Bruge pc som bro mellem Ethernet og TokenR~
Fra : Mikael Hilligsøe

Dato : 17-03-02 12:46

Er det muligt at sætte en pc ( os er ligegyldigt ) op til at være bro mellem
et ethernet- og et tokenring-netværk, således at al data kommer på begge
netværk.

Jeg havde tænkt på noget i retningen af, at sætte begge typer netkort i en
maskine, men hvordan selve opsætningen kan foregå har jeg ingen ide om!
Kan du hjælpe???

Mikael

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-03-02 13:42

On Sun, 17 Mar 2002 12:46:15 +0100, Mikael Hilligsøe wrote:
> Er det muligt at sætte en pc ( os er ligegyldigt ) op til at være bro mellem
> et ethernet- og et tokenring-netværk, således at al data kommer på begge
> netværk.

Ved at bridge mellem et Ethernet og et Tåblig Ring netværk har du
problemet at MTU på T/R siden er større end på Ethernet siden, så
alle de frames kan ikke bridges, jeg vil kraftigt opfordre til at
route mellem dem istedet ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-03-02 23:18

On 17 Mar 2002 12:42:08 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk>
wrote:

> Ved at bridge mellem et Ethernet og et Tåblig Ring netværk har du
> problemet at MTU på T/R siden er større end på Ethernet siden, så
> alle de frames kan ikke bridges,

Jeg fik at vide, der var lavet noget translational bridging til
Linux (eller var det FreeBSD?), og da der er lavet så meget
andet, tog jeg det svar for gode varer.

Men ellers kan man jo bare ændre MTU på tåbelig-ring siden.

> jeg vil kraftigt opfordre til at route mellem dem istedet ...

Ditto.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-03-02 23:15

<mikael@hillig.dk> wrote:

> Er det muligt at sætte en pc ( os er ligegyldigt ) op til at være bro mellem
> et ethernet- og et tokenring-netværk, således at al data kommer på begge
> netværk.

Ja.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 18-03-02 18:08

"Mikael Hilligsøe" <mikael@hillig.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at sætte en pc ( os er ligegyldigt ) op til at være bro
mellem
> et ethernet- og et tokenring-netværk, således at al data kommer på begge
> netværk.

Jep.. Dog vil det standard være en Router-løsning og derfor vil kunne
protokoller der kan routes kunne komme igennem.

Favonian (www.favonian.nl) laver en "brigde" - ca. pris. 10000.- ex. moms

> Jeg havde tænkt på noget i retningen af, at sætte begge typer netkort i en
> maskine, men hvordan selve opsætningen kan foregå har jeg ingen ide om!
> Kan du hjælpe???

Mon ikke Wingate kan klare det ??

Jeg afslutter et projekt i emnet i morgen og er kommet til den konklusion at
det ikke er helt nemt. Der er mange problemer udover MTU size bla. at IBM TR
udstyr anvender SR bridging i stedet for Transparent..

mht. Translational brigding er det også ok svært. Et problem er bla at ETH
er LSB first og TR er MSB first..

MVH
Nikolaj