P4 - hvilket bundkort?
Fra : Herold

Dato : 14-03-02 14:29

Jeg har lige fået en P4 2GHz smidt i nakken, så jeg sad og overvejede at
anskaffe et dertilhørende bundkort.

Nu kommer det store spørgsmål så. Hvilket skal jeg vælge?

Fra : Wizeguy

Dato : 14-03-02 17:59

"Herold" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> wrote in message
> Jeg har lige fået en P4 2GHz smidt i nakken, så jeg sad og overvejede at
> anskaffe et dertilhørende bundkort.
>
> Nu kommer det store spørgsmål så. Hvilket skal jeg vælge?

Det kommer an på flere ting:

1. Er det Socket 423 eller 478?
2. Skal du overclocke?
3. Skal du køre RAID?
4. Skal du køre Rambus DRAM, DDR RAM eller SD-RAM?

Umiddelbart vil jeg anbefale et bundkort med Intel 850 chipset og Rambus
DRAM. Efterhånden er Rambus kommet ned på samme prisniveau som DDR-RAM, og
Pentium 4 er optimeret til netop denne type RAM via en FSB på 4x100 MHz,
hvorfor man får en ydelse end med DDR-RAM. De to bedste bundkort er Abit
TH7-II og Asus P4T-E. Umiddelbart vil jeg anbefale TH7-II, da det fås med
RAID controller, og har en mere funktionel bios end Asus P4T-E. Asus P4T-E
har, som elle andre nyere Asus bundkort, den ulempe, at bios sætter cpu
spændingen for højt, hvorfor man er nødt til at slå jumper free mode fra og
indstille alt via jumpere for at holde varmeudviklingen nede. Til gengæld er
Asus altid klippestabilt, så hvis du ikke skal overclocke er det nok det
optimale valg.

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Arne

Dato : 14-03-02 18:53

Nej ASUS er ikke altid klippestablit

Eivind

Jeg ville gå efter Abit kortet

F.eks har ASUS den ulempe (blandt flere) at hvis maskinen genstarter pga en
eller anden fejl. så starter den op i biosen
d.v.s at man skal være i nærheden af maskinen - egentlig okay hvis man har
pillet i bios og at det er derfor den gik ned.
Men hvis man f.eks installerer en program remote via PC-anyware eller lign.
så er det totalt ubrugeligt at den stopper i bios.

Ikke flere ASUS ting til mig

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 14-03-02 19:07

Så har abit en anden fejl. den raporterer ikke ultradma rigtig til windows.
Ikke TH7-II . Men det kan asus bundkortet godt finde ud af p4t-e. Har haft
begge. Abit bios er også en rodebutik i forhold til asus.

Mvh
Thomas

Fra : Wizeguy

Dato : 14-03-02 19:11

"Thomas Strøm Larsen" <tholar@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Ikke TH7-II . Men det kan asus bundkortet godt finde ud af p4t-e. Har haft
> begge. Abit bios er også en rodebutik i forhold til asus.

Har den nyeste bios ikke rettet det problem?
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 14-03-02 19:26

Niks.
Jeg skulle også ud div mærkelige sider for at finde en ny bios. da efter en
uge havde de stadig ikke fået deres egen server med bios'en op og køre. for
dårligt af et firma som abit.
Jeg har asus nu og det virker bare.
En glad asus bruger

Mvh
Thomas

Fra : Lars Krag

Dato : 14-03-02 19:19

"Thomas Strøm Larsen" <tholar@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3c90e6f9$0$7458$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Så har abit en anden fejl. den raporterer ikke ultradma rigtig til windows.
> Ikke TH7-II . Men det kan asus bundkortet godt finde ud af p4t-e. Har haft
> begge. Abit bios er også en rodebutik i forhold til asus.

[snip]

Ehh, siger du at TH7-II har en fejl mht. at rapportere udma til windows
eller siger du at Abit boards generelt har den fejl, blot ikke TH7-II?

En rodebutik ville jeg nok ikke kalde det. Men det er nok mere et
spørgsmål om personlig preference. Jeg synes Abits "Softmenu III"
er et langt bedre redskab til overclockning, samt muligheden for at
"låse" agp/pci hastigheden (som Asus ikke har) er simpelthen genial,
hvis man overclocker. Men bevares, hvis man ikke overclocker, og
ikke bruger raid eller kan bruge 4 ekstra ata100 pladser, så er der da
ikke nogen speciel grund til at vælge Abit TH7-II Raid.

