstiftet af Gud havde det sikkert også stået der.
> >
> > Og dåb betyder ikke "overøsning" i ordets betydning. Men det var det
jeg
> > begyndte med i tråden, Man tror overøsning er det samme som at døbe.
>
> Du svarer ikke på det, jeg spørger om! Hvor helt præcist læser du, at en
> overøsning ikke er en ret dåb? Hvis du mener at kunne læse det ud af
> Bibelen, må du også være i stand til at komme med nogle
skrifthenvisninger.
Gud nævner i ikke overøsning et eneste sted i bibelen, fordi det ikke er
hans hensigt at lade os overøse. Men dåb, vandbad, badet eller tvætning
nævner Gud mange steder i bibelen.
Erik
>
> Dikte
>
>
| |
Benedikte Brisson (19-03-2002)
| Kommentar Fra : Benedikte Brisson |
Dato : 19-03-02 21:51 |
|
Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
news:CcJl8.69$gK2.2111@news.get2net.dk
>
> Gud nævner i ikke overøsning et eneste sted i bibelen, fordi det ikke er
> hans hensigt at lade os overøse.
Hvem tror du egentlig du er, siden du kan opkaste dig til dommer over, hvad
Gud har tænkt sig mht overøsning eller neddykning? Det står der ikke et klap
om.
Men dåb, vandbad, badet eller tvætning
> nævner Gud mange steder i bibelen.
Og ikke engang det kan du åbenbart komme i tanker om nogen konkrete
henvisninger til?
Du kryber udenom, gør du. Sandheden er ilde hørt, skriver du - jeg kan
heller ikke forestille mig, det passer dig, når jeg siger, at du er sådan en
slags selvopfunden profet; tilmed en falsk profet som selv digter en
religion frem, hvor der burde have været kristendom.
Dikte
| |
Erik Engelbrecht Lar~ (20-03-2002)
| Kommentar Fra : Erik Engelbrecht Lar~ |
Dato : 20-03-02 16:34 |
|
"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:a793oj$3sl$1@sunsite.dk...
> Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
> news:CcJl8.69$gK2.2111@news.get2net.dk
> >
> > Gud nævner i ikke overøsning et eneste sted i bibelen, fordi det ikke er
> > hans hensigt at lade os overøse.
>
> Hvem tror du egentlig du er, siden du kan opkaste dig til dommer over,
hvad
> Gud har tænkt sig mht overøsning eller neddykning? Det står der ikke et
klap
> om.
Istedet for beskyldninger skulle du udvide din egen horisont med et leksikon
og slå ordet dåb op, for at finde ud af hvad fungtion det omtaler. Derved
vil du finde at bibelen taler om neddykning overalt.
Desuden beskriver bibelen båben som et BAD, hvad ikke kan være overøsning
Tit 3v5
>
> Men dåb, vandbad, badet eller tvætning
> > nævner Gud mange steder i bibelen.
>
> Og ikke engang det kan du åbenbart komme i tanker om nogen konkrete
> henvisninger til?
>
> Du kryber udenom, gør du.
Jeg har svaret dig på at overøsning ikke er en dåb , hvad mere skal jeg sige
for at stille din tilfredshed???
>Sandheden er ilde hørt, skriver du - jeg kan
> heller ikke forestille mig, det passer dig, når jeg siger, at du er sådan
en
> slags selvopfunden profet; tilmed en falsk profet som selv digter en
> religion frem, hvor der burde have været kristendom.
Har du forudsætning for at bedømme hvad jeg er, hvorfor kan du så ikke at
bedømme overøsningen, som Luther var modstander af, ikke er omtalt i
bibelen???
Erik
>
> Dikte
>
>
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (19-03-2002)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 19-03-02 23:04 |
|
"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> mælte sligt:
>Du svarer ikke på det, jeg spørger om!
Erik svarer ikke på det, folk spørger om. Han gentager bare sin egen
mening om og om igen, og når folk er uenige, så henviser han blot til,
at lige netop hans udlægning af Bibelen er den, som Gud tilsigtede. Erik
kan åbenbart ikke tage fejl i sin udlægning af teksten - Gud er altid
enig med ham, siger han. Hvis det ikke er hovmod, så...
Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Wolfhart Pannenberg var også en Økumenisk stridsmand,
hvad jeg og Gud foragter!"
| |
Erik Engelbrecht Lar~ (20-03-2002)
| Kommentar Fra : Erik Engelbrecht Lar~ |
Dato : 20-03-02 18:19 |
|
"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:0adf9u0di2uk1b9uqsfa3amp439jvai9pu@4ax.com...
> "Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> mælte sligt:
>
> >Du svarer ikke på det, jeg spørger om!
>
> Erik svarer ikke på det, folk spørger om. Han gentager bare sin egen
> mening om og om igen, og når folk er uenige, så henviser han blot til,
> at lige netop hans udlægning af Bibelen er den, som Gud tilsigtede.
Det kaldes forkyndelse, at stå fast på sin tro og udbrede den Guds frihed
Jesus døde for, Du kan også opleve den hvis du vil tro på Livet.
>Erik kan åbenbart ikke tage fejl i sin udlægning af teksten - Gud er
>altid enig med ham, siger han. Hvis det ikke er hovmod, så...
"Wolfhart Pannenberg var også en Økumenisk stridsmand, hvad jeg og Gud
foragter!" det står jeg fast på fordi det er sandheden og min
overbevisning at Gud ikke har to eller flere sandheder, flrer forskellige
sandheder som danner rammen om den Økumeniske bevægelse.
Enhver kan se, hvor Økumenisk fældesskabet bære hen evangelisk og hvordan
Økumenisk fældesskabet forandre Guds sande evangelium og på grundlag af
bl.a. de Økumenisk folk der forandrede evangeliet skrev Peter; 2 Pet 2v1
Der var dog også falske profeter i folket, ligesom der også blandt jer vil
komme falske lærere, som vil indsmugle ødelæggende vranglærdomme og tilmed
fornægte den Herre, som købte dem. De nedkalder en brat tilintetgørelse over
sig selv, v2 men mange vil følge dem i deres udsvævelser, og sandhedens vej
vil komme i vanry på grund af dem. v3 I deres griskhed vil de søge at
udnytte jer ved hjælp af opdigtede historier; men dommen over dem er fældet
for længe siden, og deres fortabelse slumrer ikke
Derfor, kan jeg få bare en person til at indse hvor den Økumenisk bevægelse
bevæger sig hen, er det alt besværet vær.
~~~~
Men hvad med et bud fra den bogelige verden; Hvad betyder ordet "dåb", hvor
kommer det oprindeligt fra og hvad funktion dækker det over??
Erik
>
> Venlig hilsen,
> Rasmus Underbjerg Pinnerup
> --
> "Wolfhart Pannenberg var også en Økumenisk stridsmand,
> hvad jeg og Gud foragter!"
Hvorfor tænker jeg på folkekirkens forsagelse hver søndag ??
| |
Andreas Falck (20-03-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-03-02 08:01 |
|
"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:a76f24$aei$1@sunsite.dk...
[ ... ]
> Hvor helt præcist læser du, at en
> overøsning ikke er en ret dåb?
Hvor helt præcist kan vi læse at overøsning ER en ret dåb?
> Hvis du mener at kunne læse det ud af
> Bibelen, må du også være i stand til at
> komme med nogle skrifthenvisninger.
Det samme kan man jo sige om overøsningsdåben, idet denne dåbsform nok
var ret så ukendt for apostlene!
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
| |
Anders Peter Johnsen (18-03-2002)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 18-03-02 22:28 |
|
"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:8Erl8.364$MG1.3460@news.get2net.dk...
> Kender man Jesus kender man også sandheden, men bevæger man sig væk fra
> Jesus med et evangelium der kun ligner det man læser om i Bibelen er det
> ikke længere hele sandhed og derfor en usandhed.
Hvem er det, der bevæger sig væk fra Evangeliet?
Alle andre end dig?
> Når f.eks. Gud siger omvend dig så mener Gud omvendelse og ikke hvad du
> forstår ved det at omvende sig.
Forstår du selv hvad omvendelse betyder?
Du er så nidkær, at det for mig at se - rent almentpsykolgisk - tyder på at
du bestemt ikke er så afklaret, som du gerne vil fremstå.
Du har så travlt med at lege "djævelsens advokat" og tillægge andre
alverdens kedelige fejl og motiver. Og det har jeg svært ved at se noget
kristent i.
