Hvor meget strøm bruger en PC?
Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 14-03-02 17:13

Hejsa

Jeg har overvejet at sætte en lille server op som skal være tilsluttet til
internettet 24/7
Mit spørgsmål er bare hvor meget strøm den bruger ?
Der skal være 1 harddisk, 1 grafikkort (Ved ikke om ISA/PCI bruger mindre
end AGP?) 1 Netkort, og så en P-II som enten er på 266 mhz eller 333, og
selvfølgelig et slot 1 board (vistnok DFI)
Er der nogen der ved om det er noget der kommer til at kunne mærkes på
pengepungen når elregningen kommer eller betyder det ikke vildt meget ?
MVH
Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-03-02 17:49

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg har overvejet at sætte en lille server op som skal være tilsluttet til
> internettet 24/7
> Mit spørgsmål er bare hvor meget strøm den bruger ?

Jeg prøvede forleden, med en energimåler...

Den brugte lidt under 100 Watt uden skærm, og 150 W med.

3 HD
ATI 64 DDr grafik
scsi
Audigy lyd
431 Watt psu
dvd-drev
brænder
Thunderbyrd 900

Man kunne godt se på forbruges, hvis cpu´en blev belastet,, men ikke
voldsomt

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 14-03-02 19:36

Så det er vel kun naturligt at gå ud fra at min lille P-II med én harddisk
bruger lidt mindre end din ? :)

Fra : sls

Dato : 14-03-02 20:41

> Den brugte lidt under 100 Watt uden skærm, og 150 W med.

Hvor meget er det i $$$$?

sls

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-03-02 21:16

"sls" <sls@sol.dk> wrote in message news:a6qud8$g66$1@news.cybercity.dk...

> Hvor meget er det i $$$$?

150 Watt er 0,15 Kw

så hvis den bruger 0,15 Kw i en time, har du brugt 0,15 Kwh..

24 tmer * 0,15 = 3,6 Kwh

een kilowatttime koster ca. 1,55 kroner....

1,55 * 3,6 = 5,58 Kr/døgn

Fra : CopyCat

Dato : 14-03-02 21:24

"sls" <sls@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget er det i $$$$?

1 KWtime koster lige omkring 1,50 kr ., så det vil sige cirka 5,40 kroner
med skærm . ., ved 24 timers drift .,

eller 0,635 US$ om dagen ..

Frank .

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 14-03-02 21:16

On Thu, 14 Mar 2002 17:48:31 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Jeg prøvede forleden, med en energimåler...

Hvor kan man købe en sådan sag ?

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-03-02 21:19

"Jesper L Hansen" <lismoes@yahoo.dk> wrote in message

> Hvor kan man købe en sådan sag ?

Det var godtnok kun en sådan "green line" model,.,, den koster ~ 150
kroner... Men er altså ikke verdens bedste....

Fra : Anders Thorup

Dato : 15-03-02 07:44

"Jesper L Hansen" <lismoes@yahoo.dk> wrote in message

> Hvor kan man købe en sådan sag ?

Sådan en kan du låne ved din lokale EL-leverandør,, i mit tilfælde hos EASV,
og dem de har er meget præcise. Ring til din EL-leverandør og hør nærmere om
hvordan du skal bære dig ad.
--
MVH
Anders Thorup

Fra : Esben

Dato : 15-03-02 00:12

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der ved om det er noget der kommer til at kunne mærkes på
> pengepungen når elregningen kommer eller betyder det ikke vildt meget ?

Jeg målte min egen pc (uden skræm) til et forbrug på ca. 60 watt med
følgende hardware:

235w psu
Asus P2B bundkort
Celeron 300 @450Mhz
2x 80mm blæsere
192MB RAM
Matrox G400 AGP
IBM GXP75
SB16 ISA lydkort
ADSL USB modem <- får strøm fra pc og bruger nok en hel del, da den som
regel er varm.
Realtek PCI netkort
CD-rom + floppy

Dette får jeg til:
0,06kW x 24 h x 365 x 1,5 kr/kWh = 788 kr/år

Men prøv selv at låne en elmåler fra din el-leverandør og eksperimenter med
forskellig hardware-setups.

--
Esben

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-03-02 06:16

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in message

> ADSL USB modem <- får strøm fra pc og bruger nok en hel del, da den som
> regel er varm.

