Hestetandlæge
Fra : Jannie Sørensen

Dato : 28-01-01 17:23

Jeg fandt denne meget spændende side på nettet:

http://www.hestetandlaegen.com/

og tænkte på, hvor mange hesteejere, der egentligt "kun" får raspet tænder
på deres heste?

Min hest får tjekket tænder hvert år, men har aldrig fået rapser tænder, da
dyrlægerne ikke mente hun havde "tandproblemer"! (hun bliver 12 år til
juli!).

Jeg har så fået en dyrlæge til at raspe dem, da hun strækker hoved og hals
frem og op, når hun får korn - men det gør hun stadig efter hun har fået
raspet tænder.

Jeg har mailet hestetandlægen og hun skriver, at det ikke altid skyldes
tandspidser, at hestene har problemer, men fordi tænderne er måske for
lange!

Så nu blev jeg jo nysgerrig om hestefolk virkelig "bare tror" at hestene
skal have raspet tænder 1 gang om året og så er det det?

Mange hilsener
Jannie Sørensen

http://www.nokke.subnet.dk

Fra : Julie Ahlmann

Dato : 03-02-01 12:03

Hej Jannie ...

> Så nu blev jeg jo nysgerrig om hestefolk virkelig "bare tror" at hestene
> skal have raspet tænder 1 gang om året og så er det det?

Ja og lidt nej !! - for mit vedkommende .....

Hvert får jeg dyrlægen til at tjekke for evt. tandspidser m.v. og hvis der
ikke viser sig nogen problemer ellers ....... jamen så er det dét !!

Iben

Fra : Tina

Dato : 05-02-01 11:16

> Hvert får jeg dyrlægen til at tjekke for evt. tandspidser m.v. og hvis der
> ikke viser sig nogen problemer ellers ....... jamen så er det dét !!

Jamen problemet er, at dyrlægerne simpelt hen ikke er dygtige nok til
tænder. For 3-4 måneder siden fik jeg en dyrlæge til at komme, som efter
sigende er specielt god til tænder, og som har investeret i en elektrisk
tandrasper, som er ret dyr, ca. 30.000 kr. Jeg bestilte NETOP denne dyrlæge
for at få arbejdet gjort ordentligt, men jeg syntes også efter behandlingen,
at hesten tyggede underligt, og reagerede meget voldsomt på selv den
allerfineste tøjlehjælp (og jeg hiver IKKE i hesten) - men jeg formodede at
det måtte have anden årsag.

Men så fik jeg besøg af hestetandlægen, som kiggede på tænderne og viste
mig, så jeg let kunne se det med mine egne øjne, at den havde tandkroge på
både fortænder og kindtænder, og den har tendens til bølgebid. Desuden havde
hun en rift i munden, som også skyldes tandspidserne (men som dog KAN være
opstået under en længere transport for nylig).

Nødtvungent sagde hestetandlægen, at dyrlægen har gjort et rigtig dårligt
stykke arbejde, hvilket jeg med mine egne øjne kunne se. Hvorvidt hesten har
større problemer helt bagerst i munden ved jeg ikke, da hestetandlægen var
hos mig i anden anledning, og ikke skulle behandle mine heste dén dag, og
derfor kun sporadisk kiggede på tænderne. Men hun skal helt klart komme og
ordne tænder på mine heste fremover, jeg gider ikke betale flere dyrlæger
for at gøre et dårligt stykke arbejde! Der er MÅSKE enkelte dyrlæger, der er
dygtige nok til tænder, men det er desværre meget få!