opgørelse af lager /
Fra : palle

Dato : 16-03-02 23:02

Hej alle

I min nystartede import virksomhed har jeg fundet nogle produkter som
virker interessante. Jeg hjemtager nogle vareprøver og det ser fint ud,
men der er lidt usikkerhed mht. om leverandøren/producenten nu også har
helt forstået mine ønsker - bla. hvad angår embalage. så jeg beslutter
at hjemtage et lille prøveparti. For at accelerere tingene vælger jeg at
hjemtage partiet med lufttransport. Herved bliver
transportomkostningerne temlig meget højere end hvis partiet var
hjemtaget med båd.

Partiet hjemkommer og det meste ser ud til at være iorden og kan indgå
som lagervarer. Nu bliver det så 31-12-01 og lager skal opgøres og
værdiansættes. Hvordan gør jeg det ?

Skal værdien sættes til indkøbsprisen - altså prisen incl transport ?
eller skal man vælge at sætte værdien til genanskaffelsesprisen -
udregnet efter hvad det vil koste i henhold til næste sending - hvor
transportomkostningerne er noget lavere ?
Eller skal man værdiansætte til "markedsprisen/salgsprisen" ?

Skal der anvendes den samme metode til alle varer man har på lager ?
eller kan man værdiansætte nogle varer til genanskaffelses værdien og
andre til "markedspris-værdien" ?

mvh.

Palle Christensen

Fra : T. Cao

Dato : 17-03-02 15:02

"palle" <palle@esenet.dk> skrev i en meddelelse
Hej alle

[...]

Jeg vil foreslå at du tage genanskaffelsespris idet den er mest logisk i
dette tilfælde ellers skal du bare senere hen nedskrive lageret. Desuden
kender du også begrundelsen for at prisen er højere denne gang.

Skal der anvendes den samme metode til alle varer man har på lager ?
eller kan man værdiansætte nogle varer til genanskaffelses værdien og
andre til "markedspris-værdien" ?

Alle varerne bør behandle ens for din egen skyld. Ellers skal du finde ud af
hvornår du sælger hvilke varer og LIFO FIFO og dertil tror jeg at firmaet er
for lille?
--
MVH
cand. oecon.

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 17-03-02 15:32

[...]

Normalt anvender man kostprisen som er indkøbspris med tillæg af direkte
omkostninger, altså emballage og fragt/forsikring.

Varelageret gøres normalt ensartet op, men man kan godt vælge forskellige
principper, bare de beskrives i årsregnskabet, så regnskabslæseren har
mulighed for at vurdere værdien.

Er en varer indkøbt alt for dyr og det er så væsentligt at det vil påvirke
årsregnsket markant, bør en sådan varer optages til genanskaffelsesprisen,
så tabet tages i det år man konstaterer prisforskellen. Er den derimod
indkøbt "alt for billigt" er det ikke god regnskabsskik at opskrive en sådan
varer.

Revisorer bruger følgende sætning som udgangspunkt.
"man tager et tab når det truer og en gevinst når den er realiseret"

Mvh. JørgenE
www.Revisor-Partner.dk