ondt i maven hos spædbarn? Og andre spm.
Fra : Lonnie

Dato : 10-03-02 23:32

Hej NG!

Vi blev forældre for 2 uger siden, til en dejlig lille pige.

Vores lille pige har siden i torsdags sovet dårligt, og virker som om hun
har ondt i maven. Hun kan vågne ved, at hun krummer sig sammen, hendes mave
bliver hård, og hun begynder at græde. Hun græder i det hele taget en del,
mest om aftenen og natten. Hun er glad for at spise (hun får bryst), og har
afføring en del gange i døgnet. Når hun har spist, er det meget svært at få
hende til at bøvse, og ofte lykkes det os slet ikke. Hun kan også være svær
at få til at falde i søvn, selvom hun tydeligt er træt (gaber osv),
formentlig fordi hun har ondt i maven. Man kan f.eks. måske få hende til at
falde til ro, hvorpå hun kort tid efter vågner, trækker sig sammen, begynder
at græde igen osv. Det skal lige siges at vi har en hund...

Vi bor midlertidigt i Frankrig, hvor der ikke er noget system med en
sundhedsplejerske, derfor disse spørgsmål her i NG'en, og ikke til hende...

1: Hvordan ser en babys afføring helt præcist ud?

2: Hvis jeg spiser noget, som ikke er godt for hendes mave, hvor lang tid
går der så, før det er ude af min og hendes krop?

3: Hvad gør man ved at hun har så ondt i maven?

4: Hvorfor skal hun ligge på ryggen når hun sover? Hernede siger man på
ryggen eller siden, og hun vil helst sove på siden...

5: Gode forslag til bøvsestillinger ønskes, udførligt beskrevet.

6: Er der nogle ting man skal være særligt opmærksom på? (f.eks. sådan noget
som at støtte hovedet, må hun få vand i ørerne når man bader hende osv.)

7: Hvordan tapper man modermælk på flaske, så andre kan made hende?

8: Hvad er et hoved/hale-fad?

På forhånd mange tak!

Venlig hilsen Lonnie.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-03-02 10:59

"Lonnie" <lonnie@kaeregaard.spam-mig-ej.dk> wrote in message
> Hej NG!
>
> Vi blev forældre for 2 uger siden, til en dejlig lille pige.

tillyke med det lille nye vidunder)

> [...]

begynder
> at græde igen osv. Det skal lige siges at vi har en hund...

det tyder umiddelbart på at hun har mavekneb.... det kan vi jo alle have

> [...]
hende...

> 1: Hvordan ser en babys afføring helt præcist ud?

nu er det snart 8 år siden jeg havde en ny baby men jeg mener at kunne
mindes noget der ligner remulade i konsistensen.... måske der er andre der
kan hjælpe dig med en mere præsis beskrivelse...

> 2: Hvis jeg spiser noget, som ikke er godt for hendes mave, hvor lang tid
> går der så, før det er ude af min og hendes krop?

det er svært at bedømme..... men når du ammer sidder det jo i den mælk hun
drikker.... er det noget bestemt du mener hun ikke kan tåle? du skal jo
tænke på at det færst skal fra din blodbane ud i mælken.. så fra hendes mave
ind i hendes blodbane og indtil det kommer ud med afføringen....
man er ikke i tvivl hvis barnet har fået noget de ike kan tåle.... det giver
sig feks udslag i udslet eller voldsomme mavekneb.... og ikke så sjældent
bleudslet...

> 3: Hvad gør man ved at hun har så ondt i maven?

vi havde altid god erfaring med at massere min søns mave....blide
cirkelbevægelser på maven.... det får tarmene til at slappe af... det der
sker er nemlig at tarmene arbejder hurtigere.... og derved vrider og vender
sig meget... det kan godt gøre NAS... ( taler af erfaring*G*) men som
sagt... blid massage på maven.....

> 4: Hvorfor skal hun ligge på ryggen når hun sover? Hernede siger man på
> ryggen eller siden, og hun vil helst sove på siden...

der skal du godt nok have fat i en læge eller sygeplejeske..... da min søn
var spæd SKULLE de sove på siden.... personligt har jeg det nu også sådan at
skulle jeg få et barn mere ville jeg nok foretrække sideleje indtil barnet
selv kunne vende sig.... men det er bare mig... de ha rjo en masse
videnskabelige tests der siger at det er bedst for barnet at ligge sådan og
sådan.....

