Spørgsmål ang. flis
Fra : ole

Dato : 28-01-01 19:30

Hej

Jeg har lige et spørgsmål ang. flis.

Vi er nogle stykker som har talt en del om det at have flis i haven. Hvis
man lægger et godt lag flis rundt i bedene, hvilken indflydelse får det så
på de løg man har i forvejen. Her tænkes på f.eks. tulipaner, krokus,
påskeliljer, vintergækker og hvad der eller kunne være.

Vil disse løgblomster få problemer med at komme op gennem et godt lag flis,
eller betyder det intet.

Hvis der er nogle der har gode erfaringer, vil vi meget gerne modtage nogle
svar.

På forhånd tak.

Mvh.
Ole

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-01-01 19:53

> [...]
flis,
> eller betyder det intet.
>
> Hvis der er nogle der har gode erfaringer, vil vi meget gerne modtage

Jeg kan kun på det varmeste anbefale at dække bede med træ/barkflis. Alle
dine løgblomster kommer uden problemer igennem flisen - desværre kommer
mælkebøtter også)
Den store fordel er at alt frøukrudt ikke har en chance, det eneste ukrudt
som man har er mælkebøtter, og det er jo en overkommelig opgave. Man får
ikke brug for hakke- og skuffejern de næste tre års tid efter udlægning.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-01 21:14

On Sun, 28 Jan 2001 19:53:14 +0100, "Andreas M. Hansen"
<andreas@nospam.dk> wrote:

>Jeg kan kun på det varmeste anbefale at dække bede med træ/barkflis. Alle
>dine løgblomster kommer uden problemer igennem flisen - desværre kommer
>mælkebøtter også)

Eranthis, kommer de også op gennem flis?
> [...]
>som man har er mælkebøtter, og det er jo en overkommelig opgave. Man får
>ikke brug for hakke- og skuffejern de næste tre års tid efter udlægning.

Er du sikker på at der ikke var små bitte mælkebøtter inden du lage
flisen ud? Jeg har nemlig ikke haft problem med mælkebøtter de steder
hvor jeg var omhyggelig med at fjerne alle småplanter inden flisen
blev lagt ud, men de steder hvor jeg kun lige hakkede de små spæde
mælkebøtteplanter over med et hakkejern, der kommer de igen.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-01-01 22:49

> Eranthis, kommer de også op gennem flis?

Ja.

Mvh Maria

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-01-01 09:08

> [...]
> blev lagt ud, men de steder hvor jeg kun lige hakkede de små spæde
> mælkebøtteplanter over med et hakkejern, der kommer de igen.

Du har ganske ret, de har nok været der i forvejen
Men når de så er udryddet har man fred!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : DJS

Dato : 29-01-01 14:10

Jeg kan tilføje, at jeg har set påskeliljer komme op, hvor der var lagt ca
1½ m strå fra et stråtag, som skulle udskiftes.

Venlig hilsen
Ulla