Vækkelsessange?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-03-02 12:44

Jeg har lovet at holde et oplæg om 'vækkelsernes sangtradition', så jeg
kunne godt tænke mig at høre, hvilke sange, I mener, jeg skal nævne?
Så vidt jeg kan se, er der ikke 'forsket' så meget i den del af den
kirkelige tradition.

Venlig hilsen Dikte

---
"Receptum est in recipiente secundum modum recipientis"
Thomas Aquinas

Fra : Ole Madsen

Dato : 13-03-02 12:59

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message
> [...]
> kunne godt tænke mig at høre, hvilke sange, I mener, jeg skal nævne?
> Så vidt jeg kan se, er der ikke 'forsket' så meget i den del af den

Åge Samuelsen

Ole

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-03-02 13:16

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en

> "Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message

> Åge Samuelsen

Og hvem er det så lige?

mvh Dikte

Fra : Ole Madsen

Dato : 13-03-02 13:19

> Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en

> Og hvem er det så lige?

En nordmand

Maranata

Ole

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-03-02 13:33

Kære Ole,
Så vidt jeg kan se, er Åge Samuelsen sådan en sanger, der indsynger cd'er.
Hvad synger folk selv? Det var det, jeg gerne ville vide. Synge _du_ Åge
S.-sange, eller hvad?

mvh Dikte

Fra : Ole Madsen

Dato : 13-03-02 14:30

> [...]
> Hvad synger folk selv? Det var det, jeg gerne ville vide. Synge _du_ Åge

Hans sange, mange menigheder har hans sange

Ole

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-03-02 13:05

> [...]
> kunne godt tænke mig at høre, hvilke sange, I mener, jeg skal nævne?
> Så vidt jeg kan se, er der ikke 'forsket' så meget i den del af den

Jeg har hørt, at de sange, der blev brugt i filmatiseringen
af "Fiskerne" (Hans Kirks roman), var de oprindelige
vækkelsessange, og at de gamle fra Indre Mission
sad og sang med på sangene, fordi de kendte dem
stadig væk i menigheden. Så enten kan du se filmen -
som er lang - eller kontakte Indre Mission.

Mvh. Bodil.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-03-02 13:19

Bodil Grove Christensen <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en

> Så enten kan du se filmen -
> som er lang - eller kontakte Indre Mission.

Jamen jeg kender godt IMs sangtradition. Men jeg ville godt vide, om man
kunne supplere her på listen, eftersom her jo er alle mulige slagser kristne
... og det er næppe heeelt de samme sange, man synger alle steder....

mgh Dikte

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 13-03-02 13:25

--
Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen
www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 13-03-02 21:14

On Wed, 13 Mar 2002 12:44:20 +0100, "Benedikte Brisson"
<dikte@paradis.dk> wrote:

> [...]
>så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke sange, I mener, jeg
>skal nævne? Så vidt jeg kan se, er der ikke 'forsket' så meget i

Det er nok lidt en halv vind (dvs check hos andre kilder hvis du kan),
men til bryllupper skulle sangen "De tre hjørnestene" fra operaen
"Leonora Christine" have været meget populær i IM-miljøet.

God sang i øvrigt - vi brugte den selv.

Lars Erik

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 13-03-02 22:27

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> kunne godt tænke mig at høre, hvilke sange, I mener, jeg skal nævne?
> Så vidt jeg kan se, er der ikke 'forsket' så meget i den del af den

Se to vækkelsessange nedenfor:
1. Fortæl det gamle budskab,
2. Det gamle evangelium,

Venlig hilsen Jørge Kristensen

-----------------------------------

1. Fortæl det gamle budskab,
det bedste, som jeg ved,
om Jesu magt og nåde,
om Jesu kærlighed.
Fortæl det ganske simpelt,
som til et lille barn;
thi jeg er træt og såret,
omspændt af syndens garn.

Kor: Fortæl det gamle budskab,
fortæl det gamle budskab,
fortæl det gamle budskab,
om Jesu kærlighed.

2. Fortæl mig det kun langsomt,
så det kan trænge ind,
det budskab om forløsning,
dybt ind i sjæl og sind.
Fortæl mig det ret ofte,
jeg glemmer let igen;
thi morgenduggens friskhed
ved middagstid svandt hen.

3. Fortæl det jævnt og stille,
med læg dog alvor til,
husk på, jeg er den synder,
som Jesus frelse vil.
Fortæl mig det kun altid,
hvis virkelig din røst
i hver en nød og trængsel
skal tale mig til trøst.

4. Fortæl det samme budskab,
når frygten ligger nær,
at denne verdens glæde
er blevet mig for kær;
og når verdens klarhed
fremdæmrer med sin fred,
for sidste gang fortæl mig
om Jesu kærlighed.

-----------------------------------

1. Det gamle evangelium,
det gamle evangelium,
det gamle evangelium
er lige nyt idag.

Kor: Halleluja, halleluja,
halleluja for vor kors,
halleluja, halleluja,
det skal aldrig svigte os.

2. Det var det som frelste Peter,
Det var som frelste Paulus,
det gamle evangelium
kan også frelse dig

3. Det var det som frelste far,
Det var som frelste mor,
det gamle evangelium
kan også frelse mig.

4. Det gi'r kraft til at elske venner,
Det gi'r kraft til at elske fjender,
det gamle evangelium
er kærlighed fra Gud.

5. Det er vejen op til himlen,
det er vejen op til himlen,
det gamle evangelium
er vejen op til Gud.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-03-02 18:57

Tark for respons. Jeg tygger på det og lægger det ud på min hjemmeside, når
jeg har noget klar.

Venlig hilsen Dikte

---
"Ei stor, vor Fødestavn, / Dog hæver sig blandt Stæder / Dit stolte
Kiøbenhavn. / Til bedre By ei Havet kom, / Ja ingen Flod i Dalen, / Fra
Trondhiem og til Rom."
Adam Oehlenschläger (1779-1850)