Yasunaga luftpumper....kender nogen den?
Fra : Per

Dato : 18-03-02 02:14

Overvejer at købe en Yasunaga luftpumpe. Har ladet mig fortælle, at
den skulle være meget lydløs. Er her nogen, som kender dem og har
erfaring med dem (gode som dårlige)? Er det til at få reservedele,
hvis det skulle blive aktuelt?

På forhånd tak!
--
Hilsen Per,
som søger arbejde som maskinmester.

To reply by e-mail remove "fjernluft"

Fra : J@N

Dato : 18-03-02 06:57

Jeg har en af de små modeller, med kapacitet på 15 liter i timen, den er
suveræn god, lydsvag og kompakt.
Reservedele har jeg ikke haft brug for.
Kan kun anbefales.
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-03-02 10:29

J@N <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a73vdd$egj$1@sunsite.dk...
> Jeg har en af de små modeller, med kapacitet på 15 liter i timen, den er
> suveræn god, lydsvag og kompakt.
> Reservedele har jeg ikke haft brug for.
> Kan kun anbefales.

Mon ikke der skal stå 15 min, eller 15 m3 i timen? *s*

Jeg har en som leverer 43 l iter i minuttet, svarende til 23 kubikmeter i
timen,
den siger heller ikke noget, en svag brummen er alt.

Carsten

Fra : J@N

Dato : 18-03-02 14:23

Sorry, det var tidligt om morgenen, det er selvfølgelig 15 liter i minuttet.

Jan

Fra : Per

Dato : 18-03-02 16:33

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> wrote in

> Sorry, det var tidligt om morgenen, det er selvfølgelig 15 liter
> i minuttet.
>
> Jan

Hvor mange akvarier vil den være istand til at trække? Jeg skal bruge
luft til 3 stk. 63 ltr. akvarie, 3 stk. 25 ltr. og 2 artemiaflasker.
Tror du at den kan klare det eller skal jeg op i en større (mere end
15 ltr./min)?

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-03-02 17:16

Per <Handyman@fjernluftpost.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91D5A84ED330ABassistpostcybercity@212.242.40.196...
> [...]
> luft til 3 stk. 63 ltr. akvarie, 3 stk. 25 ltr. og 2 artemiaflasker.
> Tror du at den kan klare det eller skal jeg op i en større (mere end

Hvis den ikke skal trække mere end de par akvarier, så er det "overkill"
så det klodser!
Der findes pumper som er langt mndre, og som sagens kan levere den mængde
luft du skal
bruge til de akvarier.

Nu har jeg ikke beskæftiget mig ret meget med luftpumper i mange år, og er
derfor ikke med på hvad
man kan få nu om dage, derfor vil jeg ikke komme med nogle navne på
alternativer til din Yasunaga.

Du skal være opmærksom at al den luft som den udvikler og som ikke bliver
brugt, danner varme,
og det er ikke godt! For det slider på pumpen.

Carsten

Fra : J@N

Dato : 18-03-02 20:34

Umiddelbart lyder 15 l/min ikke af meget, men man kan slet ikke sammenligne
med et filter der tager f.eks. 40 l/min.
Min Yasunaga YP-15A trækker 4 luftsten på 40 cm dybde, 1 på 65 cm og endelig
1 på 80 cm (regnvandtønde) - og det er med meget kraftig luftstrøm. Det har
naturligvis stor betydning om det er luftsten eller airliftfiltre der skal
trækkes, ved sidstnævnte kan den trække mindst 10 akvarier.

Link til producenten:
www.fine-yasunaga.co.jp/home/english/home/environ/index.htm

Fra : J@N

Dato : 18-03-02 14:44

> [...]
> timen,
> den siger heller ikke noget, en svag brummen er alt.

Vi har vist begge sovet i timen....

Du mener vel ikke 23 kubikmeter?

43 liter * 60 min = 2580 l/tim
2580 liter/tim = 2,58 kubikmeter/tim.

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-03-02 15:01

J@N <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a74qok$s3o$1@sunsite.dk...
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har vist begge sovet i timen....
>
> Du mener vel ikke 23 kubikmeter?
>
> 43 liter * 60 min = 2580 l/tim
> 2580 liter/tim = 2,58 kubikmeter/tim.

Selvom tidspunktet mit indlæg blev skrevet på, var et stykke op ad dagen,
så var det alligevel tidligt på morgenen for mig! Du har selvfølgeligt
ret!

Carsten

Fra : Per

Dato : 18-03-02 16:35

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in

klip
> [...]
> kubikmeter i
> timen,
> den siger heller ikke noget, en svag brummen er alt.

Hvor mange akvarier kan den trække, Carsten?

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-03-02 17:15

Per <Handyman@fjernluftpost.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91D5A8AEB3613Bassistpostcybercity@212.242.40.196...
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in

> Hvor mange akvarier kan den trække, Carsten?

Jeg ved faktisk ikke hvormange den kan trække, for der er jo mange ting
der skal tages med i beregningen. Blandt andet hvor dybe akvarierne er,
og ikke mindst hvor tykke rørene der skal føre luften frem

Min var beregnet til at trække 3x325L, 3x250L, 3x128L, 3x74L, 6x30L og
2x1200L.
I de 2 største var den kun begregnet som backup, for filtrene.

Carsten

Fra : Per

Dato : 19-03-02 15:52

Per <Handyman@fjernluftpost.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> har erfaring med dem (gode som dårlige)? Er det til at få
> reservedele, hvis det skulle blive aktuelt?

Nu har jeg købt en pumpe. Det blev til en Yasunaga YP-6A. Den giver
6 ltr. luft i min. Den bruger 7 Watt og kan levere et tryk på 2,17
kp/cm2 (2,13 bar). Jeg mener, at den rigeligt kan dække mit behov og
så er der endda mulighed for udvigelse.
Endnu engang tak for svarene!