boot for nybegyndere...
Fra : SoulMate

Dato : 28-01-01 23:43

hmm, nogen der kan hjælpe mig...

- jeg kan ikke få min suse 7.0 til at starte programmer automatisk
ved boot, hvad fil skal jeg tilføje dem til ?

--
SoulMate

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 29-01-01 11:52

In article <nh1d6.19083$l57.761878@news000.worldonline.dk>, SoulMate wrote:
> - jeg kan ikke få min suse 7.0 til at starte programmer automatisk
>ved boot, hvad fil skal jeg tilføje dem til ?

Ved at lægges scripts i /etc/rc<?>.d, hvor <?> er det runlevel din kværn
starter i (dette kan checkes i /etc/inittab, default er vistnok 3).

Et script der starter nogets navn begynder med S<??>navn hvor <??> er
00-99, alt efter hvornår det skal startes. Et der nakker noget starter
med K.

dvs, fx "/etc/rc2.d/S19nfs-common".

--
"Fear leads to anger, anger leads to hatred,
hatred leads to really, fucking stupid opinions."

Fra : SoulMate

Dato : 29-01-01 17:14

"Daniel V. Pedersen" <daniel@rtfm.dk> skrev i en meddelelse

> Ved at lægges scripts i /etc/rc<?>.d, hvor <?> er det runlevel din
kværn
> starter i (dette kan checkes i /etc/inittab, default er vistnok 3).

kan ikke finde ud af hvordan det der script skal være...
- har prøvet forskellige, søgt på diverse linux-sider osv...

> [...]
er
> 00-99, alt efter hvornår det skal startes. Et der nakker noget

som peger på hvad ?
- de andre er softlinks...

--
SoulMate

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 29-01-01 19:45

In article <%Fgd6.16551$fa3.817947@news010.worldonline.dk>, SoulMate wrote:
>kan ikke finde ud af hvordan det der script skal være...
> - har prøvet forskellige, søgt på diverse linux-sider osv...

Kig på de andre scripts, som minimum skal det acceptere "start" og "stop"
som argumenter.

>som peger på hvad ?
> - de andre er softlinks...

Det er også min fejl, du ligger scriptet i /etc/init.d og kalder det
"scriptnavn". Derefter linker du det ud til de respektive run level
directories (linket skal så følge S00-99 / K00-99 navne konventionen).

Fra : SoulMate

Dato : 29-01-01 20:36

> Kig på de andre scripts, som minimum skal det acceptere "start" og
"stop"
> som argumenter.

det gjorde jeg - ændrede et så det passede til mit program, der
virkede ikke!

men jeg fik det til at virke ved at lave følgende :
nyt script: /etc/rc.d/rc2.d/S20sshd

#! /bin/sh
/usr/local/sbin/sshd

EOT

- smart ikke ? (det gir godt nok ikke noget output under booten, men
det virker!)

--
SoulMate

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 29-01-01 20:48

In article <mDjd6.16652$fa3.831937@news010.worldonline.dk>, SoulMate wrote:

>det gjorde jeg - ændrede et så det passede til mit program, der
>virkede ikke!

Err, okay .. Well, det plejer at være vejen frem. Prøvede du at køre
scriptet bagefter ?

> [...]
>/usr/local/sbin/sshd
>
>EOT
>
> - smart ikke ? (det gir godt nok ikke noget output under booten, men

:) - Whatever works, even though det er 'grimt' (ikke at jeg ikke selv bruger
den løsning .....)

ps, output: echo "Starting SSHD"