Personligt er mit TH7-II Raid uden tvivl det bundkort jeg har været
mest glad for nogensinde. Og jeg har da haft en 25-30 stykker.

Lars

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 14-03-02 19:38

Det er kun th7-II bundkortet jeg har set det.
Har ikke haft andre board fra abit.
Jeg overclocker hellere ikke så jeg har ikke brug for alle de ting.
Men hvis man vil overclocke vil jeg sige abit boardet er det bedste dertil.
Men jeg kan nu bedre li asus bios da den er mere overskuelig og den har ikke
den fejl med at fejlrapoteret til windows.
Jeg har nu også haft mange forskellige board. ikke tal på dem

Mvh
Thomas

Fra : Lars Krag

Dato : 14-03-02 21:13

"Thomas Strøm Larsen" <tholar@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3c90ee64$0$7443$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Det er kun th7-II bundkortet jeg har set det.
> Har ikke haft andre board fra abit.

Ok. Jeg har dog ikke haft problemet.

> Jeg overclocker hellere ikke så jeg har ikke brug for alle de ting.

Oki, ja så er et TH7-II nok lidt overkill..

> Men hvis man vil overclocke vil jeg sige abit boardet er det bedste dertil.

Ja, det er også min opfattelse. Min 1.8A kan da køre op til 2564 Mhz
stabilt, men jeg holder den "nede på" 2.4 Ghz til hverdag.

> Men jeg kan nu bedre li asus bios da den er mere overskuelig og den
> har ikke den fejl med at fejlrapoteret til windows.

Jamen IMO har Asus boardet da også en rigtig god bios. Rent faktisk
ville jeg ønske at mit Abit board havde samme feature med at boote
automatisk ved default, hvis forrige boot ikke lykkedes. Det er trods alt
lidt nemmere end at skulle resette sin bios med en jumper

> Jeg har nu også haft mange forskellige board. ikke tal på dem

Ja man er vel en hardware freak

Lars

Fra : Arne

Dato : 23-03-02 10:18

> [...]
> automatisk ved default, hvis forrige boot ikke lykkedes. Det er trods alt
> lidt nemmere end at skulle resette sin bios med en jumper

Hader at man ikke kan slå det fra - i mine øjne ubrugeligt for alle andre
end folk
der ikke ved hvad de laver eller lign.

Derfor har ASUS været nød til at lave en serie kort til OEM leverandører med
dipswiche

mine 25 ører

Eivind

Fra : Wizeguy

Dato : 14-03-02 19:10

"Arne" <Eivind.Olsen@XXX.tele.dk> wrote in message
> Nej ASUS er ikke altid klippestablit
>
> Eivind
>
> Jeg ville gå efter Abit kortet

Også jeg.

> [...]
lign.
> så er det totalt ubrugeligt at den stopper i bios.

Gælder det alle Asus bundkort, eller kun P4T-E? Mit nuværedne Asus A7V133
starter kun op i bios, hvis maskinen ikke poster pga ekstrem overclocking.
Jeg skal selv til at samle et P4 1,6A Northwood system, og dette er så
yderligere en grund til at gå efter Abit TH7-II, som jeg kun har hørt
positive ting om.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 14-03-02 19:33

De asusbord jeg har haft starter op i biosen.Hvis du slukker den mens den
kører plug & play og de ting.
Så vil den gøre det.
Ikke hvis du slukker den mens den er ved at starte windows.
Det er hvis du overclocker din cpu og den ikke vil kører hvis du overcloker
den foe meget. Så slukker man den og så vil biosen resette dine cpu settings
så den kan starte op og gå ind i biosen.

Fra : Mogens

Dato : 14-03-02 22:40

> [...]
lign.
> så er det totalt ubrugeligt at den stopper i bios.

Mine Asus kort har aldrig startet op i Bios hvis de gik ned. Kun hvis de er
gået ned under opstart.

Mogens

Fra : Herold³

Dato : 14-03-02 19:29

> 1. Er det Socket 423 eller 478?

478 skulle jeg mene. Det er en lille satan.

> 2. Skal du overclocke?

Nix.

> 3. Skal du køre RAID?

Nul.

> 4. Skal du køre Rambus DRAM, DDR RAM eller SD-RAM?

Rambus DRAM regner jeg med.

> [...]
er
> Asus altid klippestabilt, så hvis du ikke skal overclocke er det nok det

Hvor høj er varmeudviklingen hvis jeg holder mig til jumperfree? Jeg er ikke
den sygeste techwiz, så jeg vil gerne holde det simpelt :)

Hvilken form for køler bør jeg investere i? Den må gerne være lydløs.