Der hvor apostlene i deres breve advarer os imod fejltrin og vranglære kan
de - især Paulus - være nok så nidkære og flammende for Ordet, men samtidig
kan man tydeligt mærke en ro, en tålmodighed og velment formanende
kærlighed. Man kan mærke deres stærke tro på en stærk og nådig Gud, der
trods alt elsker mennesket.
Og det kan jeg ærligt talt ikke hos dig.
Det er forfærdeligt hvis du føler dig alene i Gruppen, men lad nu være med
at male dig op i dèt hjørne, hvor du mener at være "den eneste sande
omvendte" i Gruppen.
> Og mener Gud omvendelse til dåb og tro på at
> hans veje går gennem dåben, så mener Gud det således og ikke som du mener
at
> det er godt nok med tre håndfulde vand.
>
> Havde Faros Hær kun fået tre håndfulde vand per soldat, var Faros hær ikke
> druknet og Jøderne ville stadigvæk tjene Faro i Ægypten.
Jeg kan ikke helt de sammenhængen til Exodus? Der er vel et skriftsted om
det?
> Sådan er det også i dag, Gud har ikke forandret sig, han drukner stadigvæk
> din jordiske trældmester i vandet.
Jeg er ked af at sige at jeg - og det kan du sikkert kalde vranglære - ikke
ser dåben som det, der renser os. Det kan kun Kristi blod. Dåben er IMO en
rituel forudsætning, en renselse som - ligesom i datidens præstegerning -
går forud som en slags indvielse til det den EGENTLIGE sakrale handling,
nemlig modtagelsen af Nadveren, som jeg personligt lægger mere vægt på, hvad
angår Syndsforladelsen.
Vist skal man da som kristen døbes, men gendåb er jeg ikke selv tilhænger af
og jeg kan ikke se den store ide i at man skulle fornægte den dåb (og for
mit vedkommende ogaå konfirmation), man allerede HAR modtaget. Uanset
mængden af vand og den rent tekniske form, det foregår på. Det er for mig at
se en ganske ubetydelig detalje om man er fuldt nedsænket i vand eller ej.
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Erik Engelbrecht Lar~ (18-03-2002)
| Kommentar Fra : Erik Engelbrecht Lar~ |
Dato : 18-03-02 23:48 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c965be3$0$18519$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:8Erl8.364$MG1.3460@news.get2net.dk...
> > Kender man Jesus kender man også sandheden, men bevæger man sig væk fra
> > Jesus med et evangelium der kun ligner det man læser om i Bibelen er det
> > ikke længere hele sandhed og derfor en usandhed.
>
> Hvem er det, der bevæger sig væk fra Evangeliet?
>
> Alle andre end dig?
>
> > Når f.eks. Gud siger omvend dig så mener Gud omvendelse og ikke hvad du
> > forstår ved det at omvende sig.
>
> Forstår du selv hvad omvendelse betyder?
>
> Du er så nidkær, at det for mig at se - rent almentpsykolgisk - tyder på
at
> du bestemt ikke er så afklaret, som du gerne vil fremstå.
>
> Du har så travlt med at lege "djævelsens advokat" og tillægge andre
> alverdens kedelige fejl og motiver. Og det har jeg svært ved at se noget
> kristent i.
>
> Der hvor apostlene i deres breve advarer os imod fejltrin og vranglære kan
> de - især Paulus - være nok så nidkære og flammende for Ordet, men
samtidig
> kan man tydeligt mærke en ro, en tålmodighed og velment formanende
> kærlighed. Man kan mærke deres stærke tro på en stærk og nådig Gud, der
> trods alt elsker mennesket.
Endnu et tilfælde af mistolkning af bibelen; Manden tror, ved at kalde mig
for at lege "djævelsens advokat" og så modtage Pauluses advarsel om
vranglærer; kan han omstøde en Guds befaling om at omvende sig før man lade
sig døbe.
Guds ord er krystal klare;
ApG 2 v37 Da de hørte det, stak det dem i hjertet, og de spurgte Peter og
de andre apostle: »Hvad skal vi gøre, brødre?« v38 Peter svarede: »Omvend
jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så
skal I få Helligånden som gave.
Jeg må takke alle der hopper på mig, for at stå fast på denne Guds løfte om
frelse!
Erik
>
> Og det kan jeg ærligt talt ikke hos dig.
