Dværgsugemaller
Fra : Mikael A. Laursen

Dato : 13-03-02 23:20

Kære nyhedsgruppe!
Vi er med rette meget bekymrede for vores dværgsugemaller. Vi købte
oprindeligt tolv den 17. december 2001. Den 28. december havde én af dem sat
sig i klemme i en trærod, så det var et uheld. Vi købte en erstatning for
den den 23. januar 2002, så vi igen havde tolv.

Men den 14. februar døde der igen én. Den 28. februar endnu én. Den 3. marts
én mere og den 12. marts fandt vi hele tre døde. Idag var endnu én død, så
nu har vi fem tilbage af de tretten, vi har købt.

Alle andre fisk i akvariet trives i bedste velgående lader det til. Hvorfor
dør de søde små fisk pludselig? Hvor gamle kan sådan nogen blive? Skal vi
være bekymrede for de andre arter i akvariet?

Det ville være dejligt at høre fra andre, der har erfaring med
dværgsugemaller.

Hanne & Mikael Laursen

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-03-02 11:50

Mikael A. Laursen <hanne.mikael@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Y_Qj8.2350$7N4.1069295682@news.orangenet.dk...
> [...]
> være bekymrede for de andre arter i akvariet?
>
> Det ville være dejligt at høre fra andre, der har erfaring med

Har du et latinsk navn på den??
Du skal lige være opmærksom på at de fleste små fisk, har et ganske kort
liv.
For i naturen skal de jo bare vokse op, og formere sig, og straks de har
gjort det,
er deres opgave her i verden faktisk overstået.
At vi så ikke helt ser på det, på samme måde, er så en anden ting.
Derfor kan årsagen til dine pludselige og uventede dødsfald være ganske
naturlige.

Selvfølgeligt kan der også være mange andre årsager!

Carsten

Fra : G.E.C. Gad Odense

Dato : 15-03-02 09:11

Hej Carsten!
Det latinske navn er Otocinclus affinis iflg. bogen Akvariefisk i farver fra
Politikens Forlag.

Hanne & Mikael

Fra : Martin Heller

Dato : 14-03-02 13:40

"Mikael A. Laursen" <hanne.mikael@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Alle andre fisk i akvariet trives i bedste velgående lader det til.
Hvorfor
> dør de søde små fisk pludselig?

Fodrer i med mallepiller eller lignende? Nu ved jeg ikke lige hvilken fisk
"dværgsugemalle" dækker over, men hvis I har 12 maller i et akvarium kan
I ikke regne med at de udelukkende kan leve af at spise alger og
foderrester,
som de øvrige fisk ikke får fat i. Det er nødvendigt at fodre med noget, som
falder til bunden, og evt fodre ved aftentide, da mange maller er nataktive.

Fra : Kent Christensen

Dato : 14-03-02 22:32

> [...]
> være bekymrede for de andre arter i akvariet?
>
> Det ville være dejligt at høre fra andre, der har erfaring med

Hej Hanne og Mikael

I mener jo nok Otocinclus affinis, som jeg har hørt omtalt som "Dværsugemalle".
Se her: http://www.aquahobby.com/gallery/goto.html
og her: http://freshaquarium.about.com/library/profiles/blfw0010.htm

.... hvor I finder billeder og en del information om fisken. En ret sjov og
hyggelig fyr - har selv seks stykker . Burde egentlig have nogle flere.

Fisken kan blive op til fem år, så det er ikke alderdom, jeres fisk dør af.
Det kan jo være mange ting, men jeg vil ikke blive forbavset, hvis de
simpelthen dør af sult. Disse fisk kræver meget grøntfoder for at eksistere.
Hvis I evt. har et lille akvarium uden synlige alger, kan der være et problem,
hvis I ikke giver dem det rigtige foder. Sørg for at fodre med noget foder
indeholdende grønt - helst foderpiller. Jeg kan anbefale Tetra TabiMin.

Vh
Kent

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 15-03-02 10:41

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> wrote in message
> [...]

> indeholdende grønt - helst foderpiller. Jeg kan anbefale Tetra TabiMin.

Jeg har også hørt/lest at Otocinklus krever ekstra oksygenrikt vann. Sørg
for god overflatebevegelse i vannet, og bruk evt. en luftestein.

