kørselsfradrag
Fra : palle

Dato : 11-03-02 15:14

Hej

Hvis man har eget firma og fører en kørselsbog kan må trække et beløb
fra pr. km. Hvorstort er dette beløb ? og hvad er iøvrigt reglerne ? max
antal km. etc.

Kan man istedet vælge at trække benzinudgiften fra ? evt. ved at få
oprettet et benzinkort på firmanavnet/SE ? Skal der så ligeledes føres
kørselbog ?

Hvis nu man ikke selv er i besiddelse af en bil/varevogn, men må ud at
låne en hos ex. familie/venner. Hvad kan man så trække fra ? og hvilke
krav skal evt. opfyldes ex. kørselbog etc. ?

Hilsen

Palle Christensen

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 12-03-02 00:29

De første 20.000 km får du dækket kr. 2.76 pr km. derefter 1,58. Satserne
ændres jævnligt, så hold øje med dem. Dette sker på grundlag af kørebogen og
omfatter ikke kørslen mellem hjemmet og arbejdspladsen.

Du kan også vælge at få refunderet faktiske udgifter af dit firma. Det
foregår ved, at alle udgifter samles, og så fordeles forholdsmæssigt jf. din
kørebog på firma og privat.

Har du ikke selv bil, er der en dom, der godkender fradrag for de
dokumenterede udgifter. Så giver du din far og mor et beløb for at låne
bilen og selv betaler udgifterne til driften er det disse du beløb du totalt
skal bruge til fordeling mellem firma og privat.

Endeligt har du muligheden for fri bil, hvis du er i virksomhedsordningen.
Dvs. du beskattes af et fast beløb uanset hvor meget du kører for firma
eller privat, og så slipper du for kørebog. - Kører du primært privat i
bilen incl. hjem/arbejde, kan det måske bedst betale sig.

Mvh. JørgenE
www.Revisor-Partner.dk (her kan du også finde satserne)

Fra : flemming

Dato : 14-03-02 23:42

Hej Jørgen

Hvordan henter man pengene fra statens takster hjem i praksis ?

Er det ligesom ved momsindmeldelse eller hvordan og hvor ofte ?

mvh
Flemming

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 15-03-02 00:21

> Hvordan henter man pengene fra statens takster hjem i praksis ?
>
> Er det ligesom ved momsindmeldelse eller hvordan og hvor ofte ?
>
> mvh
> Flemming

Nej slet ikke. Statens takster er bare den sats staten har bestemt du må få
uden beskatning fra enten din arbejdsgiver eller af dit eget firma, som har
fuldt fradrag for udgiften til dig, så staten er ikke blandet ind i det
overhovedet. Det svarer f.eks. til at staten fastsætter max.
hastighedsgrænse på vejene, eller hvormeget a-kasser må betale i
understøttelse.

Mvh. JørgenE

Fra : flemming

Dato : 15-03-02 00:30

Hej

Jammen vil det så sige at jeg først får fradraget når selvangivelsen skal
laves ?

Eksempel: Jeg kører en masse KM. Det koster en masse i benzinkøb.
KM * statens takster = mit fradrag.

Men disse penge kan jeg så først få senere ?

Dvs jeg får en masse udgifter på benzin men kan ikke hente pengene hjem igen
hurtigt ?

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 15-03-02 03:05

> Jammen vil det så sige at jeg først får fradraget når selvangivelsen skal
> laves ?

Nej Flemming.

Det er ikke et fradrag. Det er hvad du her og nu kan få udbetalt uden at der
trækkes skat.
Er du ansat, kan din arbejdsgiver betale beløbet til dig efter! at skatten
er beregnet.
Har du dit eget firma, kan du hente pengene ved kasse1 uden skat hvis der er
nogle ;). Når så firmaet laver regnskab, vil deres resultat være det mindre
= mindre skat, og du har ikke betalt 1 kr. i skat af beløbet.

Mvh. JørgenE

Fra : flemming

Dato : 16-03-02 10:07

Aha

Forstået. Det er nemlig det om der er nogle penge i kassen. Ellers kan jeg
jo risikere at en masse kørsel genererer et stort underskud ?

Nå, men i driftregnskabet tager med altså kørsel med som fast omkostning
udregnet efter statens takster.

Dvs hvis jeg f.eks. kører 15000 på et år, så er fast omk i driftregnskab
15000 * statens takst ca 2,88 = ca 43200 kr, som altså er beløbet jeg
påfører driftregnskabets faste omkostninger.

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 16-03-02 16:52

> [...]
> 15000 * statens takst ca 2,88 = ca 43200 kr, som altså er beløbet jeg
> påfører driftregnskabets faste omkostninger.

Ja, men husk at føre kørebog, ellers er der stor risiko for, at du ikke får
det du har krav på, og husk grænsen på 20.000 km - herover falder taksten
markant.

Mvh. JørgenE

Fra : flemming

Dato : 16-03-02 23:00

Tak for svarene

Sidst skal jeg høre for god ordens skyld om jeg så f.eks månedligt kan
overføre det 'optjente' kørselsfradrag ved at overføre til min privat konto
?
Jeg husker ikke præcist hvordan dette gøres: Men det er vel debet på
driftomk. kontoen og kredit på tja... ?
Og nå jeg skal hæve kørselspengene så er det jo kredit på driftomk. kontoen
og debet på privat bankkontoen.

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 17-03-02 02:48

> [...]
> driftomk. kontoen og kredit på tja... ?
> Og nå jeg skal hæve kørselspengene så er det jo kredit på driftomk.

Når du "afleverer" månedsopgørelsen" er det helt rigtigt debet driftsomk. og
kredit din mellemregning med firmaet.

Når du får pengene - uanset hvad du får, for det kan være for alt muligt
andet -er det kredit bank/giro/kasse og debet din mellemregning.

Du skal ved at bruge en mellemregning med dig selv aldrig tænke på, om du nu
også får det rigtige beløb, for får du kun nogle af pengene - måske fordi
der ikke lige nu er kasse til at betale det hele, kan du hele tiden følge
via mellemregningen om du har penge til gode (den er i kredit = en gæld for
firmaet) eller skylder firmaet (den er i debit = du har hævet mere end du
har tilgode eller du har bare taget et a-conto på det overskud du
forventer.)

Mvh. JørgenE.

Fra : flemming

Dato : 16-03-02 23:17

Hej igen

Et ekstra spørgsmål: Du skrev :

"Du kan også vælge at få refunderet faktiske udgifter af dit firma. Det
foregår ved, at alle udgifter samles, og så fordeles forholdsmæssigt jf. din
kørebog på firma og privat."

Betyder det at det ikke er sikkert man får det som man skriver i kørebogen ?

Vedr. kørebogen ? Hvad er det mærkeligee formål med på venstre side at have
"kilometerregnskab" og på højre side at have "Driftregnskab" på alle sider ?
Ved udfyldelse skal man jo kun bruge venstre side med kilometerstand, antal
km erhverv, til/fra,..

Jeg har i øvrigt hentet Shell's, Statoils og Q8's kørselsbøger på
tankstationerne. Umiddelbart virker Statoils bedst, da den har klar opdeling
på privat og erhverv, og på fra og til adressen.

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 12-03-02 00:33

Bemærk de nævnte satser var fra 2001.

Regeringen barsler at de 20.000 km. ændres til 40.000 km. men det er ikke
vedtaget endnu, så vidt jeg ved.

Mvh. JørgenE