>
> Det er forfærdeligt hvis du føler dig alene i Gruppen, men lad nu være med
> at male dig op i dèt hjørne, hvor du mener at være "den eneste sande
> omvendte" i Gruppen.
>
> > Og mener Gud omvendelse til dåb og tro på at
> > hans veje går gennem dåben, så mener Gud det således og ikke som du
mener
> at
> > det er godt nok med tre håndfulde vand.
> >
> > Havde Faros Hær kun fået tre håndfulde vand per soldat, var Faros hær
ikke
> > druknet og Jøderne ville stadigvæk tjene Faro i Ægypten.
>
> Jeg kan ikke helt de sammenhængen til Exodus? Der er vel et skriftsted om
> det?
>
> > Sådan er det også i dag, Gud har ikke forandret sig, han drukner
stadigvæk
> > din jordiske trældmester i vandet.
>
> Jeg er ked af at sige at jeg - og det kan du sikkert kalde vranglære -
ikke
> ser dåben som det, der renser os. Det kan kun Kristi blod. Dåben er IMO en
> rituel forudsætning, en renselse som - ligesom i datidens præstegerning -
> går forud som en slags indvielse til det den EGENTLIGE sakrale handling,
> nemlig modtagelsen af Nadveren, som jeg personligt lægger mere vægt på,
hvad
> angår Syndsforladelsen.
>
> Vist skal man da som kristen døbes, men gendåb er jeg ikke selv tilhænger
af
> og jeg kan ikke se den store ide i at man skulle fornægte den dåb (og for
> mit vedkommende ogaå konfirmation), man allerede HAR modtaget. Uanset
> mængden af vand og den rent tekniske form, det foregår på. Det er for mig
at
> se en ganske ubetydelig detalje om man er fuldt nedsænket i vand eller ej.
>
> --
> Mvh
> Anders Peter Johnsen
>
>
| |
Anders Peter Johnsen (19-03-2002)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 19-03-02 06:45 |
|
Ha!, eg har lige gensendt mit indlæg, fordi det ikke er dukket op på min
egen server?
"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:n8ul8.406$MG1.4650@news.get2net.dk...
>
> Endnu et tilfælde af mistolkning af bibelen; Manden tror, ved at kalde mig
> for at lege "djævelsens advokat" og så modtage Pauluses advarsel om
> vranglærer; kan han omstøde en Guds befaling om at omvende sig før man
lade
> sig døbe.
>
> Guds ord er krystal klare;
> ApG 2 v37 Da de hørte det, stak det dem i hjertet, og de spurgte Peter og
> de andre apostle: »Hvad skal vi gøre, brødre?« v38 Peter svarede: »Omvend
> jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse,
så
> skal I få Helligånden som gave.
Jotak, men her taler vi sørme heller ikke om folk som ER døbt i forvejen,
vel?
Jeg mener at det vil fremstille Gud - og mig selv - som en hykler, hvis jeg
skulle fornægte den dåb jeg ER givet og den bekræftelse, der fulgte med
konfirmationen, hvor jeg selv "omvendte mig" eller i hvert fald valgte at
vedkendes mig min dåb.
> Jeg må takke alle der hopper på mig, for at stå fast på denne Guds løfte
om
> frelse!
Hvorfor pokker forholder du dig ikke til det vigtigste, jeg skriver?
Vi tager den lige igen:
> > Jeg er ked af at sige at jeg - og det kan du sikkert kalde vranglære -
> ikke
> > ser dåben og vandet som det, der virkelig renser os. Det kan kun Kristi
blod. Dåben er IMO en
> > rituel forudsætning, en renselse som - ligesom i datidens
præstegerning -
> > går forud som en slags indvielse til det den EGENTLIGE sakrale handling,
> > nemlig modtagelsen af Nadveren, som jeg personligt lægger mere vægt på,
> hvad
> > angår Syndsforladelsen.
Må jeg gerne få et svar på det?
Jeg synes du har det med at være FOR dåbsfokuseret, for dåben i sig selv
frelser IMO ingen fra nogetsomhelst. Den er "tom", hvis ikke vedkommende
modtager det egentlige sakramente, Nadveren.
Det er IMO dèr, man modtager Jesus. I hvert fald ifølge Hans eget udsagn i
Johannesevangeliet (der ironisk nok er det eneste, hvor Nadveren ikke -
direkte - nævnes!)
