Enheden Dalton
Fra : Ivan Højlund

Dato : 15-03-02 00:02

Enheden Dalton anvendes fra tid til anden, men jeg synes det virker
vanskeligt at finde noget om denne enhed og hvordan den omsættes til en mere
kendt enhed. Men det kan lade sig gøre og jeg har også haft det, men det har
forputtet sig.

Kan nogen hjælpe?

mvh Ivan

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-03-02 00:18

http://antoine.fsu.umd.edu/chem/senese/101/atoms/faq/what-is-a-dalton.shtml

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-03-02 01:40

"Ivan Højlund" wrote:

> [...]
> kendt enhed. Men det kan lade sig gøre og jeg har også haft det, men det har

Generelt kan man finde næsten alle enheder på
http://www.unc.edu/~rowlett/units/

Se
http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictD.html#dalton

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Uffe Holst

Dato : 15-03-02 12:22

In an article of 15 Mar 2002 Ivan Højlund wrote:

> [...]
> kendt enhed. Men det kan lade sig gøre og jeg har også haft det, men det har

1 Dalton er 1/12 af massen af 12C (kulstof-12), dvs. 1,66057x10^(-27) kg
ifølge min gamle gymnasiedatabog, som iøvrigt slet ikke nævner Dalton som
enhed.

Fra gymnasiet kendte jeg den som Atomic Mass Unit (AMU) eller blot Unit
(u), og det er også som sådan den er at finde i min gamle databog.

--
Uffe Holst

Fra : Ivan Højlund

Dato : 16-03-02 15:15