Tdc´s Simensmodem, målte jeg til ca 35 Watt

Fra : martin andreassen

Dato : 17-03-02 23:32

Fra : Arcana

Dato : 18-03-02 01:25

"martin andreassen" <martin.andreassen@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Den bruger 230 v

Man måler ikke strømforbrug i volt (v), men i watt (w).
Desuden afhænger strømforbruget vel af, hvilken strømforsyning, du har
installeret i din box?

Vil du for resten ikke være venlig at klippe den tekst væk, som ikke er
nødvendig, og desuden svare UNDER det du citerer? Kig på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html - der er en glimrende
brugsvejledning.

/arcana

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-03-02 01:30

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse

> Man måler ikke strømforbrug i volt (v), men i watt (w).

Bare for at være krakilsk. Strøm måles i ampere. Det er effekten du måler
i watt. Så spørgeren skal have et svar der lyder på ca. ½-1 ampere.

mvh
Henning

Fra : Esben

Dato : 03-04-02 00:10

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Bare for at være krakilsk. Strøm måles i ampere. Det er effekten du måler
> i watt. Så spørgeren skal have et svar der lyder på ca. ½-1 ampere.

Men det strømforbrug der spørges efter er vel W/h?

--
Esben

Fra : Peter Holm

Dato : 03-04-02 15:04

Hejsa,
jeg har været på energicentret og låne en KW/h måler, som er sat til lige
nu.

Jeg har en Amd Duron 1200 m . 17" skærm, low energy (jeg skriver bare de
dele der virkelig æder) Du kan se hele min PC her:
http://home1.stofanet.dk/phc/mypc.html

Jeg har testet den i 3 døgn nu, og den står stort set konstant på 165W/h
svarende til 3,96 KW i døgnet. (4 gange så meget som mit køleskab)
De eneste udsving på på 165 er når CD'en kører eller lignende. Så kommer den
op på 180W/h.

Et lille regnestykke 12 timer * 165W/h/1000 * 365 dage * kr1,30/KWh =
kr.939,50 / år.

Af andre tal kan nævnes: Standby på PSU og skærm tilsammen: 20W/h = kr.
227,76 / år.

Jeg har ikke chekket mit TV-stereo-video-DVD standby endnu, men jeg skyder
på 30W/h.

Konklusion: Hobby koster penge, men det må det jo også gerne.

Fra : Martin S.

Dato : 04-04-02 09:10

"Peter Holm" <phc@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 227,76 / år.
>
> Jeg har ikke chekket mit TV-stereo-video-DVD standby endnu, men jeg skyder

Og er det en stor overraskelse... ??? NOT.
Prøv at check hvad forbruget er når skærmen er slukket.

Fra : Henning Birch

Dato : 04-04-02 03:33

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in news:a8ddok$op5$1@sunsite.dk:

> Men det strømforbrug der spørges efter er vel W/h?

Nej. Men der spørges nok om kWh. Det er normalt det der måles. En kWh er en
kilo (1000) W (J/s) i en time. Prisen for en kWh er ca kr 1.10/kWh.

--
Henning

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 15-03-02 07:36

> [...]
> internettet 24/7
> Mit spørgsmål er bare hvor meget strøm den bruger ?

Vær opmærksom på at de billige ide-line 'energimålere'
ikke kan lide switchmode (pc/monitor) forsyninger, og
giver et resultat der kan være en 200% galt i ekstreme
tilfælde (det er et Upk*Ipk*Cos-phi meter).
Jeg brugte et sandt-integrerende wattmeter til at kigge
lidt på min server:

TDC Ericsson modem: 11,4W
K-2-500, 256MB RAM, DiamondMax 80GB,
Riva128, 2*3COM EthXL, CDrom: 32,4W
uden skærm, middelværdi.
Den stiger 15W når den er fuldt belastet, men det
er sjældent. Det skal siges at den er bygget til ikke
at bruge en masse strøm (for jeg ville ikke have een
eneste kørende blæser i den).

Mon ikke du kan komme ned nærheden af det samme?

Mit forslag til videokort er et ældre Cirrus Logic PCI
kort. Elendig refresh, elendig opløsning, men lav effekt.

Min anden setup tager lige omkring 200W med
skærm.

/Kasper