Kap 6, v 47-58.
"v47 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror, har evigt liv. v48
Jeg er livets brød. v49 Jeres fædre spiste manna i ørkenen, og de døde. v50
Men det brød, som kommer ned fra himlen, gør, at den, der spiser af det,
ikke dør. v51 Jeg er det levende brød, som er kommet ned fra himlen; den,
der spiser af det brød, skal leve til evig tid. Og det brød, jeg vil give,
er mit kød, som gives til liv for verden.«
v52 Så kom jøderne i voldsom diskussion med hinanden og sagde: »Hvordan kan
han give os sit kød at spise?« v53 Jesus sagde til dem: »Sandelig, sandelig
siger jeg jer: Hvis ikke I spiser Menneskesønnens kød og drikker hans blod,
har I ikke liv i jer. v54 Den, der spiser mit kød og drikker mit blod, har
evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag. v55 For mit kød er
sand mad, og mit blod er sand drik. v56 Den, der spiser mit kød og drikker
mit blod, bliver i mig, og jeg i ham. v57 Ligesom den levende Fader har
udsendt mig, og jeg lever i kraft af Faderen, sådan skal også den, der
spiser mig, leve i kraft af mig. v58 Det brød, som er kommet ned fra
himlen, er ikke sådan som det, fædrene spiste; de døde, men den, der spiser
dette brød, skal leve til evig tid.« v59 Det sagde han, da han underviste i
synagogen i Kapernaum."
Jeg håber således at vi kan blive enige om, at dåben er en renselse fra det
gamle menneske, men for at blive det nye menneske må man altså modtage
Nadveren. Det er den eneste vej til Livet.
Således er dåben _alene_ ikke meget værd, uanset hvilken form.
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
MartiN (19-03-2002)
| Kommentar Fra : MartiN |
Dato : 19-03-02 13:51 |
|
Anders Peter Johnsen skrev i en meddelelse,
subj.re: "Sandheden er ilde hørt," d. 19.03.02, 06:45...
ref, Johs.Ev.6,51:
>...»Jeg er det levende brød, som er kommet ned fra himlen;
> den, der spiser af det brød, skal leve til evig tid. Og
> {dette brød} , er mit kød, som gives til liv for verden.«
>
>"Jeg håber således at vi kan blive enige om, at dåben er
> en renselse fra det gamle menneske, men for at blive det
> nye menneske må man altså modtage Nadveren. Det er den
> eneste vej til Livet."
>
"Som at lægge frakken, når det er koldt, og hælde surt
over natron, saa er det at synge for en mismodig mand...
En anden Dåb? Herpå følgende vers:
....Sulter din fjende, så giv ham at spise; tørster han,
giv ham at drikke. Da sanker du gloende kul på hans hoved
og Herren lønner dig for det." (Ordspr. 25,20-22.)
| |
Erik Engelbrecht Lar~ (19-03-2002)
| Kommentar Fra : Erik Engelbrecht Lar~ |
Dato : 19-03-02 16:22 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c96d05c$0$92563$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg håber således at vi kan blive enige om, at dåben er en renselse fra
det
> gamle menneske, men for at blive det nye menneske må man altså modtage
> Nadveren. Det er den eneste vej til Livet.
Dåben er en renselse, død og begravelse af det gamle liv det er vi rørende
enige om, og derefter kommer først fældesskabet med Herren hvorunder
Nadveren er os til stor gavn.
> Således er dåben _alene_ ikke meget værd, uanset hvilken form.
Der er kun en dåb, og den har værdi da det er givet et menneske at dø to
gange, hvor du dør med Jesus i dåben og dør fysisk af alderdom. Hvorefter vi
alle (de genfødte) skal dømmes efter vore gerninger (for det gode eller det
onde vi har gjort) ved Jesus genkomst.
Erik
>
> --
>
> Mvh
>
> Anders Peter Johnsen
>
>
>
>
>
>
>
>
>
| |
Erik Engelbrecht Lar~ (19-03-2002)
| Kommentar Fra : Erik Engelbrecht Lar~ |
Dato : 19-03-02 16:56 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c96d05c$0$92563$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ha!, eg har lige gensendt mit indlæg, fordi det ikke er dukket op på min
> egen server?
