At snyde sig til et barn
Fra : Lille mig

Dato : 12-03-02 23:27

Hejsa.

Man hører nogengange om at nogen kvinder snyder sig til at få et barn - at
de "glemmer" en p-pille osv og derfor bliver gravid. De gør det fordi de
ikke vil vente på at manden bliver parart til at få et barn. Jeg tænker lidt
på hvor mange der egentlig har gjort det og hvad der er kommet ud af det? er
det endt i skilsmisse eller er det blevet lykkeligt alligevel?
Hvor mange af jer her inde har gjort det eller kender nogen der har gjort
det? Ikke at jeg på nogen måde har planer om at gøre det.

Kærligst Mig.

Fra : Kevin & Tina

Dato : 13-03-02 05:41

Kære Helle?
Jeg kender rent faktisk en der har gjort det ikke en, men 2 gange, drengene
der er kommet ud af det er nu 6-8 år gamle og parret er sammen stadigvæk,
men han er nu ikke så meget for at tale om det, han ville vist seriøst ikke
have børn, men ser nu ud til at elske dem over alt aligevel.
Ikke at det på ngen måde kan anbefales, det er ikke uden smerte hun
fortæller om det, såååå enighed er vel bedst, men hvis man ikke agter at
være sammen med faderen algevel er historien vel en anden, det er vel så
kvindens valg? det er jo hendes krop og hendes liv? Og der findes jo masser
af enlige mødre i forvejen osv
Men det rejser jo en længere etisk debat eller? sååå
VH Kevin

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-03-02 09:24

In an article of 13 Mar 2002 Kevin & Tina wrote:

> men hvis man ikke agter at være sammen med faderen algevel er historien
> vel en anden, det er vel så kvindens valg? det er jo hendes krop og
> hendes liv? Og der findes jo masser af enlige mødre i forvejen osv

Eftersom man som barnets far tvinges til at betale til barnet i utallige
år, så mener jeg bestemt ikke, at det også i dette tilfælde er kvindes
valg alene.

--
Uffe Holst

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-03-02 09:57

In article <N2.J2.XI209eIG5ObPomc.NR@post6.tele.dk>,
"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> Eftersom man som barnets far tvinges til at betale til barnet i utallige
> år, så mener jeg bestemt ikke, at det også i dette tilfælde er kvindes
> valg alene

Det kan ikke være andet end kvindens valg. Faren kan selvfølgelig sige
sin mening, men det er også det hele. Havde den ufrivillige far været
konsekvent i sin ufrivillighed, så kunne han have puttet et gummi på.

Det er vel heller ikke kvindens valg om faren skal steriliseres, vel?

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-03-02 11:23

Hej

Martin Edlich wrote:

> [...]
> konsekvent i sin ufrivillighed, så kunne han have puttet et gummi på.
>
> Det er vel heller ikke kvindens valg om faren skal steriliseres, vel?

Om kvinden vil have barn eller ej er hendes valg, men når der er indgået
en aftale mellem hende og ham om at hun tager p-piller for at undgå børn
så bør den også holdes. I retssamfundet ville det betragtes som
bedrag og der får det normalt følger. Men her taler vi følelser og det
dækkes ikke nogen steder og derfor er det et ømtåleligt emne.

Uheldigvis er retssamfundet nemlig ikke gearet til om begge var enige
eller ej. Blot han har lagt sæd til og hun oplyser hans navn ved fødslen
hænger han også på omkostningerne. Og så får han ikke engang med
sikkerhed lige forældreret (anden diskution).

Om det er kvindens valg eller ej afhænger vel i sidste ende af hvordan
det hele ender. Forbliver de sammen og lever lykkeligt - tjah - så var
det måske det spark manden skulle have for at blive 'overtalt'. Smutter
hun og skriver ham på som far, så er det absolut ikke hendes valg, men
undlader hun at nævne faderen og siger det var en ukendt weekendgæst så
bør hun ikke have skrupler overfor faderen. Den sidste mulighed er at de
får barnet sammen, skændes, men prøver at få det til at fungere og så
vælger skilsmisse i sidste ende. Han betaler og er glad, men hvis barnet
nogensinde finder ud af, at det var en gang 'snyd' fra hende overfor ham
og, at han ikke ønskede barn - så kan det sætte dybe spor i sådant et barn.

Såfremt resultatet ikke ender lykkeligt så kan jeg godt se at handlingen
kan medføre mange dybe ar i barnets sind.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk (also in english - auch in deutsch)

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-03-02 11:48

In an article of 13 Mar 2002 Martin Edlich wrote:

> [...]
> konsekvent i sin ufrivillighed, så kunne han have puttet et gummi på.
>
> Det er vel heller ikke kvindens valg om faren skal steriliseres, vel?

Vi talte om at snyde sig til at få børn. Det vil sige, at manden forventer,
at kvinden tager p-piller som aftalt. Så medmindre man er paranoid og ikke
stoler på hinanden (og så burde man måske være gået fra hinanden
tidligere), så vil manden ikke have noget behov for at bruge kondom.

Jeg ville i hvert fald synes, at det var helt urimeligt, hvis min kæreste
"snød" sig til at blive gravid ved at undlade at tage p-piller, hvis vi
havde en aftale om, at det var den præventionsmetode, som vi ville benytte.

--
Uffe Holst

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-03-02 12:31

In article <14.w3.XI2IB3UG5ObDCzd.NR@post6.tele.dk>,
> [...]

> stoler på hinanden (og så burde man måske være gået fra hinanden
> tidligere), så vil manden ikke have noget behov for at bruge kondom.

Man aftaler at det er kvindens ansvar at sørge for præventionen -
samtidig aftaler man så efter min mening at det også er kvindens ansvar
hvad der skal ske ved en graviditet.

> [...]
> havde en aftale om, at det var den præventionsmetode, som vi ville benytte.

Jeg ville da også synes at det var snyd og bedrag, men det ændrer ikke
på at det kun er kvinden der kan afgøre om hun vil have en abort eller
ej.

Hvis kvinden ville have en abort ved en uplanlagt graviditet, mener du
så også at manden skulle kunne tvinge hende til at gennemføre
graviditeten alligevel?

Og hvad hvis det er kondom, der er den valgte prævention og manden
snyder med det?

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-03-02 14:24

> [...]

> Man aftaler at det er kvindens ansvar at sørge for præventionen -
> samtidig aftaler man så efter min mening at det også er kvindens ansvar

Ja, det kan vi snildt blive enige om, men hvor mange mænd tror du alligevel
kommer til at hænge på knægten rent økonomisk én gang om måneden.

> Jeg ville da også synes at det var snyd og bedrag, men det ændrer ikke
> på at det kun er kvinden der kan afgøre om hun vil have en abort eller
> ej.

Enig, men i første omgang burde hun ikke have truffet den afgørelse at
lægge p-pillerne på hylden uden at informere manden derom

> Hvis kvinden ville have en abort ved en uplanlagt graviditet, mener du
> så også at manden skulle kunne tvinge hende til at gennemføre
> graviditeten alligevel?

Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det, men dette tilfælde er jo sagen
uvedkommende. Der er ikke nogen grund til at mudre diskussionen mere end
højst nødvendig.

Vi taler om det tilfælde, hvor graviditeten er planlagt fra kvindens side,
men hvor graviditeten er uplanlagt fra mandens side. Og i dette tilfælde
ønsker kvinden jo næppe en abort, vel?

> Og hvad hvis det er kondom, der er den valgte prævention og manden
> snyder med det?

Det er naturligvis lige så urimeligt, hvis manden sidder og stikker hul
i sit kondom uden at fortælle kvinden det, som at kvinden undlader at
tage sine p-piller.

Kort fortalt så bør uplanlagte[1] graviditeter ikke eksisterer[2], idet både
mand og kvinde skal være enige om at få et barn. Har et par valgt at bruge
kondom, så sidder manden ikke i smug og stikker hul i gummiet. Har et par
valgt at bruge p-piller, så ophører kvinden ikke med at tage dem.

[1] Og uplanlagt er både uplanlagt fra begges side, fra kvindens side eller
fra mandens side.

[2] Ja, kondomet kan springe og deslige, og noget sådant er meget
beklageligt, så uplanlagte graviditeter kan eksisterer. Men i de tilfælde
er graviditeten uplanlagt både fra kvindens og mandens side.

--
Uffe Holst

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-03-02 14:58

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message

In an article of 13 Mar 2002 Martin Edlich wrote:

jeg svarer lige jer begge to på en gang håber det er ok...

> [...]

jeg giver dig helt ret
om ikke andet så fordi det er kvindes krop.... nogle kvinder føler et bånd
med det ufødte barn allerede i første kvartal.. ( det gjorde jeg feks) og
kan slet ikke forestille sig at få en abort...

>Ja, det kan vi snildt blive enige om, men hvor mange mænd tror du alligevel
>kommer til at hænge på knægten rent økonomisk én gang om måneden.

det er der utvivlsomt mange mænd der gør.... men disse mænd vælger også en
metode der ikke er 100% sikker og som kan ødelægges ved en simpel diarre....
hvis manden ikke ønsker børn bør han tage konsekvensen heraf og sikre sig
selv og kvinden mest muligt... og ikke sætte sin lid til kvindens
mave/tarmflora....

>Enig, men i første omgang burde hun ikke have truffet den afgørelse at
>lægge p-pillerne på hylden uden at informere manden derom

hvordan ser situationen så ud hvis kvinden faktisk er klar til at blive mor
og manden ikke er... de bliver enige om at vente... men så får hun en gang
salmonella og p-pillen viker ikke.... hun bliver gravid.... VED ET UHELD....
selvom hun har en aftale med manden om at vente, skal hun så tvinges til at
få en abort når hun nu reelt gerne vil have det pågældende barn?

>Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det, men dette tilfælde er jo sagen
>uvedkommende. Der er ikke nogen grund til at mudre diskussionen mere end
>højst nødvendig.

jamen der er jo lige så mange aspekter i det som der er mennesker...

>Vi taler om det tilfælde, hvor graviditeten er planlagt fra kvindens side,
>men hvor graviditeten er uplanlagt fra mandens side. Og i dette tilfælde
>ønsker kvinden jo næppe en abort, vel?

næppe... men burde manden ikke også have sikret sig selv ved at bruge
kondom?? der er fortsat en risiko ved ALLE prævensions former... hvis man
ikke vil have et barn bør man IMO ikke dyrke sex..... risikoen foreligger
nemlig altid...

> [...]

>kondom, så sidder manden ikke i smug og stikker hul i gummiet. Har et par
>valgt at bruge p-piller, så ophører kvinden ikke med at tage dem.

jeg gnetager... p-piller er ikke 100% sikre og vil man ikke have et barn bør
man vælge mere end en prævensionsmetode..... uanset om barnet er unønsket
fra en eller to sider så er det jo barnet der taber i sidste ende.... så til
helvede med faderens pengepung.... ( ja undskyld mit hårde sprog.... det
kommer lige fra den uønskede datter der aldrig så sin far)

> [...]

>beklageligt, så uplanlagte graviditeter kan eksisterer. Men i de tilfælde
>er graviditeten uplanlagt både fra kvindens og mandens side.

men derfor kan manden jo stadig anklage kvinden for at snyde ikk? der er jo
ingen beviser her....

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Kevin & Tina

Dato : 13-03-02 16:07

Hej sabina
Det ser ud som om vi er mere på linje har end i "Hård mave")
Jeg er enig i de betragtninger du kommer med, og jeg mener rent faktisk at
manden må være sit ansvar bevidst, fra det øjeblik han har samleje med en
kvinde, det kan ende med graviditet og det er suverænt kvindens valg, det er
hendes krop og hun skal som udgangspunkt støttes fuldt ud uanset valget og
uheldets karekter. OG du skriver: "Til helvede med pengene" Jaaaah, Nogen
gange må sproget jo være hårdt! :=o
VH Kevin

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-03-02 18:26

"Kevin & Tina" <kevin.v@mail.dk> wrote in message
> Hej sabina
> Det ser ud som om vi er mere på linje har end i "Hård mave")

*G* det måtte jo ske engang)

> [...]
er
> hendes krop og hun skal som udgangspunkt støttes fuldt ud uanset valget og

det er jo netop det... "i mænd" ( og det er ikke møntet på noget specielt)
har det med at hvile lidt på lauerbladene ved at lægge alt ansvaret over på
"os kvinder" og den lille pille der alt for nemt kan smutte igennem systemet
uden nogen synderlig effekt...
for ikke at tale om de gener vi påfører os selv "for jeres skyld"...
jeg synes ærlig talt at det er lidt for nemt sluppet på den måde.. uanset om
der er en aftale eller ej....
hvis man vil sikre sig mod et ufrivilligt barn må man sikre _sig selv_... og
ikke overlade det til en anden person, hvis handlinger man ikke har kontrol
over..... så simpelt er det faktisk.... og den gælder uanset om man er
kvinde eller mand...

OG du skriver: "Til helvede med pengene" Jaaaah, Nogen
> gange må sproget jo være hårdt! :=o
> VH Kevin

pengene er det allermindste i at have et barn.... nogle mænd vælger så bare
at lade barnet vokse op hos moderen uden kontakt til det... så tror de kan
tillade sig at dukke op og skabe en frygtelig masse rod i det pågældene
barns liv "fordi det jo også er MIT barn"...
news flash.... der er fandme mere i at være forældre end at betale 940 kr
hver måned.......

undskyld hvis mine ord er lidt hårde.... jeg er nok en smule påvirket af
dette

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-03-02 17:29

In an article of 13 Mar 2002 Sabina Hertzum wrote:

> jamen der er jo lige så mange aspekter i det som der er mennesker...

For nu at gøre mit svar kort.

Diskussionen startede med at dreje sig om det tilfælde, hvor kvinden
bevidst går bag om mandens ryg for at blive gravid. Hun ophører med at
tage p-piller på trods af at manden fortsat tror, at hun gør det.

Det er det, jeg har ønsket at kommentere og intet andet.

Alt det andet mudder, som er blevet smidt ind i diskussionen, er denne sag
uvedkommende.

Du har naturligvis ret i, at ingen præventionsmetode er 100 % sikker,
hvilket jeg også nævner i min fodnote 2 i mit forrige indlæg. Men i
disse tilfælde er det jo et uheld, og hverken kvinden eller manden har
planlagt en graviditet bag ryggen på den anden, og derfor er dette tilfælde
også den oprindelige sag uvedkommende.

--
Uffe Holst

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-03-02 18:38

> [...]

>Det er det, jeg har ønsket at kommentere og intet andet.

>Alt det andet mudder, som er blevet smidt ind i diskussionen, er denne sag

nej det er det faktisk ikke... jeg er ked af at fortælle dig dette men det
kaldes en debat.... man deltager med de tanker man gør sig.... om det er
mudder eller ej er sagen uvedkommende.... du sorterer selv i det du vil
svare på.... der er ingen der vrider armen om på ryggen af dig hvis du ikke
svarer.....

> [...]
>planlagt en graviditet bag ryggen på den anden, og derfor er dette tilfælde

men hvad hvis man , som jeg nævner i mit eksembel, reelt ønsker sig et barn
men har en aftale om at vente... og så bliver gravid ved et uheld.... manden
kunne jo lige så nemt komme og sige at det var med vilje og man ville ikke
få et ben til jorden......
det er jo det jeg siger... det kan ikke skæres over en kam 100%....
som jeg også skrev i mit oprindelige indlæg... min søn var også et uheld...
men i løbet af meget kort tid blev han et ønske barn for mig.... men min
daværende kæreste nærede intet ønske om børn på daværende tidpunkt....
det jeg synes han gjorde var at vise sig som en mand.... at tage ansvaret
for et barn som ikke var planlagt eller ønsket.... og endte med at elske
hans søn mere end noget andet.....
selv nu når jeg kigger på billeder fra hans fødsel kan jeg se stoltheden og
kærligheden i øjnene på min ex, da han kigger på vores søn første gang....
jeg håber blot han har gjort det samme med hans anden søn og at han vil gøre
det ved hans kommende barn.... selvom de begge var undfanget mens hans
kæreste var på p-piller......

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-03-02 20:22

In an article of 13 Mar 2002 Sabina Hertzum wrote:

> men hvad hvis man , som jeg nævner i mit eksembel, reelt ønsker sig et barn
> men har en aftale om at vente... og så bliver gravid ved et uheld...

Det er et helt andet tilfælde end det oprindelige. Faktisk har du endnu ikke
forholdt dig til den oprindelige problemstilling.

> manden kunne jo lige så nemt komme og sige at det var med vilje og man
> ville ikke få et ben til jorden...

Selvfølgelig. Det kan godt være, at jeg er naiv, men jeg går i hvert fald
rundt i den tro, at man respekterer hinanden.

--
Uffe Holst

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-03-02 21:33

>Det er et helt andet tilfælde end det oprindelige. Faktisk har du endnu
ikke
>forholdt dig til den oprindelige problemstilling.

ud fra det du kalder den oprindelige problemstilling mener jeg på sin vis at
det naturligvis er røvet...
men jeg mener skam lige så meget at hvis manden ikke ønsker et barn må han
sørge for at sikre sig selv... og det har jeg også sagt....
uanset at der foreligger en aftale eller ej..... intet er jo som bekendt
100% sikkert......
hais han indgår en aftale med en kvinde om at hun "passer på" ved hjælp af
p-piller så indgår han samtidig en aftale ( som jeg ser det) om at hvis det
går galt så er det hendes ret at bestemme hvad der skal ske....
hvis han på nogen måde vil være medbestemmende så må han selv gøre en
indsats....

>Selvfølgelig. Det kan godt være, at jeg er naiv, men jeg går i hvert fald
>rundt i den tro, at man respekterer hinanden.

jamen det bør da absolut også være udgangspunktet i ethvert forhold.....
nu kender jeg til flere forskellige tilfælde af denne type "uheld"...

en pige blev gravid "ved et uheld" og valgte at beholde barnet men ikke
fortælle faderen om det....
jeg selv blev gravid ved et uheld og min søns far valgte selv at være en del
af det....
en vens ex blev gravid "ved et uheld" i en periode hvor de ike var sammen
officielt men stadig nu og da dyrkede sex... p-pillerne glippede og hun
valgte at beholde barnet.. han måtte føje og samarbejde....
min ex.s nye kæreste har to gange præsteret at blive gravid på p-piller.....
her anden gang falder terminen kun 2 dage før deres første søns 1 års
fødselsdag.....

jeg har faktisk yderst sjældent hørt om tilfælde som det oprindelige hvor
kvinden bliver gravid mod mandes ønsker.... eller så er det tabu...
men det ændrer ikke på min mening med at hvis manden vil sikre sig mod børn
må han klare det lille nummer selv... og ikke sætte sin lid til andre...

så jo.. jeg mener faktisk eg har forholdt mig til det oprindelige
spørgsmål....

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-03-02 23:46

In an article of 13 Mar 2002 Sabina Hertzum wrote:

> jeg har faktisk yderst sjældent hørt om tilfælde som det oprindelige hvor
> kvinden bliver gravid mod mandes ønsker.... eller så er det tabu...

Det er jo nok i stor udstrækning det sidste.

Hvor mange af dine veninder mon ville sidde og fortælle: "Jeg droppede sgu
lige pillen og smed den i lokummet, så det så ud som om jeg tog dem, og så
blev jeg gravid. Einar blev godt nok lidt muggen, men trods alt kan han jo
godt lide knægten" ?

Ha, de vil nok nærmere blot påstå, at "p-pillen glippede" fremfor at
erkende, at de er gået bag mandens ryg.

> men det ændrer ikke på min mening med at hvis manden vil sikre sig mod børn
> må han klare det lille nummer selv... og ikke sætte sin lid til andre...

Med andre ord er kvinden uden ansvar i alle tilfælde?

Umiddelbart er mænd og kvinder ikke særlig lige i din verden. Vil manden
have noget på den dumme, så er det hans ansvar at undgår børn. Vil kvinden
have noget på den dumme (!), så er det mandens ansvar at undgå børn. Vi
de begge have noget på den dumme, så er det mandens ansvar.

Er kvinder så ansvarsløse, at de ikke er i stand til at tage et ansvar?

Og jeg klipper lige fra noget højere oppe i dit indlæg:

> hvis han på nogen måde vil være medbestemmende så må han selv gøre en
> indsats....

Men er det ikke også medbestemmelse, hvis mand og kvinde sætter sig sammen
og bestemmer sig for at benytte p-piller som præventionsmiddel? Vi sidder
jo ikke og taler om one-night stands, men derimod om et mere eller mindre
fast etableret forhold. I sådanne forhold kan kvinden da ikke bare fralægge
sig ethvert ansvar.

Har man i et parforhold aftalt, at man benytter en given form for
prævention, så må begge parter også kunne forvente, at begge parter lever
op til deres respektive ansvar desangående.

> så jo.. jeg mener faktisk eg har forholdt mig til det oprindelige
> spørgsmål....

Tjah... hovedparten af diskussionen i denne tråd har drejet sig om andre
ting. Hvad betyder det for et parforhold, at kvinden har "snydt" sig til
et barn? Hvordan har kvinden det fremover med at vide, at hun bevidst er
blevet gravid mod mandens ønsker? Hvad betyder det for kvinden, hvis manden
afviser at have noget at gøre med barnet? Hvad betyder det for barnet?
Hvad betyder det for manden? Og hvad betyder det, hvis manden på et senere
tidspunkt finder ud af sandheden?

--
Uffe Holst

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-03-02 00:47

>Det er jo nok i stor udstrækning det sidste.

måske i din vennekreds....

> [...]
>godt lide knægten" ?

>Ha, de vil nok nærmere blot påstå, at "p-pillen glippede" fremfor at

igen... det er da meget muligt at din omgangskreds er sådan..... men for de
fleste af mine _veninders_ vedkommende ville ingen af af dem jeg har et nært
forhold til ( og som betror mig sådan noget i det hele taget) forsøge sig
med at fortælle en halv løgn..... før eller siden taler de over sig og så
ved jeg det jo alligevel....
og som jeg har fortalt så har en af mine veninder allerede gjort det....
forskellen var så at hun ikke havde noget at gøre med manden
efterfølgende...

bemærk iøvrigt at for mig er der forskel på veninder og bekendte....
ærlighed og åbenhed er essentielt i mine venskaber.... og det lægger jeg
aldrig skjul på.....

>Med andre ord er kvinden uden ansvar i alle tilfælde?

har du læst mine indlæg eller kun det du selv vil se??
kvinden står jo under alle omstændigheder med HELE ansvaret.... hun tager
ansvaret for prævension... hun tager ansvaret for at være i stand til at
føde barnet og i mange tilfælde også for at opdrage barnet.... det jeg
efterlyser er mænds ansvar og deres "overladen det hele" til kvinder..

> [...]
>have noget på den dumme (!), så er det mandens ansvar at undgå børn. Vi
>de begge have noget på den dumme, så er det mandens ansvar.

du læser det som du selv vil..
vil manden have noget på den dumme _OG UNDGÅ BØRN I PROCESSEN_ er det hans
ansvar at sørge for at der ikke kommer børn ud af det....
vil kvinden have noge på den dumme _OG UNDGÅ BØRN I PROCESSEN_ er det hendes
ansvar at sørge for at hun ikke bliver gravid...
hvis begge vil have noget på den dumme _OG UNDGÅ BØRN I PROCESSEN_ bør de
begge sørge for at sikre hver sin ende af skalaen...

>Er kvinder så ansvarsløse, at de ikke er i stand til at tage et ansvar?

jeg kunne spørge om det samme.... er mænd ikke i stand til at tage ansvar
for deres egen handlinger??

> [...]

>fast etableret forhold. I sådanne forhold kan kvinden da ikke bare fralægge

nej men det kan manden da såsandelig heller ikke... hvilket han jo gør ved
at lægge ansvaret over på kvinden...
selvom de er enige om det så er der stadig en kalkuleret risiko.... den kan
han ikke løbe fra.... og hvis de vitterligt er enige om at de ikke vil have
børn bør de jo være lige så opmærksom på den lille risiko der er for uheld
som de er med alt muligt andet......

>Har man i et parforhold aftalt, at man benytter en given form for
>prævention, så må begge parter også kunne forvente, at begge parter lever
>op til deres respektive ansvar desangående.

og hvor er mandens ansvar henne når han beder kvinden tage en pille for at
undgå at blive gravid...???

>Tjah... hovedparten af diskussionen i denne tråd har drejet sig om andre
>ting. Hvad betyder det for et parforhold, at kvinden har "snydt" sig til
>et barn?

for de tilfælde jeg kender til og har berettet om kan jeg kun tale om den
konsekvens det har haft for børnene.... ikke for parforholdet...

>Hvordan har kvinden det fremover med at vide, at hun bevidst er
>blevet gravid mod mandens ønsker?

jeg havde det dårligt med det.... også selvom det ikke var bevidst.... men
det var helt og holdent min kærestes valg at være med og forblive sammen med
mig..... jeg havde som sagt indstillet mig på at være enlig mor.... rent
økonomisk behøver man jo i dag ikke oplyse om faderens navn hvis man ikke
ønsker han skal have noget med barnet at gøre....
siden hen er min dårlige samvittighed så fløjet ud af vinduet i takt med at
min ex's kærlighed til min søn voksede og han viste sig at leve op til sine
løfter...
han var sig nemlig også bevidst om at det lige så meget var hans ansvar....

Hvad betyder det for kvinden, hvis manden
>afviser at have noget at gøre med barnet?

spørg min mor..... eller spørg enhver anden kvinde i landet hvis barnefar
ikke har noget med barnet at gøre...... det er drøn hårdt ike at have den
aflastning det reelt er at have en weekend nu og da hvor man har mulighed
for at slappe af og gøre "voksen" ting....

>Hvad betyder det for barnet?

for mig betød det at jeg ikke vidste hvem min far var før han stod på vores
dørtrin da jeg var 9 år........ og at det siden hen er gået op for mig at
min far bestemt ikke er en særlig rar person og jeg er glad for at han ikke
er i mit liv i dag......

>Hvad betyder det for manden?

you tell me.... reelt har han jo et valg.... han kan vælge at se barnet
eller ikke at se barnet....
ligesom han har valgt ikke at sikre sig imod at gøre sin partner
gravid.....uheld har også sin pris.....

Og hvad betyder det, hvis manden på et senere
>tidspunkt finder ud af sandheden?

tja... min egen fars kommentar var : "nå.. og hvem er så faderen??" og så
betalte han ellers børnepenge i 18 år.....

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-03-02 10:05

In an article of 14 Mar 2002 Sabina Hertzum wrote:

> og hvor er mandens ansvar henne når han beder kvinden tage en pille for at
> undgå at blive gravid...???

Jeg har bestemt mig for, at jeg ikke gider fortsætte denne diskussion med
dig. Det er nemlig for træls.

I din verden er der vist ingen gensidige beslutninger. Jævnfør ovennævnte
citat. Jeg har på intet tidspunkt sagt, at manden beder kvinden om at
tage en pille. Jeg har altid talt om, at det er en gensidig beslutning
for parret at benytte en given form for prævention, f.eks. p-piller.

Jeg må indrømme, at jeg synes, at din verden virker lidt forskruet. Det
er som om et ansvar ikke kan lægges over på den ene part. Og det er da
noget pjat. Hver evig eneste gang to personer sætter sig ud i en bil,
så bliver ansvaret for kørslen pålagt bilens fører og ikke passageren.
Beslutter to mennesker sig for at køre bil, så bliver de også enige om,
hvem der har ansvaret for at undgå at køre galt. Beslutter to
mennesker sig for at dyrke sex, så bliver de også enige om, hvem der
har ansvaret for at undgå at få børn.

Jævnfør mit første afsnit, så er det EOD herfra. Jeg er ikke i tvivl om,
at du nok skal kommenterer mit indlæg for at få det sidste ord, men forvent
ikke et svar derpå fra min side.

--
Uffe Holst

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-03-02 12:15

>Jeg har bestemt mig for, at jeg ikke gider fortsætte denne diskussion med
>dig. Det er nemlig for træls.

tja.. det er da klart når du ikke vil tage stilling til de ting jeg spørger
om.....

> [...]
>tage en pille. Jeg har altid talt om, at det er en gensidig beslutning
>for parret at benytte en given form for prævention, f.eks. p-piller.

der har du læst mig forkert.... blot fordi jeg argumenterer som jeg gør
betyder det på ingen måde at "min verden" er forskruet eller lignende...
jeg mener blot at selvom det er en gensidig beslutning så må manden også
gøre sig sit ansvar klart..... fordi den gensidige beslutning indeholder en
kalkuleret risiko.....

sjovt nok har de mænd jeg har været sammen med og talt med om dette alle
været enige med mig i, at jeg tager p-piller... fint.... men hvis de glipper
så er ansvaret lige så meget deres.... og hvis de ike ville have det ansvar
så måtte de jo sørge for sig selv.. for der er ingen garantier.....
hvis der var det ville der jo ike blive født børn som er undfanget på
> [...]

>hvem der har ansvaret for at undgå at køre galt. Beslutter to
>mennesker sig for at dyrke sex, så bliver de også enige om, hvem der

jamen der har du da ret.... jeg siger så bare at hvis man vil sikre sig 100%
så må man sørge for sin egen ende.... uanset aftalen..... og at uanset
hvad... når man dyrker sex er det ALTID med en kalkuleret risiko... og den
skal man forholde sig til.....

>Jævnfør mit første afsnit, så er det EOD herfra. Jeg er ikke i tvivl om,
>at du nok skal kommenterer mit indlæg for at få det sidste ord, men forvent
>ikke et svar derpå fra min side.

sæfølig vil jeg kommentere det når du ikke læser mit indlæg ordentligt....
og når du lægger personlige fornærmelser ind i det også... jubiii.. virkelig
flot )

Fra : Kevin & Tina

Dato : 13-03-02 21:07

Hej Uffe
SNIP

> Alt det andet mudder, som er blevet smidt ind i diskussionen, er denne sag
> uvedkommende.
Der er rent faktisk nogle andre spørgsmål i den oprindelige, bl.a. ligges
der op til erfaringsudveksling, og der spørges konsekvenser, og om nogle
har gjort det eller kender nogle, så man kan ikke konkludere at det
vigtigste er at fælde en dom over en af parterne.
Med lidt "debatfrihed" mener jeg sagtens at diskussionen kan udvikle sig, og
det der er skrevet har jo intet med mdder at gøre eller hvad mener du
egentlig med mudder?
Men det er en meget følsom diskussion, bl.a. fordi den jo beskæftiger sig
med det helt fundamentale nemlig forudsætningen for at vi er her, eller
forudsætningen for at der kommer flere nemlig forplantning, og den tråd
måtte simpelthen udvikle sig i alle retninger, det mener jeg rent faktisk er
det fede ved NG og dermed anerkender og accepterer, jeg bestemt også dine
holdninger hvilket vel er demokratiets grundsten. Ikke at du ikke gør
dette.!!
VH Kevin

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-03-02 23:50

In an article of 13 Mar 2002 Kevin & Tina wrote:

> det der er skrevet har jo intet med mdder at gøre eller hvad mener du
> egentlig med mudder?

Med "mudder" mener jeg, at det forplumrer diskussionen vedrørende at "snyde
sig til en graviditet", når der reelt ikke tages stilling til denne
problemstilling men derimod taler om "uheld".

Naturligvis intet i vejen med at tale om "uheld", men det har reelt ikke
meget med den oprindelige problemstilling at gøre.

--
Uffe Holst

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-03-02 16:26

In article <S3.M3.XI2hDB9Lh5dofte.NR@post6.tele.dk>,
"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> Ja, det kan vi snildt blive enige om, men hvor mange mænd tror du alligevel
> kommer til at hænge på knægten rent økonomisk én gang om måneden.

De fleste.

> Enig, men i første omgang burde hun ikke have truffet den afgørelse at
> lægge p-pillerne på hylden uden at informere manden derom

Nejda, hun er en ko og viser med sin handling tydelige tegn på at hun
ikke er moden til at være mor.

> Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det, men dette tilfælde er jo sagen
> uvedkommende. Der er ikke nogen grund til at mudre diskussionen mere end
> højst nødvendig.

Det var bare for at klarlægge problemstillingen. Det samme gælder for de
nedenstående bemærkninger.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-03-02 07:56

"Lille mig" <helle@jirty.dk> wrote in message
> [...]
> Hvor mange af jer her inde har gjort det eller kender nogen der har gjort
> det? Ikke at jeg på nogen måde har planer om at gøre det.

jeg ved ikke om "jeg" gælder her... for jeg snød sådan set ikke.... men jeg
blev gravid ved et uheld efter at have kendt min søns far i MEGET kort
tid..... ( vi snakker altså en uge her) jeg fornemmede faktisk fra den dag
jeg blev gravid at der var noget forandret.. og fortalte også min kæreste at
jeg muligvis var gravid.... hans kommentar var "dont worry... det tager vi
som det kommer"....
jeg var længe i tvivl om jeg ville beholde barnet... og snakkede med ham om
det... hans mening var " det er op til dig.. men du skal vide at jeg støtter
dig uanset hvad du vælger"
da jeg stod hos lægen og fik at vide at jeg rent faktisk var gravid følte
jeg at der ikke var noget at vælge.... jeg skulle være mor.... og sådan blev
det...
jeg havde indstillet mig på at min kæreste måske ikke havde lyst til en
familie og et barn med en pige han kun havde kendt i omkring 5-6 uger....og
forberedte mig derfor mentalt på at skulle være enlig mor....
men han holdt ord og blev hængende.... vi flyttede sammen og fik det til at
fungere og han var præsis lige så forelsket i vores søn som jeg.....
siden hen er vi så gået fra hinanden men det hører ikke med her for det
havde intet med vores søn at gøre....

Fra : Nina Hald

Dato : 13-03-02 10:14

Hej.
Jeg er lidt rystet over svarene her, at få et barn drejer sig bestemt ikke
kun om at kvinden lægger krop til og at det hele nok skal gå fordi enlige
mødre findes der da mange af. Hvis det den generelle holdning er jeg ikke
enig. At kvinden snyder manden eller omvendt det kan faktisk også ske, viser
med al tydelighed at det i hvert fald ikke er barnets tarv der tænkes på,
der tænkes på sig selv og sit eget behov.
Et barn har brug for at vide at både Mor og Far havde lyst til at få barnet,
at det var elsket og velkommen lige fra starten.
Jeps bare lige et surt opstød. Nina Hald.

Fra : JØRGEN ANDERSEN

Dato : 13-03-02 20:42

Hej Nina!

Som du dog kan sige det og jeg er helt enig!

Jeg kender en der snyd sig til et barn, hun droppede p-pillerne uden
kærestens viden. Jeg mener helt og holdent det er en svinestreg og
konsevensen blev også derefter. De gik fra hinanden og hvem blev taberen...
Deres dejlige søn. Mænd skal selvfølgelig heller ikke gøre det samme, det er
noget man skal være enig om. Et uheld er noget andet og (efter min mening)
en anden diskution.

En anden ting er at sidde og sige at manden også skulle bruge kondom hvis
ikke han vil være far.... HELT ærlig hvis man lever i et fast parforhold og
man er blevet enig om at kvinden bruger p-piller eller som i mit tilfælde
spiral. Så må man vel kunne stole på hinanden. Selvom nogle kvinder kan
finde på at misbruge det. Jeg ville oprigtig blive sur og skuffet hvis min
kæreste gennem 7 år, sagde:" Jeg vil ikke have flere børn nu, og for at være
sikker på du ikke snyder mig, og får din spiral fjernet uden min viden. Så
skal vi også lige bruge kondom" Så spørger jeg bare hvor mange chancer vores
forhold har.....

MVH

Conny

Nina Hald <ninahald@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c8f1863$0$97406$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kevin & Tina

Dato : 13-03-02 20:36

Hej Nina
Nej det er ikke en generel holdning, fra mig af, og at enlige mødre er der
masser af, det var formuleret som et spørgsmål, fordi der er masser ef
spørgsmål i denne diskussion.
Om barnet har brug for at vide at mor og far havde lyst til at få barnet, og
at det var elsket lige fra starten er to forskellige ting, jeg er enig i det
sidste, men jævnfør mit oprindelige svar med hende der ikke gad vente på
manden længere er jeg tvivlende over for det første.
Og så kender jeg også til lesbiske der har børn, de er fuldt ud lige så gode
forældre som en mand (far) og kone (Mor).
Barnets tarv er vel et eller andet sted forbundet med det oprindelige behov
for repruduktion, som jo ihvertfald hos mænd nogen gange går i selvsving,
med nybagte fædre på både 60 og 70 år.
Og til sidst: jeg mener ikke det er sure opstød, men nogle relevante indlæg
i debatten,
VH kevin

Fra : Anja

Dato : 14-03-02 10:34

Da udgangspunktet i denne diskussion var om man kunne tillade sig at snyde
sig til et barn se jeg det faktisk som et etisk spørgsmål.
Hvor langt må man gå i forhold til andre mennesker, skal man sætte sine egne
behov højere end sin partners.
Der er i virkeligheden det diskussionen drejer sig om. Hvis man vælger at
snyde har det visse konsekvenser og omkostninger for alle involverede, da vi
taler om etik, moral og følelser.Det er en svært diskussion for det en
meget personlig vurdering, da vi alle har forskellige grænser overfor lige
netop etik, moral og følelser. For MIG er det vigtigt at et forhold bygger
på gensidigt respekt, loyalitet og tillid. Jeg vil ikke bryde mig om at
snyde for at opnå det jeg ønsker, jeg ville nok tage det til efterretning og
vurdere om forholdet i virkeligheden var det som jeg ønsker det skal være.
Jeg tror ikke det betyder noget om et barn er ønsket på forhånd men mere om
det er elsket når det er der.
Jeg elsker ikke det af mine børn som var planlagt mere end det der var en
upsér.
Anja