Døbt for de døde?
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 12-03-02 23:51

1 Kor 15 v 29, Hvis man lader sig døbe for en hel del afdøde, kan man så
ikke risikere at de afdøde har været døbte før og derfor ender i blasfami,
ved at gendøbe dem??

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-03-02 01:35

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> 1 Kor 15 v 29, Hvis man lader sig døbe for en hel del afdøde, kan man så
> ikke risikere at de afdøde har været døbte før og derfor ender i blasfami,
> ved at gendøbe dem??

Fantastisk, at du med din dåbsholdning pludselig er så nervøs for det
med gendåb.
--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 13-03-02 07:12

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Fantastisk, at du med din dåbsholdning pludselig er så nervøs for det
> med gendåb.

Det er nu kun for at drille mormonerne, for de døde mormonske dåbakandidater
der ufrivillig bliver tvunget ind i dåben (de siger vel ikke selv Ja?) er
nemmere at overtale end de levende!

Se blot på dig selv, du var meget lettere at få "døbt" dengang du blev
tvunger som lille (du sagde vel ikke selv Ja?), end du er idag hvor du selv
kan bestemme og sige Ja!.

Derfor må der i mormon-regi, som I fra folkekirken siger være gendøbte
blandt deres dåbskandidater?

Erik.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-03-02 13:12

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
> Det er nu kun for at drille mormonerne,

Jamen, det er da rart at få sandheden at vide...............

> for de døde mormonske dåbakandidater
> der ufrivillig bliver tvunget ind i dåben (de siger vel ikke selv Ja?)

Jo, det gør de faktisk, for dåben er ikke gyldig, med
mindre de selv accepterer den.

> er nemmere at overtale end de levende!

Vi overtaler ingen - ej heller de døde - vi underviser
dem, og opfordrer dem til at søge Helligånden bekræftelse
på det, vi har undervist dem i. Og så kommer de som regel
og beder selv om at blive døbt.

> [...]
selv
> kan bestemme og sige Ja!.
>
> Derfor må der i mormon-regi, som I fra folkekirken siger være gendøbte

Det handler jo i bund og grund om, hvorvidt man er blevet
døbt med den rette myndighed eller ej. Derfor tilbyder vi
dem en stedfortrædende dåb, og det er kun et tilbud.
Vi tilbyder dem det, fordi vi har den rette myndighed
til at døbe.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 13-03-02 16:00

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
>
> Jamen, det er da rart at få sandheden at vide...............

> Jo, det gør de faktisk, for dåben er ikke gyldig, med
> mindre de selv accepterer den.

Nu er jeg meget nysgerig igen! Hvordan acceptere den afdøde at blive døbt??

> Vi overtaler ingen - ej heller de døde - vi underviser
> dem, og opfordrer dem til at søge Helligånden bekræftelse
> på det, vi har undervist dem i. Og så kommer de som regel
> og beder selv om at blive døbt.

Der fik du mig! Hvordan kan de døde komme og bede om at blive døbt???

> [...]
> dem en stedfortrædende dåb, og det er kun et tilbud.
> Vi tilbyder dem det, fordi vi har den rette myndighed

Har SDH myndighed til at gendøbe de døde??

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-03-02 18:26

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
news:GbKj8.118> > > for de døde mormonske dåbakandidater

> Nu er jeg meget nysgerig igen! Hvordan acceptere den afdøde at blive
døbt??

Hvis du ellers er kristen, kan du vel også tro
på et liv efter døden?
Vi tror, at menneskets ånd stadig er levende
efter at kroppen er død, og at vi kan forstå
også i den tilstand.
Vi tror også, at det, som Bibelen fortæller om
i 1. Pet.3:18-20, er en realitet, nemlig at evangeliet
forkyndes i "åndeverdenen", hvor de afdødes ånder
befinder sig. I de nævnte vers fremgår det, at Kristus gik
til det sted og prædikede i de tre dage, han var i dødsriget.

Vi tror også, at handlefriheden er et princip, som eksisterer
på det sted, og at menneskets ånd har den indstilling, som det
dør med. (Derfor kunne det nærmest beskrives som et
Sisofos-arbejde, vi har kastet os ud i, men vi tror, at vi
ikke skal gøre os til dommere over, hvilke personer,
der vil acceptere en stedfortrædende dåb, og derfor
døbes vi alle uden personsanseelse).

> Der fik du mig! Hvordan kan de døde komme og bede om at blive døbt???

Se ovenfor!

> Har SDH myndighed til at gendøbe de døde??

Vi har i kirken det præstedømme, som giver os ret
til at døbe i Kristi navn, nemlig det samme præstedømme,
som Johannes Døberen besad her på Jorden.

Vi har også et større præstedømme, nemlig Det Melkisedekske
Præstedømme, men det er en anden snak.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 13-03-02 19:28

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev:

> Vi har i kirken det præstedømme, som giver os ret
> til at døbe i Kristi navn, nemlig det samme præstedømme,
> som Johannes Døberen besad her på Jorden.