>
> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:n8ul8.406$MG1.4650@news.get2net.dk...
> >
> > Endnu et tilfælde af mistolkning af bibelen; Manden tror, ved at kalde
mig
> > for at lege "djævelsens advokat" og så modtage Pauluses advarsel om
> > vranglærer; kan han omstøde en Guds befaling om at omvende sig før man
> lade
> > sig døbe.
> >
> > Guds ord er krystal klare;
> > ApG 2 v37 Da de hørte det, stak det dem i hjertet, og de spurgte Peter
og
> > de andre apostle: »Hvad skal vi gøre, brødre?« v38 Peter
svarede: »Omvend
> > jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders
forladelse,
> så
> > skal I få Helligånden som gave.
>
> Jotak, men her taler vi sørme heller ikke om folk som ER døbt i forvejen,
> vel?
>
> Jeg mener at det vil fremstille Gud - og mig selv - som en hykler, hvis
jeg
> skulle fornægte den dåb jeg ER givet og den bekræftelse, der fulgte med
> konfirmationen, hvor jeg selv "omvendte mig" eller i hvert fald valgte at
> vedkendes mig min dåb.
>
> > Jeg må takke alle der hopper på mig, for at stå fast på denne Guds løfte
> om
> > frelse!
>
> Hvorfor pokker forholder du dig ikke til det vigtigste, jeg skriver?
Fordi jeg kender ikke til et skriftsted i bibelen der handler om
konfirmationen, et evangelium med dåb i uvidenhed og så først mange år
senere sige Ja, til den handling forældrene foretog.
Jeg mener overbevist at Gud siger "Omvend jer og lad jer alle døbe" og det
er ikke lige den rækkefølge eller alder folkekirken handler på.
>
> Vi tager den lige igen:
>
> > > Jeg er ked af at sige at jeg - og det kan du sikkert kalde vranglære -
> > ikke
> > > ser dåben og vandet som det, der virkelig renser os. Det kan kun
Kristi
> blod. Dåben er IMO en
> > > rituel forudsætning, en renselse som - ligesom i datidens
> præstegerning -
> > > går forud som en slags indvielse til det den EGENTLIGE sakrale
handling,
> > > nemlig modtagelsen af Nadveren, som jeg personligt lægger mere vægt
på,
> > hvad
> > > angår Syndsforladelsen.
Bibelen taler faktisk også om at vi bliver renset i Jesus Blod den dag vi
bliver døbt. Der er både blod i forbindelsen med korsets død hvor vi bliver
korsfæstet med Jesus (Rom 6 v 5) ( Heb 10v19-25) og i Nadveren. 1 Joh 5 v
6-8 lægger meget vægt på at Vandet, Blodet og Ånden stemmer overens.
Gamle Pinsefolk og Baptister sagde tit i deres prædikener, at det vand og
blod der løb ud af Jesus efter at soldaten havde gennemboret hans side, er
løbet ud i hele verden for at de som tror og bliver døbt, bliver døbt i det
hellige vand og blod der løb fra hans side.
Erik
>
Mvh
>
> Anders Peter Johnsen
>
>
>
>
>
>
>
>
>
| |
Anders Peter Johnsen (19-03-2002)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 19-03-02 21:20 |
|
"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:DcJl8.71$gK2.2111@news.get2net.dk...
Klip!
> Bibelen taler faktisk også om at vi bliver renset i Jesus Blod den dag vi
> bliver døbt.
Hvor?
> Der er både blod i forbindelsen med korsets død hvor vi bliver
> korsfæstet med Jesus (Rom 6 v 5) ( Heb 10v19-25) og i Nadveren.
Ja, det er jo ligesom også der, hvor Blodet udgydes...
Nadveren er en forceremoni.
> 1 Joh 5 v
> 6-8 lægger meget vægt på at Vandet, Blodet og Ånden stemmer overens.
Tja, så vidt jeg læser, så kom Han ikke KUN med vandet, men med vandet OG
blodet, altså Dåb OG Nadver.
> Gamle Pinsefolk og Baptister sagde tit i deres prædikener, at det vand og
> blod der løb ud af Jesus efter at soldaten havde gennemboret hans side, er
> løbet ud i hele verden for at de som tror og bliver døbt, bliver døbt i
det
> hellige vand og blod der løb fra hans side.