> 5: Gode forslag til bøvsestillinger ønskes, udførligt beskrevet.

der er mange muligheder.... det vigtigste er sådan set at hun har hovedet
opad og at hun er i bevægelse..... prøv at gå rundt med hende og småhop mens
i klapper hende på ryggen.... eller hold hende på skødet i armene så hun
støtter hovedet i din hånd og kroppen langs armene og hop blidt med
benene.... damn det er sku for længe siden jeg har haft en spæd i armene*GG*

> 6: Er der nogle ting man skal være særligt opmærksom på? (f.eks. sådan
noget
> som at støtte hovedet, må hun få vand i ørerne når man bader hende osv.)

hovedet er naturligvis vigtigt lige nu.... men ellers er der et HAV af gode
råd... kik feks på www.netdoktor.dk de har lige lavet en ny emneside
omhandlende babyer og børn... eller www.mor-far.dk eller www.barneguiden.dk
..... det er lidt nemmere selv at surfe de forskellige portaler igennem og
finde de råd der er relevante for jer

> 7: Hvordan tapper man modermælk på flaske, så andre kan made hende?

med en brystpumpe... der er flere muligheder ( ihvertfald her i landet)
det eneste jeg kan sige er at de her i landet kan købes på apoteket og i
børneudstyrsforretninger... så mon ikke de skulle være mulige at finde i
frankrig?
pumpen fås i flere udgaver.... her er et link til en fra matas
http://www.matas.dk/site/02Sundhed/08Amning/02Brystpumper/ og en fra pigeon
http://www.pigeon.dk/a847.html
princippet er enkelt... mælken suges ud af brystet og ned i en beholder
eller ned i selve flasken..... derefter kan mælken opbevares på køl ind til
det skal bruges og så skal det naturligvis opvarmes til samme tempratur som
kroppen normalt har.... hvilket er grunden til at man tester det på den
tynde hud på indersiden af håndleddet... der kan man hurtigt mærke hvis det
er for koldt eller varmt

> 8: Hvad er et hoved/hale-fad?

et hoved/hale fad er en vandfad med to rum... ret simpelt.... man har vand
man bruger til ansigtet og man har vand man bruger til den snavsede ende*G*
og naturligvis også svampe eller hvad man nu bruger til hver sin ende af
barnet.....

> På forhånd mange tak!

you welcome.. håber jeg kunne hjælpe...
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 11-03-02 11:01

Hejsa

Til lykke med bebsen. Det lyder lidt hårdt det der med ikke at have
sundhedsplejerske, men så er det o godt at der findes NG'er.

Mave problemer (og det lyder som det, når hun sådan krummer sig sammen) er
ret normale i begyndelsen. De er noget med at deres tarme skal i gang. Men
der er nok nogen der ved mere om dette end undertegnede. Men der skal vist
flere længere skrigeture til før man taler om at det er decideret kolik (?).
men altså mavesystemet skal i gang - jeg husker det selv fra min ældste
datter. Netop da hun var et par uger gammel, kunne hun blive ked af det om
aftenen. Det går over selv om det kan være trættende at høre på og det er
synes synd for barnet er det kun i en periode. Fortsætter det igennem
længere tid og skrigeturene tager til ville jeg dog rådføre mig med læge
eller måske en jordmoder hvis du har mulighed for det. I øvrigt kan du måske
finde diverse artikler om spædbørn og evt. problemer på div. hjemmesider.
Prøv eks. www.sundhed.dk
Men vær ellers opmærksom på at hun ikke har noget strammende tøj på maven og
tag bleen af hende af og til så hun kan ligge og lufte numse (lig hende på
et underlag der kan tåle babyafføring - tag eks. puslepuden med ind i stuen.
babyafføring er SVÆRT at få af igen). Det plejer at hjælpe på humøret at
lufte numse, men vær op,ærksom på stuetemperaturen . Der skal være varmt
nok.

