Bundling af 2xADSL
Fra : Jannic S. Jensen

Dato : 11-03-02 22:06

Et kort spørgsmål:

Kan det lade sig gøre at bundle 2 ADSL linier med fx www.linuxrouter.org -
dvs. gennem to statiske router?

/Jannic

Fra : Christian Precht-Jen~

Dato : 11-03-02 22:45

Kort svar: Nej!

ADSL udstyret på centralen understøtter det ikke!

Måske lidt mere relevant på dk.edb.netværk men hvad

--
Med Venlig Hilsen
Christian Precht-Jensen

Fra : Martin Skøtt

Dato : 12-03-02 12:56

"Christian Precht-Jensen" <christian@precht-jensen.dk> writes:

> Kort svar: Nej!
>
> ADSL udstyret på centralen understøtter det ikke!
>
> Måske lidt mere relevant på dk.edb.netværk men hvad

Øhh, det lyder helt forkert. Hvorfor skulle centralen have indflydelse
på om du har to netkort og to routere i din gateway? Husk at Jannic
nævner linuxrouter.org så jeg antager at han har tænkt sig at sætte en
gateway op.
Det er muligt at sætte det op sådan at kernel mere eller mindre
fordeler trafikken jævnt imellem flere interfaces/routere. Jeg rodede
lidt med det sidste år og fik det til at virke med iproute2. Jeg så
nogle enkelte hints om at det også skulle virke med den almindelige
route add og så to default gateways, men jeg kunne ikke få det til at
fungere på den måde.
Du kan læse mere om iproute2 i Advanced-Routing-HOWTO på:
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO.html
Jeg ved ikke ang. linuxrouter. Jeg testede det på en maskine med debian.

--
Martin Skøtt
martin@z3n.dk

Fra : Christian Precht-Jen~

Dato : 12-03-02 21:12

Ja det lyder dumt, men bundling betyder at man samler 2 forbindelser for at
opnå den samlede hastighed.

Dette er heller ikke noget problem hvis det gå gennem et switch mod det
lokale net, men for at samle 2 adsl forbindelser for den høje båndbrede så
skal centralen understøtte dette!

For at opnå bedre brug af forbindelserne kan man gøre noget ( kender kun
squid) som at den ene kun tager ftp trafik, mens den anden har mail, web,
news, radio stream etc....

tror du mig ikke, køb 2x2mbit og bliv skuffet

--
Med Venlig Hilsen
Christian Precht-Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-03-02 00:32

"Martin Skøtt" <martin@z3n.dk> wrote in message
> Jeg ved ikke ang. linuxrouter. Jeg testede det på en maskine med debian.

Linux Router Project er Debian-baseret...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 13-03-02 01:08

Martin Skøtt wrote:

> Det er muligt at sætte det op sådan at kernel mere eller mindre
> fordeler trafikken jævnt imellem flere interfaces/routere. Jeg rodede
> lidt med det sidste år og fik det til at virke med iproute2.

Hvordan sørgede du for at udbyderen også fordelte den indkommende trafik
mod dig jævnt mellem de to links? Brugte du noget NAT kombineret med
loadbalancing af de enkelte sessioner?
Det er simpelt at lave equal cost load balancing mellem to routere. At
gøre det med to ADSL-linier til en udbyder er en helt anden historie
(hvor man nødvendigvis må lave noget fusk med NAT+balancing, eller lave
en helt speciel aftale med udbyderen)

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/