Jeg ved ikke helt om det er en form for henvisning til "levende vand" eller
evt. noget gammeltestamentligt, men jeg mener at Blodet - som danner
grundlag for Nadveren - er det centrale element i Korsfæstelsen.
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Erik Engelbrecht Lar~ (20-03-2002)
| Kommentar Fra : Erik Engelbrecht Lar~ |
Dato : 20-03-02 16:09 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c979d65$0$259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:DcJl8.71$gK2.2111@news.get2net.dk...
>
> Klip!
>
> > Bibelen taler faktisk også om at vi bliver renset i Jesus Blod den dag
vi
> > bliver døbt.
>
> Hvor?
>
> > Der er både blod i forbindelsen med korsets død hvor vi bliver
> > korsfæstet med Jesus (Rom 6 v 5) ( Heb 10v19-25) og i Nadveren.
>
> Ja, det er jo ligesom også der, hvor Blodet udgydes...
>
> Nadveren er en forceremoni.
>
> > 1 Joh 5 v
> > 6-8 lægger meget vægt på at Vandet, Blodet og Ånden stemmer overens.
>
> Tja, så vidt jeg læser, så kom Han ikke KUN med vandet, men med vandet OG
> blodet, altså Dåb OG Nadver.
>
> > Gamle Pinsefolk og Baptister sagde tit i deres prædikener, at det vand
og
> > blod der løb ud af Jesus efter at soldaten havde gennemboret hans side,
er
> > løbet ud i hele verden for at de som tror og bliver døbt, bliver døbt i
> det
> > hellige vand og blod der løb fra hans side.
>
> Jeg ved ikke helt om det er en form for henvisning til "levende vand"
eller
> evt. noget gammeltestamentligt, men jeg mener at Blodet - som danner
> grundlag for Nadveren - er det centrale element i Korsfæstelsen.
Ja, Jesus blodet er en renselse/tilgivelse af vore overtrædelser som Gud
giver ved Nadverbordet. Men dåben er til syndernes forladelse og her ligger
jeg meget vægt på Adams fald (denne verdens synd) som vi ved Jesu død bliver
forløst fra og opstandelsen sker til et liv med Gud på lige fod med det Adam
havde før faldet, altså genoprettelse.
Erik
>
> --
> Mvh
> Anders Peter Johnsen
>
>
| |
Anders Peter Johnsen (22-03-2002)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 22-03-02 11:44 |
|
"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:zw3m8.93$mO3.3211@news.get2net.dk...
>
> Ja, Jesus blodet er en renselse/tilgivelse af vore overtrædelser som Gud
> giver ved Nadverbordet. Men dåben er til syndernes forladelse og her
ligger
> jeg meget vægt på Adams fald (denne verdens synd) som vi ved Jesu død
bliver
> forløst fra og opstandelsen sker til et liv med Gud på lige fod med det
Adam
> havde før faldet, altså genoprettelse.
>
Skægt, jeg opfatter det lige omvendt?
Altså at Nadveren er til Syndernes Forladelse, mens dåben er en "præliminær"
eller "foreløbig" renselse/tilgivelse. At det er Blodet, der giver
genoprettelse, da det jo besegler og fornyer Pagten?
Det kendes jo i næsten alle religioner, især de tre store, at man vasker sig
ceremonielt for at gøre sig ren til at udføre noget, der har en hellig
betydning...Og derfor tillægger jeg Nadveren større betydning som det
centrale ritual.
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Erik Engelbrecht Lar~ (22-03-2002)
| Kommentar Fra : Erik Engelbrecht Lar~ |
Dato : 22-03-02 20:04 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c9b0af5$0$88715$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:zw3m8.93$mO3.3211@news.get2net.dk...
> >
>
> > Ja, Jesus blodet er en renselse/tilgivelse af vore overtrædelser som Gud
> > giver ved Nadverbordet. Men dåben er til syndernes forladelse og her
> ligger
> > jeg meget vægt på Adams fald (denne verdens synd) som vi ved Jesu død
> bliver
> > forløst fra og opstandelsen sker til et liv med Gud på lige fod med det
> Adam
> > havde før faldet, altså genoprettelse.
> >
>
> Skægt, jeg opfatter det lige omvendt?