Ad. 1. Babyafføring er "remouladeagtig" og lugter sødligt. Farveskala: alt
fra orange over gul til karryfsarvet. Det er normalt med afføring flere
gange daglig, men også normalt med flere dage uden afføring. Det kan skifte.

Ad. 2. Jeg ved det ikke præcis, hvor lang tid der går fra din mad er i
mælken, men det går forholdsvis hurtigt. Alkohol er vist stort set med det
samme. Anden mad er indenfor et par timer vist nok (andre ved med garanti
besked). Man siger nu (og min erfaring siger) at alt hvad du har været vandt
til at spise under graviditeten og i det hele taget er din krop vandt til at
"bearbejde" og skulle heller ikke give bebsen problemer: Det gælder både stæ
rk mad, vindruer, chokolade m.m.

Ad. 3. Ondt i maven - se indledning.

Ad. 4. For 3 år siden da jeg fik min ældste sagde man ogsp i DK siden eller
ryggen som sovestulling. Ligger de på maven kan de risikere vuggedød. Nu er
man bange for at de kan trille fra sideliggende leje om på maven (det har
altså ændret sig på 3 år herhjemme ). Så nu må de kun lugge på ryggen. Det
har dog givet problemer med skæve kranier, da børnene ofte har en
yndlingsside hvor de altid drejer deres hoved imod og så trykkes de bløde
knogler på samme sted hver gang og medfører skævt hoved. Vær opmærksom på at
ligge hendes hoved sådan ca. skiftevis til den ene eller den anden side.
Men ligger du sammen med barnet med hende op ad dig kan hun jo ikke trille
særlig meget og hun kan godt ligge på siden, eller hvis hun ligger med
armene strakt ud foran sig er det også ret svært at trille om på maven. Så
jeg har ladet min lille ligge på siden også. Dette er dog udelukkende mit
valg og altså IKKE de officielle retningslinier herhjemme.

Ad. 5. Hold barnet hendes mave mod dit bryst således at hun "hænger" med
hovedet over din skulder (støt hendes ryg/nakke og under numsen). Gnid hende
evt. forsigtigt på ryggen i cirkelbevægelser.
Men man siger nu herhjewmme at amme-børn behøver man ikke bøvse af da de
ikke sluger så meget luft. Og i det hele taget at det der "skal op" kommer
op lige meget hvilken måde man holder dem på - altså med hovedet op af I
hvert fald iflg. min sundhedsplejerske.
(skriv gerne igen hvis du ikke forstår ovenstående)

Ad.6. De må gerne få vand i ørene. Husk på de har været vandt til at ligge i
dit fostervand hvor de både havde vand i ører og øjne. Sæbe/olie i vandet
kan dog være generende for øjnene.

Ad. 7 Herhjemme kan man købe brystpumper ( i Matas) hvor mælken løber
direwkte fra pumpe over i flaske. Mærket er Medela og fremstilles så vidt
jeg kan se i Schweiz, mon ikke de fåes i Frankrig også på Apoteket - ellers
skriv igen og jeg kan finde et tlf.nr. på brugsanvisningen eller en evt.
hjemmeside.
Ellers kan du håndmalke (men det er ret træls synes jeg) ned i små frost
poser. Fryse mælken ned og have den på lager.
I det hele taget er mælken nem at hælde fra frostposer over i flaske.
Mh.t. malkning: Malk om morgene når der er rigelig mælk eller lig bebsen
til det samme bryst et par gange. Så laver hun arbejdtet med at få mælken
frem i brystet (det andet også) og det er meget nemmere at malke ud.

Ad 8. Hoved&hale fad er bare et vaskefad med 2 rum, hvor man kan bruge den
ene afd. til numsevask og den anden til hoved. 2 seperate fade er lige så
godt eller vand direkte fra hanen eller hvad man vil bruge. Det er kun for
ikke at få bakterier fra "numsevand" op i ansigtet.

Nå det var en masse - er der forklaringer du ikke forstår så skriv gerne
igen

Held & lykke

mvh. Henriette

Fra : Lonnie

Dato : 12-03-02 13:24

> Til lykke med bebsen. Det lyder lidt hårdt det der med ikke at have
> sundhedsplejerske, men så er det o godt at der findes NG'er.

