Overordnet ramme!
Fra : woodman

Dato : 17-03-02 20:02

Hej igen!

Jeg har et nyt spørgsmål.. Hvordan kan jeg have en ramme rundt om en tabel,
men ikke inden i selve tabellen, altså ikke mellem enkelte cells, men kun
hele vejen uden om..

På forhånd tak!

Niels Skovmand.

Fra : Ulrik Kold

Dato : 17-03-02 20:51

woodman wrote:
> [...]
> men ikke inden i selve tabellen, altså ikke mellem enkelte cells, men kun

Det kan lade sig gøre med CSS. Du skriver blot følgende i dit css:

table {
border: 1px #000 solid;
}

hvor efter du får en tynd sort ramme rundt om din tabel.

Prøv det, prøv det! (Gammel dansk reklame)

..kold
--
Hi! I'm your friendly neighborhood signature virus. -|- www.ulrikkold.dk
Copy me to your signature file and help me spread! -|- mig@ulrikkold.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-03-02 22:48

"Ulrik Kold" <kold@[NOSPAM]superbruger.dk> skrev:

> table {
> border: 1px #000 solid;
> }

.... eller
border: 1px #000000 solid;

.... som skulle kunne i flere browsere.

> Prøv det, prøv det! (Gammel dansk reklame)

Er det ikke noget med bind? Du er vist ikke lige målgruppen?

--
Allan

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 17-03-02 22:55

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote in message

> Er det ikke noget med bind? Du er vist ikke lige målgruppen?

He he, troede det var noget jeg skulle drikke?

--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-
ICQ: 25308942
http://www.cmnielsen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-03-02 00:02

"Christian M. Nielsen" <christian@cmnielsen.dk> skrev:

> He he, troede det var noget jeg skulle drikke?

Så havde det nok heddet Gammel Dansk-reklame, hvis det skal være
sprogligt korrekt.

Jeg har i øvrigt prøvet at hælde sådan noget på en spanier (i Spanien) -
han sank det - 5cl - og gjorde store øjne (temmelig våde) og sagde med
dyb stemme: "Muy especial - no me gusto". Han kunne smage det resten
af dagen

--
Allan

Fra : Ulrik Kold

Dato : 18-03-02 00:31

Allan Vebel wrote:

> ... eller
> border: 1px #000000 solid;
>
> ... som skulle kunne i flere browsere.

Lyder godt og lærerigt. Hvilke browsere (lad mig gætte: ) udover NN4.7+
har problemer med det? Jeg har ikke oplevet nogen. Og jeg har da prøvet
K-Meleon, Mozilla, Opera, IE og Mozilla i de nyeste versioner. Og ja,
jeg sagde: de nyeste versioner. :)

> Er det ikke noget med bind? Du er vist ikke lige målgruppen?

Kan du have ret i, men det lå ligesom på tungen, hvilket må betyde at de
har ramt plet med deres slogan.

..kold

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-03-02 00:53

"Ulrik Kold" <kold@[NOSPAM]superbruger.dk> skrev:

> Lyder godt og lærerigt.

Det kan da godt være at kortformen #000 virker de fleste steder, men
når den lange form #000000 virker ALLE steder, hvorfor så ikke bruge
den?

> Hvilke browsere (lad mig gætte: )

Du skal ikke gætte - du skal vide

Jeg har set adskillige eksempler på at kortformen ikke fungerer over det
hele - men det gør langformen - og så bruger jeg bare den. Derfor er der
ingen grund til at anbefale noget der måske ikke fungerer over det hele.

--
Allan
Kom ikke med problemer - kom med løsninger.

Fra : Ulrik Kold

Dato : 18-03-02 09:16

Allan Vebel wrote:

> Det kan da godt være at kortformen #000 virker de fleste steder, men
> når den lange form #000000 virker ALLE steder, hvorfor så ikke bruge
> den?

Hmm, måske fordi den korte form også er en del af standarden. Se for
eksempel dette eksempel:

(http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/colors.html#background-properties)

Jeg kan dog også godt se en klar fordel i at noget fungerer frem for at
det blot overholder css-specs, og eftersom både den lange og korte form
overholder specifikationerne, så er der jo ikke andet for end at ændre
praksis og skrive farverne fuldt ud :)

> Du skal ikke gætte - du skal vide

Korrekt, men man kan ikke vide alt, selv om man gerne vil.

> Jeg har set adskillige eksempler på at kortformen ikke fungerer over det
> hele - men det gør langformen - og så bruger jeg bare den. Derfor er der
> ingen grund til at anbefale noget der måske ikke fungerer over det hele.

Yet again I stand corrected.

> --
> Allan
> Kom ikke med problemer - kom med løsninger.

*surmule... - lidt... - og mest for sjov*

..kold

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-03-02 13:46

"Ulrik Kold" <kold@[NOSPAM]superbruger.dk> skrev:

> overholder specifikationerne, så er der jo ikke andet for end at ændre
> praksis og skrive farverne fuldt ud :)

Det var bare der jeg ville hen

Der er så yderligere den fordel at der er mange flere farvekombinationer til
rådighed.

> Korrekt, men man kan ikke vide alt, selv om man gerne vil.

Det er jo derfor vi læser med i gruppen - for at blive klogere.

--
Allan

Fra : Ulrik Kold

Dato : 18-03-02 16:53

Allan Vebel wrote:

> Det var bare der jeg ville hen

Ja, det fornemmede jeg nok. :)

> Der er så yderligere den fordel at der er mange flere farvekombinationer til
> rådighed.

Ja, men hvis man nu er meget godt tilfreds med at klare sig med 16*16*16
farver, så er det vel godt nok. Og som Peter Brodersen skriver længere
nede, hvor er det så fejlen opstår? Det kunne jeg egentlig godt tænke
mig at vide. Du skriver det selv her neden under: Vi følger med for at
blive klogere.

> Det er jo derfor vi læser med i gruppen - for at blive klogere.

Helt sikkert.
..kold

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-03-02 13:55

On Mon, 18 Mar 2002 00:52:49 +0100, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Jeg har set adskillige eksempler på at kortformen ikke fungerer over det
>hele - men det gør langformen - og så bruger jeg bare den. Derfor er der
>ingen grund til at anbefale noget der måske ikke fungerer over det hele.

Jeg har ikke erfaret problemer med kortformen. Og såfremt, det ikke
ødelægger alting, ser jeg ingen problemer i at bruge den.

Hvor fungerer kortformen ikke?

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-03-02 00:22

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev:

> Jeg har ikke erfaret problemer med kortformen. Og såfremt, det ikke
> ødelægger alting, ser jeg ingen problemer i at bruge den.
>
> Hvor fungerer kortformen ikke?

Det ligger godt nok en del år tilbage - jeg skulle ændre en farve og kunne
ikke få det til at fungere - jeg kan ikke engang huske i hvilket program. Da
jeg ændrede det til den lange form fungerede pludselig, så den har jeg brugt
siden.

--
Allan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-03-02 23:39

Sun, 17 Mar 2002 20:02:26 +0100, skrev "woodman"
<woodman@wman.dk>:

>Jeg har et nyt spørgsmål.. Hvordan kan jeg have en ramme rundt om en tabel,
>men ikke inden i selve tabellen, altså ikke mellem enkelte cells, men kun
>hele vejen uden om..

<head>
<!--
table   {border-collapse: collapse; border: 2px solid red}
-->
--
med venlig hilsen
Knud