DES - 3DES...
Fra : Bjørn Quist

Dato : 18-03-02 14:17

Hej!

Med risiko for at blive sablet ned
(fordi spm. måske har været vendt før ...eller man kan finde det via
WEB)....:

3DES har to forskellige nøgler a 56 bit ...

Jeg blev fortalt at man krypterer 2 gange med samme nøgle ..
og den ene nøgle bliver vendt om.....

Hvordan hænger det sammen? og hvorfor vender man den ene nøgle om...???

Med venlig hilsen
Bjørn Quist

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 18-03-02 15:19

On Mon, 18 Mar 2002 14:17:18 +0100, "Bjørn Quist"
<bjornquist@denne-mail-kan-ikke-bruges.dk> wrote:

> [...]
>WEB)....:
>
>3DES har to forskellige nøgler a 56 bit ...

Eller 3.

>Jeg blev fortalt at man krypterer 2 gange med samme nøgle ..
>og den ene nøgle bliver vendt om.....

Den bliver ikke vendt om. Man krypterer med den første, dekrypterer
med den anden, og krypterer med den første igen, eller med den tredje
nøgle.

>Hvordan hænger det sammen? og hvorfor vender man den ene nøgle om...???

Fordi så kan man udføre almindelig DES på hardware designet til triple
DES ved at give tre ens nøgler.
--
Svend Olaf

Fra : Bjørn Quist

Dato : 18-03-02 21:19

Tak for et godt svar!

Bjørn Quist

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 19-03-02 09:09

On Mon, 18 Mar 2002 21:18:59 +0100, "Bjørn Quist"
<bjornquist@denne-mail-kan-ikke-bruges.dk> wrote:

>Tak for et godt svar!

Selv tak.

Der var en der i mail sagde:

"Man kan dekryptere i DES ved at kryptere med den "omvendte"
(1-komplement) nøgle, så på sin vis bliver den vendt om."

Det er ikke rigtigt. DES har den egenskab at hvis man krypterer
to-komplementet til klarteksten med to-komplementet til nøglen, får
man to-komplementet til cifferteksten. Men det er noget andet.

Det nærmeste man kan komme "den omvendte nøgle" er at man dekrypterer
ved at bruge de 16 subnøgler i omvendt rækkefølge. Da dette ikke kan
frembringes ved manipulation af nøglen, vil jeg ikke mene man kan
kalde dekryptering for kryptering med den omvendte nøgle.
--
Svend Olaf

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 19-03-02 11:38

On Tue, 19 Mar 2002 08:09:16 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

> [...]
>to-komplementet til klarteksten med to-komplementet til nøglen, får
>man to-komplementet til cifferteksten. Men det er noget andet.

Det hedder nok 1-komplementet som citeret. I hver fald den værdi man
man får, hvis man ændrer hver bit til det modsatte.
--
Svend Olaf

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-03-02 17:57

svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf Mikkelsen) writes:

> [...]
> frembringes ved manipulation af nøglen, vil jeg ikke mene man kan
> kalde dekryptering for kryptering med den omvendte nøgle.

Jep, jeg tror det var kombinationen af de to jeg fik forvirret til
den fejlagtige udtalelse. Beklager.
(Og efter at have slået det op kunne jeg ikke huske hvilken gruppe jeg
havde skrevet det i... Gad vide om jeg kan påstå at det var
influenzaen der fik mig til det :)

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'