Elisabeth

Fra : ole larsen

Dato : 15-03-02 13:48

> [...]
>indeholdende grønt - helst foderpiller. Jeg kan anbefale Tetra TabiMin.

Og dette er det mest begavede ( og eneste rigtige ) svar hidtil. Otocinclus
er lidt svær,
nok mest fordi de er døden nær af sult når vi får dem. De spiser ikke
synlige alger,
lige som caridana japonica.

Ole

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 15-03-02 18:40

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> [...]
Otocinclus
> er lidt svær,
> nok mest fordi de er døden nær af sult når vi får dem. De spiser ikke

Får jeg bidra med en kommentar (jeg har på følelsen at alt jeg sier vil
betraktes som "ubegavet" av ole larsen, men lar det stå til : Mine to
otocinkluser som døde for en stund siden, døde definitivt ikke av sult da de
alltid har hatt tilgang på mallepiller - og alger for den saks skyld.
Derimot gispet de etter luft i overflaten mot slutten, dessverre skjønte jeg
for sent hva som holdt på å skje. Et oppslag i en akvariebok fortalte det
jeg sa i et annet innlegg, nemlig at de er spesielt oksygenkrevende. Mine
problemer oppstod da pumpen hadde hatt dårlig sirkulasjon en stund + ved en
feil hadde vært slått av en natt, noe som kan føre til oksygenmangel.

Vennligst,
Elisabeth

Fra : ole larsen

Dato : 15-03-02 20:39

Elisabeth Bull skrev i meddelelsen
<5mqk8.10677$TU3.281126@news4.ulv.nextra.no>...

>Får jeg bidra med en kommentar (jeg har på følelsen at alt jeg sier vil
>betraktes som "ubegavet" av ole larsen, men lar det stå til : >
>Vennligst,
>Elisabeth

På en umodereret gruppe som denne må man acceptere snot OG vitaminer. Og man
må acceptere
at man bliver modsagt.
Hvis jeg opfatter dine udsagn som ubegavede - hvad jeg ikke har påstået de
er - kunne det være fordi de er det,
eller fordi jeg tager fejl.

Påstand 1:
En luftsten forøger kun iltinholdet i vandet hvis denne p.gr.a dårlig
akvariedrift er væsentligt under 9 mg./L
Og så var andre løsninger måske mere på sin plads.

Påstand 2:
Den største fare ved et standset filter er ikke iltmangel, men mulighed for
optræden af giftige stofskifteprodukter.

Påstand 3:
At fiskene patter i overfladen KAN være forårsaget af iltmangel, men skyldes
oftere en forgiftning med
giftige stofskifteprodukter ELLER sygdom/svækkelse.

Du bærer åbenbart nag over en gl. historie af førstnævnte art om filterrør
og mekanisk vs. biologisk filtrering.
Who cares.....
Ole

Fra : Kent Christensen

Dato : 15-03-02 22:30

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:p5sk8.2537$FT.135268@news010.worldonline.dk...

> [...]
> giftige stofskifteprodukter ELLER sygdom/svækkelse.
>

> Du bærer åbenbart nag over en gl. historie af førstnævnte art om filterrør

Jeg tror, Elisabeth føler sig fornærmet/stødt over din meget direkte facon,
og det kan jeg udemærket forstå. Du er sommetider noget grov overfor
personer, som har en anden holdning en dig selv. Tag det dog roligt! Det
er jo kun en nyhedsgruppe og lidt venskabelig snak. Andet er det jo ikke .
Lad være med at skrive sådan noget som "Who cares....." . Det er sgutte
smart. Vær lidt mere positiv.

Og lad nu være med at fare i flint over mit indlæg. Jeg giver dig kun et råd
og evt. lidt at tænke over.

Vh
Kent

Fra : ole larsen

Dato : 16-03-02 06:46

Kent Christensen skrev i meddelelsen
<3c92671a$0$92537$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>smart. Vær lidt mere positiv.
>
>Og lad nu være med at fare i flint over mit indlæg. Jeg giver dig kun et

Så længe klarhed i talen er udtryk for klarhed i tanken, har jeg det fint
med din mening.
Blot synes jeg du overser en sammenhæng:
Who cares er en reaktion på en aktion og som sådan helt ok, IMHO.
Og så synes jeg at de akvaristiske emner er mere interessante end
personfnidder.
( Ja, det sidste er et rap, du evt. kan tænke lidt over )

Ole