>
> Altså at Nadveren er til Syndernes Forladelse, mens dåben er en
"præliminær"
> eller "foreløbig" renselse/tilgivelse.
Omvendt opfattelse, jeg er ikke med?? Dåben er til syndens forladelse, alt
er dig tilgivet og Nadveren har vi for at få den synd tilgivet vi gør som
kristne. (sådan mener jeg det) Så er der den synd vi gør mod andre
mennesker, hvor den rigtige samtale kan forløse os.
>At det er Blodet, der giver
> genoprettelse, da det jo besegler og fornyer Pagten?
> Det kendes jo i næsten alle religioner, især de tre store, at man vasker
sig
> ceremonielt for at gøre sig ren til at udføre noget, der har en hellig
> betydning...Og derfor tillægger jeg Nadveren større betydning som det
> centrale ritual.
Man kan ikke gøre det ene mere betydningsfuld end det andet, Jeg vil heller
ikke skille Jesus og blodet, da Jesus var fysisk på Golgata da blodet flød
og betalte for dig og mig med sin død, alt har ligevægt og betydning.
Erik
>
> --
> Mvh
> Anders Peter Johnsen
>
>
| |
Anders Peter Johnsen (19-03-2002)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 19-03-02 06:22 |
|
(Mit første forsøg på at sende dette indlæg har åbenbart ikke virket. Vi
prøver igen!)
"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:8Erl8.364$MG1.3460@news.get2net.dk...
> Kender man Jesus kender man også sandheden, men bevæger man sig væk fra
> Jesus med et evangelium der kun ligner det man læser om i Bibelen er det
> ikke længere hele sandhed og derfor en usandhed.
Hvem er det, der bevæger sig væk fra Evangeliet?
Alle andre end dig?
> Når f.eks. Gud siger omvend dig så mener Gud omvendelse og ikke hvad du
> forstår ved det at omvende sig.
Forstår du selv hvad omvendelse betyder?
Du er så nidkær, at det for mig at se - rent almentpsykolgisk - tyder på at
du bestemt ikke er så afklaret, som du gerne vil fremstå.
Du har så travlt med at lege "djævelens advokat" og tillægge andre
alverdens kedelige fejl og motiver. Og det har jeg svært ved at se noget
kristent i.
Der hvor apostlene i deres breve advarer os imod fejltrin og vranglære kan
de - især Paulus - være nok så nidkære og flammende for Ordet, men samtidig
kan man tydeligt mærke en ro, en tålmodighed og velment formanende
kærlighed. Man kan mærke deres stærke tro på en stærk og nådig Gud, der
trods alt elsker mennesket.
Og det kan jeg ærligt talt ikke hos dig.
Det er forfærdeligt hvis du føler dig alene i Gruppen, men lad nu være med
at male dig op i dèt hjørne, hvor du mener at være "den eneste sande
omvendte" i Gruppen.
> Og mener Gud omvendelse til dåb og tro på at
> hans veje går gennem dåben, så mener Gud det således og ikke som du mener
at
> det er godt nok med tre håndfulde vand.
>
> Havde Faros Hær kun fået tre håndfulde vand per soldat, var Faros hær ikke
> druknet og Jøderne ville stadigvæk tjene Faro i Ægypten.
Jeg kan ikke helt de sammenhængen til Exodus? Der er vel et skriftsted om
det?
> Sådan er det også i dag, Gud har ikke forandret sig, han drukner stadigvæk
> din jordiske trældmester i vandet.
Jeg er ked af at sige at jeg - og det kan du sikkert kalde vranglære - ikke
ser dåben som det, der renser os. Det kan kun Kristi blod. Dåben er IMO en
rituel forudsætning, en renselse som - ligesom i datidens præstegerning -
går forud som en slags indvielse til det den EGENTLIGE sakrale handling,
nemlig modtagelsen af Nadveren, som jeg personligt lægger mere vægt på, hvad
angår Syndsforladelsen.
Vist skal man da som kristen døbes, men gendåb er jeg ikke selv tilhænger af
og jeg kan ikke se den store ide i at man skulle fornægte den dåb (og for
mit vedkommende ogaå konfirmation), man allerede HAR modtaget. Uanset
mængden af vand og den rent tekniske form, det foregår på. Det er for mig at
se en ganske ubetydelig detalje om man er fuldt nedsænket i vand eller ej.
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
|
|