1. Hvad får dig til at mene, at Johannes besad et præstedømme?
2. Hvad får dig til at tro, at Johannesdåben er identisk med Kristi dåb?

> Vi har også et større præstedømme, nemlig Det Melkisedekske
> Præstedømme, men det er en anden snak.

Det er da spændende, at I har alle mulige præstedømmer. Jeg har bare svært
ved at se, hvad det skal gøre godt for.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 13-03-02 19:49

> [...]
> befinder sig. I de nævnte vers fremgår det, at Kristus gik
> til det sted og prædikede i de tre dage, han var i dødsriget.

Men der står klart og tydeligt at det var de ånder der levede før syndfloden
og ikke de ånder der levede efter syndfloden. Eller mener du Jesus skulle
have været i dødsriget en gang til for at predike for de ånder der døde for
kun 100-200 år siden, de ånder i nu lader jer døbe for.

> [...]
> ikke skal gøre os til dommere over, hvilke personer,
> der vil acceptere en stedfortrædende dåb, og derfor

Hvor i bibelen har nogen mennesker tilladelse til at døbe sig for de afdøde
ånder, de der er døde de sidste 2000 år og siden Jesus opstandelse?

> Se ovenfor!

Nej det kan jeg ikke se ovenfor?

> Vi har i kirken det præstedømme, som giver os ret
> til at døbe i Kristi navn, nemlig det samme præstedømme,
> som Johannes Døberen besad her på Jorden.

"Vi har"; kære Bodil, mormonerne har ikke Guds Præsteskab, I har ikke
engang det der ligner et billed af Jesus tjeneste, da han vandrede denne
planet.

> Vi har også et større præstedømme, nemlig Det Melkisedekske
> Præstedømme, men det er en anden snak.

"Melkisedekske præstedømme" altså I har Jesus Præstedømme uden at give jeres
liv for at andre kan leve?

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-03-02 21:43

> [...]
for
> kun 100-200 år siden, de ånder i nu lader jer døbe for.

Nej, du ved da udmærket godt, at Jesus sidder i Himlen
ved Guds højre hånd, men til gengæld tror vi, at der er
mange af de afdøde trofaste kristne, som har meget travlt
med at forkynde evangeliet i dødsriget. Faktisk, så tror
vi, at det var en af de ting, som Jesus organiserede, i de
dage, han var i dødsriget.
Før Kristi død var der jo ingen håb om opstandelse,
men der er der nu, vi ved jo alle, at Kristus brød
graven. For de døde før Kristi død og opstandelse
var der vel ret beset ingen grund til håb om forløsning
fra deres tilstand. Det er der til gengæld nu, hvor
budskabet om Jesus Kristus og opstandelse er et
klart budskab - også i dødsriget.

> Hvor i bibelen har nogen mennesker tilladelse til at døbe sig for de
afdøde
> ånder, de der er døde de sidste 2000 år og siden Jesus opstandelse?

Det ved du jo godt, det var dér, tråden startede.
1. Kor. 15:29.

> Nej det kan jeg ikke se ovenfor?

Så må du hellere læse igen, for begrundelsen står ovenfor.

> [...]
>
> "Vi har"; kære Bodil, mormonerne har ikke Guds Præsteskab, I har ikke
> engang det der ligner et billed af Jesus tjeneste, da han vandrede denne

Der er da heldigvis trosfrihed i Danmark, og
derfor har jeg også ret til at tro det - lige så
meget, som du har ret til ikke at tro det. Men det
berettiger dig ikke til at nedgøre min tro. Det gør
jeg jo heller ikke ved dig, vel?

> "Melkisedekske præstedømme" altså I har Jesus Præstedømme uden at give
jeres
> liv for at andre kan leve?

Vi kan da aldrig komme på højde med Jesus Kristus,
men vi kan være forvaltere af det højeste præstedømme.
Og desuden bruger vi rigtig meget af vores tid m.m. i
tjeneste for andre - som f.eks. lige nu.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-03-02 08:32

> [...]
> med at forkynde evangeliet i dødsriget. Faktisk, så tror
> vi, at det var en af de ting, som Jesus organiserede, i de

Men kun for de ånder der levede i Noas dage før syndfloden, eller har du en
JDS lignende teori??

> [...]
> fra deres tilstand. Det er der til gengæld nu, hvor
> budskabet om Jesus Kristus og opstandelse er et

Der vil sige ifølge SDH at alle før Jesus opstandelse ikke har en chance for
at opstå, hvis ikke I fra SDH lader jer døbe for dem??

> afdøde
> >

> Det ved du jo godt, det var dér, tråden startede.
> 1. Kor. 15:29.

Det stemmer ikke overens med hvad du selv skriver; når du henviser til
Jesus besøg i dødsriget, som var før opstandelsen og 1 Kor 15 er skrevet til
folk der døde efter opstandelsen mennesker Jesus ikke kune have prædiket for
i dødsriget fordi de ikke var født før Jesu opstandelsen.