Tusind tak, og ja, lige nu synes jeg det er ret hårdt ikke at have nogen
sundhedsplejerske.. Kender du evt. et telefonnr. man kan ringe til (i DK)?

> [...]
> fra orange over gul til karryfsarvet. Det er normalt med afføring flere
> gange daglig, men også normalt med flere dage uden afføring. Det kan

Hun har nok afføring en 6 - 7 gange i døgnet. Jeg synes det skifter meget,
ikke i farven, men i konsistensen. Nogle dage har bleen ligesom suget det
meste, og der sidder kun noget gult "fnuller" på hendes numse, andre dage
(som i dag og i går) er det mere flydende det hele. I nat da hun atter var
ked af det, og jeg tilfældigt skiftede hende da hun pruttede, var det meget
flydende og skummede nærmest... Hvad er det normale, og hvornår er det
diarré?

> [...]
at
> "bearbejde" og skulle heller ikke give bebsen problemer: Det gælder både

Hm... Jeg håber meget du har ret, men jeg kan ikke forstå hvorfor hun har så
ondt i maven, og så specielt om aftenen, i tidsrummet 22:00 - 02:00, nogle
gange i 2 timer herimellem, nogle gange hele tidsrummet. Jeg har nu i nogle
dage prøvet at undgå at spise forskellige ting, men jeg synes ikke det har
hjulpet.

Tusind tak for de mange svar, håber at du vil svare på de nye spm.

Venligst Lonnie.

Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 12-03-02 22:42

Hej Lonnie

Nej desværre ved jeg ikke umiddelbart hvor du kan ringe hen. Her hvor jeg
bor (Nørrebro) kan man ringe til egen sundhedsplejerske og der er åbent hus
1 gang om ugen, men de noterer navn og adresse og jeg går ud fra at dert e
fordi de kun tager sig af egne tilfælde - hvis du forstår.
Men hvor fødte du ? Jeg tænker på om du fødte i DK eller på hvordan
politikken evt. er i Frankrig. På Herlev hospital hvor jeg har født 2 gange
har de altid været meget åbne overfor at man kunne ringe når man kom hjem
med evt. spm. - måske skulle du spørge på dit fødested ?
Ellers er der en sundhedsplejerske i Vores Børns brevkasse (svarer så vidt
jeg ved også pr. mail) på www.voresboern.dk . Men jeg skal nok vende tilbage
hvis jeg hører om et sted, for jeg forestiller mig at det er de "små" daglig
tvivlsspørgsmål du mangler hurtige svar på - og de tvivlsspm. kan jo hurigt
vokse sig store

Afføringen lyder bare helt normal.
Jeg husker fra min ældste at hun havde bare afføring konstant ! Efter hver
amning sked hun og det betød at hun jo skulle skiftes hver gang også om
natten. Men efter et par uger (4-6 uger) holdt hun op med at prutte om
natten - og en tisseble behøver man ikke stå op om natten for at skifte (med
mindre hun tisser igennem).
Men med den meget afføring risikerer hun også nemt rød numse, hvilket min
datter led meget af - hun kunne være helt hudløs. Her er et par råd:

Sørg for at numsen er helt tør inden du giver ny ble på. Vi begyndte
simpelthen at tørre numsen med hårtørrer ( hvilket hun nød) og det hjalp.
(Men pas på hun ikke tisser i den).

Bliver hun rød er Inotinyl-salve et godt middel. Ved jo ikke hvad det hedder
i Frankrig, men det findes på ethvert dansj Apothek og koster 30-40,- kr.
for en tube, så det var måske værd at få svigerforældrene til at købe med ?!

Bliver hun rød og ovenstående sakve ikke hjælper kan det være svamp (der er
ofte meget røde pletter i det røde område). Her hjælper Baby-brentan salve -
ca. same pris og også håndkøbscreme som ovenstående. Smør et tyndt lag 1
gang daglig i ca. 2 uger efter symptomer er forsvundet da der kan sidde
svampesporer tilbage. Det bryder i det hele taget hurtigt frem igen, men det
gør vist ikke ondt.