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 14-03-02 19:41

Mit p4t-e ligger på mellem 40-55 i jumperfree mode. med box køleren. siger
ikke ret meget. Jeg kan ikke høre den. Min cpu er ikke nortwooden. så den
skulle helst køre lidt køligere.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 14-03-02 19:44

Det er en 1.8mhz jeg har. Glemte jeg at skrive

Mvh
Thomas

Fra : Wizeguy

Dato : 14-03-02 19:57

"Herold³" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> wrote in message

> 478 skulle jeg mene. Det er en lille satan.

Er det en P4 Northwood?

> Hvor høj er varmeudviklingen hvis jeg holder mig til jumperfree? Jeg er
ikke
> den sygeste techwiz, så jeg vil gerne holde det simpelt :)

Det hele står forklaret i manualen. Prøv først i jumperfree mode, og aflæs
CPU spændinng i bios og Windows (vha. Asus Probe). En P4 Williamette skal
have 1,75 volt, mens en P4 Northwood skal have 1,5 volt. Ligger målingen i
Windows over dette anbefaler jeg, at du bruger jumper mode for at holde
varmeudviklingen nede.

> Hvilken form for køler bør jeg investere i? Den må gerne være lydløs.

Det ultimative er nok en Swiftech MCX478B køelprofil med en 800 mm low noise
Pabst blæser (12 eller 19 db). Prisen er dog godt 900 kr. Thermal Take
Silent Viking 478 er også et godt valg med et støjniveau på kun 21 db og
koster ca. 450 kr.

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Herold³

Dato : 14-03-02 20:46

> Er det en P4 Northwood?

Jeg er faktisk ikke sikker. Jeg ved bare at den er pokkers lille i forhold
til min PIII FCPGA

> [...]
> Windows over dette anbefaler jeg, at du bruger jumper mode for at holde

Årlrajt :D

> [...]
> Pabst blæser (12 eller 19 db). Prisen er dog godt 900 kr. Thermal Take
> Silent Viking 478 er også et godt valg med et støjniveau på kun 21 db og

Jeg kigger lidt på det.

Fra : Herold³

Dato : 14-03-02 23:53

> [...]
> Windows over dette anbefaler jeg, at du bruger jumper mode for at holde

Jeg er landet lidt på dette:

http://www.proconsult.dk/katalog/komp/komp-mb/mb-s478/mb-p4t-e.html

Fra : Wizeguy

Dato : 15-03-02 17:38

> Jeg er landet lidt på dette:
>
> http://www.proconsult.dk/katalog/komp/komp-mb/mb-s478/mb-p4t-e.html

Som sagt et fornuftigt valg, når du ikke skal overclocke. Dog synes jeg
prisen er for høj, så jeg vil anbefale dig at søge på www.edbpriser.dk for
en bedre pris.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 15-03-02 09:52

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
MHz,
> hvorfor man får en ydelse end med DDR-RAM.

Er Rambus DRAM det "bedste" ?

Som selv inden længe skal med på northwood vognen.

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Herold³

Dato : 15-03-02 10:27

> Er Rambus DRAM det "bedste" ?
>
> Som selv inden længe skal med på northwood vognen.

Hvordan ser man forskel på Northwood og Willamette? Er det størrelsen? Jeg
har ikke kunne tyde noget af det der står på selve processoren.

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 15-03-02 12:32

Rdram er det hurtigste til p4 nu. men Intel kommer med et nyt chipset 850e
og derefter bliver det ddr-ram.
Jeg har købt rdram fordi det er det bedste til p4 nu. Når ddr ram engang
kommer op på 400 vil tænke på at skifte.
Ellers kan kan skifte mellem ddr-ram mange gange. da de stadig er under
udvikling.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 15-03-02 12:36

850e chipsettet er også til rdram. derefter ddr ram

Mvh
Thomas

Fra : Wizeguy

Dato : 15-03-02 17:44

> [...]
> kommer op på 400 vil tænke på at skifte.
> Ellers kan kan skifte mellem ddr-ram mange gange. da de stadig er under

Men også Rambus udvikler sig. Vi kan snart forvente PC1066 moduler på gaden
(kører internt 1066 MHz, dog med 16 bit memory bus), så man får det optimale
ud af Intel 850e's officielle understøttelse af 533 MHz FSB (133x4). Først
når DDR RAM kommer op på 500-533 MHz kan det betale sig at skifte.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen