Hvilken olie skal jeg købe? (rookie)
Fra : Årslev

Dato : 12-03-02 21:17

Jeg har en Gilera Runner SP 50, men er i tvivl om hvilken olie jeg skal
købe. Hvilken olie kan bedst anbefales?
(Og hvorfor er nogle olier bedre end andre?)

Hvor tit skal man fylde olie på sin maskine?

/Årslev

Fra : Søren

Dato : 12-03-02 21:42

hejsa

Der r 3 forskellige slags olie: mineralisk olie som r billigst og dårligst
og så r der halvsyntetisk som r lidt dyrere men får din motor til at ryge
mindre og køre bedre og så er der fuldsyntetisk som i de fleste tilfælde r
meget dyr men smører din motor godt og den ryger ikke så meget!
du skal fylde olie på når den har brugt det der er i oliebeholderen.

Fra : Gundersen

Dato : 12-03-02 22:31

Hejsa

> Jeg har en Gilera Runner SP 50, men er i tvivl om hvilken olie jeg skal
> købe. Hvilken olie kan bedst anbefales?

Motul, IP, Castrol eller Motorex FULDsyntetisk olie! Det er noget dyrer,
end delsyntetisk, men det er også bedre!

> (Og hvorfor er nogle olier bedre end andre?)

Det er noget med hvilke matrialer/stoffer de er lavet af. Det er mest de
fuldsyntetiske der er foreskelv på, da man ikke kan ændre meget på en
mineralsk!

> Hvor tit skal man fylde olie på sin maskine?

1L /1000km ca. Det plejer at være noget i den stil! Der sider en Olie
lampe der begynder at lyse, når den trænger. Så hælder du ca 1L på, og
så går der ca 1000km før den lyser igen!

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 12-03-02 23:05

"Årslev" <overvejen63@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en Gilera Runner SP 50, men er i tvivl om hvilken olie jeg skal
> købe. Hvilken olie kan bedst anbefales?
> (Og hvorfor er nogle olier bedre end andre?)

Samme type som den der er på..
Dvs hvis der er semi syntetisk på skal der semi suntetisk på igen, hvis du
hælder fuldsyntetisk på igen risikere man det skiller/trævler og så ryger
smøringen sig en tur = motorhavari = meget mønt

> Hvor tit skal man fylde olie på sin maskine?

kører selv ca 1000km men der helt sikkert en kontrollampe på instrument
panelet

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : Mads Jensen

Dato : 13-03-02 11:24

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Årslev" <overvejen63@mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kører med Agip Speed olie, og det kører rigtigt godt, og mit cylinderkit
ser stadig helt nye ud, selvom det har kørt 1000 km.

Polini og Aprilia anbefaler Agip olie.

Mads
Aprilia Sonic @ Metrakit SP cylinderkit, 21 mm Dell'Orto karburator, Top
Racing krumtap med C3 lejer, Polini kilerem, Malossi kobling, Polini
blæsehjul, Malossi membranblok, Polini indsugningsforstærker,´Polini
svampefilter, Polini Racing nåleleje, Polini sølvfjeder, Malossi vario, TP
Nardo Replica.

Fra : Morten Christensen

Dato : 13-03-02 14:55

hej mads! Jeg sad lige og kiggede på dine specs og kom til at tænke på hvad
sådan en indsugningsforstærker gør, og om det virker.... Kan du fortælle
lidt om den??

--
Hilsen Morten Christensen

ICQ#: 143629522

Fra : Gichael

Dato : 14-03-02 08:43

> hej mads! Jeg sad lige og kiggede på dine specs og kom til at tænke på
hvad
> sådan en indsugningsforstærker gør, og om det virker.... Kan du fortælle
> lidt om den??

Når stemplet kører tilbage, bliver membranem lukket, men karburatoren levere
stadig benzin, istedet for at det bare skal være i svømmehuset, kommer det
op i indsugnings forstærkeren, og når stemplet kører frem ad, suger den fra
karburator og indsugnings forstærkeren. Det giver bedre optræk..

Du kan selv lave en.

Lav hul i studsen (en metal hvor der er lavet studser på er bedst)
du kan købe en studs til at sætte på studsen. sæt et stykke slange på
studsen, og vidre op i en ½ litters flaske.. For at det virker skal det være
110% tæt!. Så hvis ikke har materialerne til at lave det tæt så lad vær med
at lave det!

Det som du selv kan lave kan også købes.. koster ca. 200,-

Mvh Michael