Telefon
Fra : flemming

Dato : 14-03-02 22:48

Jeg har netop startet eget enkeltmands firma fra privatadressen.

Det første jeg gør:

- Køb af en mobiltelefon til arbejdet sammen med et duet TDC abonnement der
kan virke sammen med firmatlf.
- Desuden har jeg bestilt en idsn konvertering af privatnummer for at lave 2
ekstra numre som jeg skal bruge til firmatlf og til firmafax.

De 2 ekstra numre har jeg lavet sådan at jeg får særskilt regning på til
firmaet for firmasamtaler til firmaet.
Desuden får jeg regning på isdn konverteringen til firmaet.
Mobiltelefonens samtaler og abonnement går også til firma.

Hermed mente jeg at jeg kunne opdele private tlf og firmatelefoner.

Udover ovenstående har jeg
- Privat tlf fast net
- Privat tlf mobil

Nu hører jeg noget om at jeg kan slå det hele sammen og dermed betale et
fast beløb ?
Desuden er der måske problemer med at hente moms hjem igen på indkøb ?

Hvordan gør jeg smartest dette ?

Mvh
Flemming

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 15-03-02 03:09

Hvad der er smartest kommer alene an på, hvad du bruger i kr. på at ringe
privat.

Men du skal ikke bruge mange timer på det, for så er det billigst at betale
skat af fri telefon. Så kan du gøre som du vil uden at tænke i skat. Blot
skal opkrævingsadressen lyde på firmaet (det koster kr. 0 at få ændret det)
for at du får momsen retur på udgiften.

Mvh. JørgenE

Fra : flemming

Dato : 16-03-02 13:00

Hej igen

Jeg har jo alene abonnement udgifter privat for ca 700 kr i kvartalet (ISDN
+ Duet) = 2800 kr årligt i privat abonnement.
Hertil kommer udgifterne. Så kan det vel alene betale sig med en ordning om
at alle tlf betales af firma ?

Jeg har hørt at man skal vente til regnskabsåret er omme før man beslutter
sig til ordning ?
Dvs hvad gør man så dagligt bogføringsmæssigt og indmelding af moms til T&S
?

Ekstra spørgsmål (en del, men for god ordens skyld):

- en fysisk mobiltelefon: denne mener jeg at jeg kan få moms retur for 100%
?

- oprettelse og abonnement for mobiltlf: Kan jeg få moms retur 100% her og
nu ?

- konvertering af tlf til ISDN: kr 225: Kan jeg få moms retur 100% her og nu
?

mvh
Flemming

Fra : The BMA man

Dato : 17-03-02 22:35

On Fri, 15 Mar 2002 03:09:23 +0100, "Jørgen E. Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>skal opkrævingsadressen lyde på firmaet (det koster kr. 0 at få ændret det)

A) Men man skal da vel privat pålignes momsen af den del, der bliver
pålagt til privat andel?

B) Hvor stor er denne del i øvrigt?

Jeg har hidtil (det fik jeg at vide af skattefar i min gamle kommune
at jeg skulle) gjort det, at jeg har afholdt al abb. privat + kr. (ca)
2000 + moms af samtaler privat.

C) Hvis nu det i B opgivne tal er mindre, end hvad jeg hidtil har
afholdt privat, kan jeg så gå tilbage og ændre mine regnskaber (fem
år) og dermed få skat tilbage for disse fem år?

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 17-03-02 23:19

The BMA man wrote:

> A) Men man skal da vel privat pålignes momsen af den del, der bliver
> pålagt til privat andel?

Ja, det indregner du ved momsangivelserne.

> B) Hvor stor er denne del i øvrigt?
>
> Jeg har hidtil (det fik jeg at vide af skattefar i min gamle kommune
> at jeg skulle) gjort det, at jeg har afholdt al abb. privat + kr. (ca)
> 2000 + moms af samtaler privat.

Det har hidtil været 3.000 kr incl. moms, eller 2.400 kr ex. moms
eller fast abb. + 1.442 kr ex moms.

Men i den seneste ansættelse af "frie" goder, har skattefolkene
ensidig sat beløbet op til svjh abb. + 1.750 kr ex. moms, alene
for selvstændige, da de ikke selv kan røre de 3.000 kr til løn-
modtagere.

> C) Hvis nu det i B opgivne tal er mindre, end hvad jeg hidtil har
> afholdt privat, kan jeg så gå tilbage og ændre mine regnskaber (fem
> år) og dermed få skat tilbage for disse fem år?

Du kan højest gå tre år tilbage, og der er vist for få penge i det.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : The BMA man

Dato : 18-03-02 18:00

On Sun, 17 Mar 2002 23:19:11 +0100, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>ensidig sat beløbet op til svjh abb. + 1.750 kr ex. moms, alene
>for selvstændige, da de ikke selv kan røre de 3.000 kr til løn-

Det du prøver at fortælle mig, er det, at man ikke kan få "fri"
telefon, og så beskattes af kr. 3000 - men man skal afholde abb. +
1750 ex moms privat?

>Du kan højest gå tre år tilbage, og der er vist for få penge i det.

Ja, det er der vist

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 18-03-02 23:08

> Det du prøver at fortælle mig, er det, at man ikke kan få "fri"
> telefon, og så beskattes af kr. 3000 - men man skal afholde abb. +
> [...]

Hvis du går i virksomhedsordning er det kr. 3.000 som fri telefon.
Hvis din årlige udgift er lav, og det er klart at du bruger den privat, har
jeg flere gange fået accepteret, at vi f.eks. laver en 50/50 fordeling uden
skelen til beløbet, eller vi har taget hele telefonen privat og så i firmaet
blot udgiftsført f.eks. "anslået telefon kr. 1.000"

Mvh. JørgenE