Defekt bundkort eller processor??
Fra : oldenburg

Dato : 12-03-02 01:07

Hej.
Jeg har et ret underligt problem med min computer som jeg ikke kan hitte
rede i.. Det drejer sig om en 700 Mhz AMD slot A og et Abit KA7 bundkort.
Problemet er at maskinen er utrolig ustabil, og kun kan tænde hver 2. gang!!
For eksempel kan den være tændt i fuldstændig uvilkårlig tid, og så lige
pludselig slukke for skærmen. Blæsere, strømforsyning og cdrom kører videre,
men computeren er altså fuldstændig kold.. Det har intet med grafisk eller
processor belastning at gøre hvornår den går kold. Lige ledes kan computeren
altså kun tænde hver 2. gang. De andre gange tænder blæsere, strømforsyning
og det hele, men den starter ikke op, og intet kommer op på skærmen (ligesom
når den går kold..)

Min umiddelbare reaktion var enten ram, grafikkort eller strømforsyning den
var gal med, men nu har jeg altså skiftet ALT ud undtagen processor og
bundkort. Jeg har skiftet grafikkort, ram, hd, kabinet + strømforsyning, og
pillet alt andet af (floppy, cdrom, lydkort, netkort), opdateret bios og
formateret hd. Og jeg er altså stadigvæk ikke kommet videre end til at min
computer stadig væk ikke vil tænde rigtigt (tænder kun "rigtigt" hver 2.
gang), selvom den faktisk kun består af strømforsyning, bundkort, processor,
grafikkort, ram, keyboard og hd.. Jeg har desværre ikke mulighed for at
skifte bundkort og processor, så jeg er lidt på herrens mark med hvilke af
disse 2 ting den kan være gal med..

Hvad gør jeg, er der nogen som måske har en idé om hvad det kan være, eller
kender et godt sted i Kbh.egnen hvor man kan få tjekket sin computer for
fejl - som til sidst gør en MEGET frustreret..?

På forhånd tak, venlig hilsen oldenburg

Fra : Erik B. H@nsen

Dato : 12-03-02 01:16

Hej.

Lån en CPU hvis du har mulihed for det.
Så skulle du kunne finde fejlen uden det koster.

Hilsen Erik.

Fra : Erik B. H@nsen

Dato : 12-03-02 01:20

Hej igen.

Glemte lige i et søvnigt øjeblik at tilføje den mulighed at CPU'en måske
ikke får køling nok.
Og leverer PSU'en støm nok?

Hilsen Erik.

Fra : oldenburg

Dato : 12-03-02 17:15

Tak for tippene.
Jeg leder selvfølgelig hele tiden efter nogle som vil låne mig deres cpu, da
det jo selvfølgelig kan bringe mig lidt tættere på løsningen.. Mht. strøm,
har jeg fra tidernes morgen da maskinen virkede fint kørt med 300W, og den
har jeg senere prøvet at skifte ud til en anden 300W, fra en anden maskine
hvor den virkede fint, uden bedre resultat. I de tekniske beskrivelser for
bundkort og processor, står der at 300W burde være tilstrækkeligt. Godt nok
er der vist noget med at AMD'erne i det størrelsesforhold (700mhz) kræver en
stor strømforsyning på min 250-300W. Men der har ikke tidligere været nogle
problemer, så jeg nægter at tro på at det lige pludselig skulle være begyndt
at sluge mere...?!

Tak for tippet, venlig hilsen oldenburg