Copy af SQL-database
Fra : Torben Brøndum

Dato : 28-01-01 18:53

Hej,

Findes der en måde på hvordan man kan kopier en eksisterende SQL database
over i en testdatabase og i givet fald, hvordan gør man. Hvordan klares det
med password og logonid mht. om det vil være det samme
i testdelen.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Morten Guldager

Dato : 28-01-01 20:32

On Sun, 28 Jan 2001 18:53:08 +0100, Torben Brøndum wrote:

> [...]
>over i en testdatabase og i givet fald, hvordan gør man. Hvordan klares det
>med password og logonid mht. om det vil være det samme

Hvilket database system bruger du?

Under Mysql ville jeg gøre noget i retning af følgende:

mysqladmin flush-tables
cp -R produktions_database test_database

Ovenstående kræver at der ikke rettes i databasen mens der kopieres.
Tilgængæld er det den hurtigste metode.

Hvis du har et avanceret storage system vil du også kunne gøre det ved
at danne en klon som du brækker af i det sekund flush-tables er afsluttet.

/Morten

Fra : Torben Brøndum

Dato : 28-01-01 21:53

"Morten Guldager wrote

> Hvilket database system bruger du?

Er ikke helt med - er det ikke nok for dig med med oplysninger
om, at det er SQL 7.0. ?

> Under Mysql ville jeg gøre noget i retning af følgende:
>
> mysqladmin flush-tables
> cp -R produktions_database test_database

Foregår det i en dos promt ?

> Ovenstående kræver at der ikke rettes i databasen mens der kopieres.
> Tilgængæld er det den hurtigste metode.

OK

> Hvis du har et avanceret storage system vil du også kunne gøre det ved
> at danne en klon som du brækker af i det sekund flush-tables er afsluttet.

Vi har et backupprogram til bl.a. SQL - et program til MS SBS 7.0

Findes der noget læsestof på nettet du kender ?

Håber du / vil hjælpe lidt videre

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Morten Guldager

Dato : 28-01-01 22:29

On Sun, 28 Jan 2001 21:53:14 +0100, Torben Brøndum wrote:
>"Morten Guldager wrote

>Er ikke helt med - er det ikke nok for dig med med oplysninger
>om, at det er SQL 7.0. ?

Det siger mig ikke noget.

>Foregår det i en dos promt ?

Niks. Jeg kører Linux. Men nu kan jeg gætte på at du kører windows...?
Er det mon MS-SQL du bruger?

Hvis det er tilfældet er jeg ihvertfald ikke den rette at spørge.
Jeg har _ingen_ erfaring med windows. (passer ikke helt, jeg ved
hvordan jeg rebooter en NT spand.)

>Vi har et backupprogram til bl.a. SQL - et program til MS SBS 7.0

Endnu et hint om at du bruger Windows. Jeg står af.

>Findes der noget læsestof på nettet du kender ?

Nok ikke noget der kan hjælpe dig.

/Morten

Fra : James Olsen

Dato : 29-01-01 07:24

"Torben Brøndum" <tbr@torben-broendum.dk> wrote in message
> [...]
det
> med password og logonid mht. om det vil være det samme

Du kan fx bruge DTS (hedder Import and Export - i startmenuen under MS SQL
Server 7) med den kan du så også transformere data eller kun hente en del af
indholdet til en test database. Giv det et kig det er et ok fikst værktøj.

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-01-01 16:28

Hej.

> [...]
det
> med password og logonid mht. om det vil være det samme

(Jeg har set, du bruger mssql).
Overordnet gælder det, at brugerid og password er defineret på server
niveau. I det omfang, du kopierer en database fra produktion til test,
bibeholdes disse informationer altså.

Dernæst: Den absolut hurtigste måde er følgende steps(lav evt et job):
1) detach testdatabase
2) slet test database filerne
3) detach prod database
4) kopier prod database filerne over til test database filerne
5) attach prod database
6) attach testdatabase

Der må selvfølgelig ikke være brugere på databasen når denne operation
udføres.
se også:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q224/0/71.ASP

mvh
Stig Johansen

Fra : Torben Brøndum

Dato : 02-02-01 00:07

"Stig Johansen wrote

> [...]
> 5) attach prod database
> 6) attach testdatabase
>
> Der må selvfølgelig ikke være brugere på databasen når denne operation

Hej og tak for svar. Prøver at se nærmere herpå. Vender evt. tilbage.

At min testdatabase er skrivebeskyttet kan det have noget med at
gøre, at der var bruger i den under kopieringen ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-02-01 07:08

Hej.

> [...]
>
> At min testdatabase er skrivebeskyttet kan det have noget med at
> gøre, at der var bruger i den under kopieringen ?

Ja, der må ikke være brugere på basen. Tjek evt. med sp_who.
Vi laver det normalt som et job om natten eller på anfordring.
Hvis du skal lave et job, så tjek xp_cmdshell i BOL.

--
Med venlig hilsen/Best Regards
Stig Johansen - stig@w3data.dk