Klip;

> [...]
> meget, som du har ret til ikke at tro det. Men det
> berettiger dig ikke til at nedgøre min tro. Det gør

Ingen vil tage din trosfrihed, vi vil kun hjælpe dig ud af SDHs ukristelige
klør!

> Vi kan da aldrig komme på højde med Jesus Kristus,
> men vi kan være forvaltere af det højeste præstedømme.
> Og desuden bruger vi rigtig meget af vores tid m.m. i
> tjeneste for andre - som f.eks. lige nu.

""forvaltere af det højeste præstedømme"" Ja; undskyld men Jeg Jesus kan
desvære ikke være tilstede, så jeg SDH som mine stedfortræder ??

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-03-02 15:33

> Men kun for de ånder der levede i Noas dage før syndfloden, eller har du
en
> JDS lignende teori??

Hvorfor gøre det hele så firkantet?
Gud gør da ingen forskel, uanset hvilken
tidsperiode, du måtte være født i.
Han er retfærdig, husker du!

> Der vil sige ifølge SDH at alle før Jesus opstandelse ikke har en chance
for
> at opstå, hvis ikke I fra SDH lader jer døbe for dem??

Alle opstår, uanset dåb eller ej.

Klip!

> Ingen vil tage din trosfrihed, vi vil kun hjælpe dig ud af SDHs
ukristelige
> klør!

Har jeg på noget som helst tidspunkt bedt dig om det?
Det kalder jeg utidig indblanding.

Ikke helt forstået, forsøg igen.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-03-02 19:00

> [...]
> en
>
> Hvorfor gøre det hele så firkantet?
> Gud gør da ingen forskel, uanset hvilken

Det er ikke hvad du skrev; citat ""Før Kristi død var der jo ingen håb om
opstandelse""

Og Paulis skriver der er en opstandelse fra dåben Rom 6v5,

klip

> ukristelige
> >

> Har jeg på noget som helst tidspunkt bedt dig om det?
> Det kalder jeg utidig indblanding.

Nej du har ikke bedt mig, men Jesus har!

> Ikke helt forstået, forsøg igen.

Nej det er helt sikker du ikke gør? Men;

Du skriver at mormonerne er ""forvaltere af det højeste præstedømme"". En
forvalder er en mand der varetager f.eks. Godset for Godsejeren og driver
Godset når Godsejeren ikke er tilstede og er i alt Godsejerens stedfortræder
når Godsejeren er borte.

Således skriver du i er ""forvaltere af det højeste præstedømme"", altså
er mormonerne stedfortræder for Jesus hvis præstedømme i forvalter. (lige
som Paven)

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-03-02 09:00

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
Klip!

> Det er ikke hvad du skrev; citat ""Før Kristi død var der jo ingen håb om
> opstandelse""

Jo, det var hvad, jeg skrev - men sikkert ikke det,
du læste.

Nu vil jeg så gerne stille et modspørgsmål:
Hvorledes ser du da opstandelsen?
Som et kontinuerligt foretagende - eller som
noget, der skete i forbindelse med Kristi opstandelse,
og som vil komme til resten på et senere tidspunkt?

> Og Paulis skriver der er en opstandelse fra dåben Rom 6v5,

For at forstå Paulus' forklaring på det, må man forstå,
at han anser dåben som en "begravelse af det gamle
menneske" - og derfra også en opstandelse til nyt liv
i Kristus.

> klip

> Nej du har ikke bedt mig, men Jesus har!

Så du har altså fuldmagt fra Jesus Kristus til
at udføre noget fra ham? Hvornår gav han dig denne
fuldmagt?

> [...]
> er mormonerne stedfortræder for Jesus hvis præstedømme i forvalter. (lige

Vi anser (som du ganske rigtigt har forstået) vores profet,
Gordon B. Hinckley, som den, der besidder alle nøglerne til
evangeliets forkyndelse og de dødes forløsning.
Og ja, det kan godt sammenlignes med paven i Rom.

Hvordan vil du selv beskrive din kirkes leder?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 13-03-02 07:56

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Fantastisk, at du med din dåbsholdning pludselig er så nervøs for det
> med gendåb.

For en god orden skyld;--

Jeg er bestemt meget imod "Gendøberne" men med Gendøber mener jeg de
mennesker der har sagt Ja til Jesus, modtaget Helligåndens dåb og har ladet
sig døbe i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. For derefter at lade sig
fratage deres Gud givende nåde, ved at forlade den treenige Guds lære og
lade sig døbe i " Jesu navn " hos andre menigheder som f.eks hos Profeten
Brandham.

De som kommer til troen og lader sig døbe, skønt 3 gange overøst i
folkekirken, kalder jeg ikke for gendøber da de kun er døbt en gang og fordi
overøsning ikke er en dåb men kun overøsning!

Erik

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-03-02 01:38

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Fantastisk, at du med din dåbsholdning pludselig er så nervøs for det
> med gendåb.

Dèn kunne jeg ikke have formuleret bedre!

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-03-02 08:35