Automatisk rensning af blækpatroner
Fra : Kent Christensen

Dato : 14-03-02 17:17

Hej

Jeg har en HP Deskjet 980Cxi

Jeg har nu et par gange brugt den automatisk rensning
af blækpatroner, som man kan udføre fra "Værktøjskassen".
Det virker også fint.

Når jeg åbner printertdækslet kan jeg ovre i højre side se, at der
er en del farve i bunden af printeren. Jeg går ud fra, at denne farve
kommer fra den automatisk rensning, når printeren sprøjter blæk
ud for at rense patronerne. Jeg kan da også se, at der er en
gummimåtte i bunden - velsagtens for at opsuge farven.

Nu er det, at jeg ikke kan forstå, at dette ikke kan skade printeren
på sigt. Der komme jo også farve på et lille tandhjul, der sidder i
højre side. Kommentarer ønskes.

Vh
Kent

Fra : Madsen

Dato : 14-03-02 22:55

Kent Christensen skrev:

> Nu er det, at jeg ikke kan forstå, at dette ikke kan skade printeren
> på sigt. Der komme jo også farve på et lille tandhjul, der sidder i
> højre side. Kommentarer ønskes.

Jeg har engang set det samme på min svogers defekte HP og jeg fik
nøjagtig samme tanke da jeg opdagede det samme som du har opdaget.
Jeg begriber ikke hvordan en printer kan holde til at få parkerings-
pladsen for printerpatronerne totalt sprøjtet ind i blæk der størkner
med tiden. Du skulle se den kage af størknet blæk jeg fik ud af min
svogers printer. Det var helt vildt.
Desværre virkede hans printer stadig ikke efter jeg fik den gjort
rent, men det var i hvert tilfælde det der gjorde udslaget til at
jeg ikke købte en HP sidte gang jeg købte printer.

Madsen.

Fra : MVP

Dato : 15-03-02 10:17

> Jeg har engang set det samme på min svogers defekte HP og jeg fik
> nøjagtig samme tanke da jeg opdagede det samme som du har opdaget.

Det samme gør Canons modeller - og se fleste andre - pointen er vel at det
netop ikke skal størkne, men altid være fugtigt, således at dyserne altid
står og sopper i et vådt milijø, og dermed forhindre udtørring.
Printeren leverer altid et lille sprøjt i den sump under start eller slut af
printjob.

Venligst

Mads

Fra : Madsen

Dato : 15-03-02 15:53

MVP skrev:

> [...]
> dermed forhindre udtørring. Printeren leverer altid et lille
> sprøjt i den sump under start eller slut af printjob.

Hmm, jeg synes ikke jeg oplever fænomenet ved min nuværende Epson-
printer. I hvert tilfælde ikke samme svineri som en HP kan levere.

Madsen.

Fra : Kent Christensen

Dato : 15-03-02 16:51

"MVP" <madsvp@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:a6se79$dkq$1@sunsite.dk...

> [...]
> står og sopper i et vådt milijø, og dermed forhindre udtørring.
> Printeren leverer altid et lille sprøjt i den sump under start eller slut af

Hej

Blækpatronerne står nu ikke og sopper i blæk. Min HP printer har en form
for plade med en gummibelægning, som kører ind under patronerne, når disse
parkeres. Jeg regner med, at pladen simpelthen lukker tæt omkring dyserne.
Når printeren så skal printe, printerdækslet åbnes eller jeg udfører en
automatisk rensning, kører pladen væk og lukker op for dyserne. Det er nede
i bunden af printeren, at der er blæk. Patroner kommer ikke i kontakt
med blækket.

Tak for dit svar.

Vh
Kent

Fra : MVP

Dato : 15-03-02 23:28

> [...]
nede
> i bunden af printeren, at der er blæk. Patroner kommer ikke i kontakt

Hey Kent

Nahh, nu kender jeg ikke meget til HP, men på min Canon 4 k ligger der en
lille svamp nede i den gummilæbe der kører op til dyserne.
Er denne tør tørrer dyserne ud, og skal sættes i blød for igen at virke.
Jeg har afhjulpet dette ved altid at sørge for at svampen er fugtig, og har
iagttaget at dyserne tillige forsøger det samme ved det førnævnte lille
sprøjt ved start og slut.
Men igen, jeg har ingen anelse om HP også gør brug af dette system, dog
fornemmer jeg at HP sjældnere tørrer ud end Canons printerdyse, men hvorfor
ved jeg ikke...
Min egen Canon er altid tilsvinet af blæk omkring denne 'sump' - faktisk så
meget at fabrikken har lagt et sugende stoflag i bunden af printeren

Venligst

Mads