Hvilke lyddæmpningshardware skal jeg ha'??~
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 14-03-02 15:58

Jeg lider svært under støj fra min computer. Håber på at få hjælp til at
finde gode produkter til at erstatte / justere på de eksisterende.
Jeg lister lige op, hvad jeg har af støjende elementer i pjuteren. Når i ser
listen er i nok enige i at det sagtens kan støje!!!!!!!
Jeg er meget interesseret i links til produkterne og til "how to"-sider hvis
det er praktiske justeringer der skal til.

Mit kabinet er et SOHO fileserver SX1030W
-Dette er støjdæmpet med måtter fra noise control.

Der sidder 3 blæsere i kabinettet.
1 i strømforsyningen (den der fulgte med kabinettet)
2 80mmkabinetblæsere (er praktist taget lydløse)

Bundkort er ASUS A7V133 med AMD t-fugl 1,4GHz.
1 40mm blæser (uvist hvad fanden den køler !!!)
1 Cooler master DP5 - 6l31C CPU køler.

Grafikkort er ASUS V6800
1 40mm blæser (uvist om den er nødvendig)

2 CD-ROM drev
- ACER 52 * speed
- Samsung SW208B CD-R/RW

Harddiske:
1 IBM Deskstar 75GXP 30Gb
1 Quantum fireball 12,7Gb
2 Seagate Barracuda IV 30 GB i RAID

Hvis der mangler yderligere oplysninger, så nævn det endelig.

På forhånd tak

Lars Christoffersen

Fra : Leony

Dato : 14-03-02 17:08

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 1 i strømforsyningen (den der fulgte med kabinettet)

Kan udskiftes med en 12 db fra Papst.

> Bundkort er ASUS A7V133 med AMD t-fugl 1,4GHz.
> 1 40mm blæser (uvist hvad fanden den køler !!!)

Køb Zalman køleprofil og kom på i stedet for, det er en populær løsning.

> 1 Cooler master DP5 - 6l31C CPU køler.

Det burde ikke være svært at finde en der laver mindre larm.
En klassiker er en Alpha køleprofil med en Papst blæser.

> Grafikkort er ASUS V6800
> 1 40mm blæser (uvist om den er nødvendig)

Den er sikkert ikke nødvendig.
Læste en artikel i et Privat Computer, de havde slukket for blæseren på et
Asus v8200 (+ et par andre kort), der var ingen problemer. Så mon ikke du
kan gøre det samme.
Du kunne også smække en Zalman profil på.

> 2 CD-ROM drev
> - ACER 52 * speed
> - Samsung SW208B CD-R/RW

Der er et program der hedder cd-bremse her kan du bestemme hvilken hastighed
dine drev skal køre med, mindre hastighed = mindre larm.

> Harddiske:
> 1 IBM Deskstar 75GXP 30Gb
> 1 Quantum fireball 12,7Gb
> 2 Seagate Barracuda IV 30 GB i RAID

Ophæng i elastikker ("blæksprutter" til bil/cykel) er meget populært og
efter sigende meget effektivt.
Et rigtigt gør-det-selv projekt.

Alle tingene kan købes hos:
www.studiedata.dk
og nej jeg får ikke procenter.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 14-03-02 17:34

> Ophæng i elastikker ("blæksprutter" til bil/cykel) er meget populært og
> efter sigende meget effektivt.
> Et rigtigt gør-det-selv projekt.

Er der nogen der har / kender til en hjemmeside der beskriver hvorledes man
gør dette???

Jeg kan nemlig i min vildeste fantasi ikke forestille mig hvorledes jeg skal
få hængt mine harddiske op i elastikker.......

Lars

Fra : scn

Dato : 14-03-02 20:04

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3c90edd1$0$60188$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Jeg kan nemlig i min vildeste fantasi ikke forestille mig hvorledes jeg skal
> få hængt mine harddiske op i elastikker.......

her et et link til webconsult:
http://asp.webconsult.dk/ShowPage.asp?ID=2

har også læst artiklen om støjdæmpning som Leony henviser til,
mener deres udgifter lå på ca 10,-
hvilket ikke kan siges om harddiskrammer
http://asp.webconsult.dk/varer.asp?cID=1&scID=6&sID=2

Så hen på biblioteket og lede, (inden for de sidste 4-5 måneder)

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Christoffer Gæmelke

Dato : 14-03-02 20:31

Davs Lars

> Er der nogen der har / kender til en hjemmeside der beskriver hvorledes
man
> gør dette???

Jeg har lavet "elastik" tricket på min, jeg fandt et billede på denne side:

http://www.dhh.subnet.dk/Computer/7.jpg

Derudover prøvede jeg også "7-volt" tircket. Jeg fandt et diagram på denne
side:

http://hjem.get2net.dk/villy/7v_trick/

Ved at bruge disse to tricks på computeren blev larmen sænket kraftigt.
Det sidste jeg vil prøve er, at tage noget skumgummi og lave et kort rør og
lime det på hullet ved psu-blæseren. Det skulle angiveligt sænke støjen
derfra ydderligere.

Mvh Chrisotffer

Fra : Villy Jensen

Dato : 14-03-02 20:29

> Er der nogen der har / kender til en hjemmeside der beskriver hvorledes
man
> gør dette???

Se blæksprutteanvisning på:
http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=110

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Henrik Dissing

Dato : 15-03-02 20:26

On Thu, 14 Mar 2002 17:33:46 +0100, Lars Christoffersen wrote:

> [...]
>
>Jeg kan nemlig i min vildeste fantasi ikke forestille mig hvorledes jeg skal
>få hængt mine harddiske op i elastikker.......

Du kan også købe nogle præfabrikerede, hvis du er mere til at betale dig fra
besværet:

http://asp.webconsult.dk/varer.asp?cID=1&scID=6&sID=2

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 15-03-02 16:51

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 16-03-02 17:19

> Kan udskiftes med en 12 db fra Papst.

Hvor købes denne??
Jeg synes ikke at kunne finde ud af hvilken type der skal bruges....

> Det burde ikke være svært at finde en der laver mindre larm.
> En klassiker er en Alpha køleprofil med en Papst blæser.

Nu har jeg kigget på disse køleprofiler, og fundet ud af at jeg allerhelst
vil købe en "færdig" køler, der nemt kan sættes på min CPU.
Er der nogen der har et godt bud på hvilken der er dejlig lydfri, og
samtidig kan holde temperaturen nede.

> [...]
> kan gøre det samme.
> Du kunne også smække en Zalman profil på.

Synes ikke at kunne finde zalman kølere i den størrelse.
Nogen der kender til 40 mm blæsere der er MEGET stille????

På forhånd tak

Lars Christoffersen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 16-03-02 22:34

On Sat, 16 Mar 2002 17:18:38 +0100, Lars Christoffersen wrote:

>Nogen der kender til 40 mm blæsere der er MEGET stille????

http://www.studiedata.dk/group.asp?group=143

Venlig hilsen
Henrik Dissing