Bliver hun hudløs eller går der decideret hul er det eneste der hjælper
kogt-vands-klude. (Det lyder mærkeligt I know):
Riv et gammelt lagen, hovedpudebetræk, stofbleer el. andet bomuldsstof i
mindre klude og kog dem i 10-20 min. (sådan ca.)
Lad dem ligge i det afkølede kogte vand og put en opvredet klud i bleen ved
hvert bleskift indtil sårene er lægt. Ligesom et lille bind i bleen. Jeg
troede det var løgn, da min sundhedsplejerske omtalte det men DET HJÆLPER.

Men det var bare et par gode råd HVIS det skulle ende med rød numse. I
øvrigt skifter børn ofte afføringsmønster. Men med mine eraringer fra nr. 1,
blev jeg noget overrasket da lillesøster aldrig har haft samme problemer og
i det hele taget meget sjældent har afføring. Så det er åbenbart meget
forskelligt.

Det skummende afføring er også helt normalt, men pas ¨på dit tøj når du
skifter hende. Vores datter kunne simpelthen ramme badeværelsesgulvet 2
meter væk og stod man i skudlinjen blev man ramt. Jeg husker særlig en nat
hvor jeg skiftede i halvmørke og pludselig blev jeg meget varm og klæbrig på
min bare mave. Nå men babylort er jo ikke det værste.....men svært at få af
tøjet hvis ikke du skyller med det samme.

M.h.t. maveproblemerne kunne det da godt lyde som noget kolik som også andre
har været inde på.
Jeg ved ikke om du er til det, men jeg har hørt om flere der har haft gode
erfaringer med zoneterapeuter i den forbindelse.
Og ellers er der en del børn der holder af at blive båret på maven på din
arm som en anden har beskrevet.
Det eneste jeg kan sige er at det går over selv om det er hårdt mens det
står på.

Held & Lykke og skriv endelig igen og fortæl hvordan det går.

Henriette

Fra : vagn torup

Dato : 11-03-02 11:04

Hejsa
Tillykke!!!
Lidt svar under dine spørgsmål
Lonnie <lonnie@kaeregaard.spam-mig-ej.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6hs0u$9aj$1@wanadoo.fr...
> [...]

begynder
> at græde igen osv. Det skal lige siges at vi har en hund...

Jeg tror altså ikke, hunden er skyld i søvnproblemerne. Jeg er ret sikker
på, at det lille pus har "aftenkollik" som er ondt i maven pga umodent
tarmsystem. Jeg har selv 4 børn og alle mine har haft det. Det går over af
sig selv og der er ikke meget at gøre ved det andet end at holde ud. Du skal
dog være opmærksom på, at der skal gå mindst 2 timer imellem hun får mad,
ellers overbelaster hun sin mave og det gør det en hel del værre.
Aftenkollik ophører typisk i 3-4 mdrs alderen.

> [...]
hende...

> 1: Hvordan ser en babys afføring helt præcist ud?

Det kommer an på, hvad hun spiser. Får hun kun modermælk er det gulligt og
grynet. Får hun erstatning kan det også være nærmest juletræsgrønt.

> 2: Hvis jeg spiser noget, som ikke er godt for hendes mave, hvor lang tid
> går der så, før det er ude af min og hendes krop?

Personligt tror jeg ikke på, at det spiller nogen rolle, hvad du spiser rent
generelt, men det er der stor uenighed om

> 3: Hvad gør man ved at hun har så ondt i maven?

Du kan ex. lægge hende ned på ryggen og lave cykelbevægelser med hendes ben.
Du kan også massere hende på maven i bløde runde bevægelser startende ved
navlen og endelig MED uret.

> 4: Hvorfor skal hun ligge på ryggen når hun sover? Hernede siger man på
> ryggen eller siden, og hun vil helst sove på siden...

Fordi man har en idé om, at de kan lide vuggedøden, hvis ikke de sover på
ryggen. Sover barnet på siden, kan de trille om på maven og det mener man
kan forårsage vuggedød

> 5: Gode forslag til bøvsestillinger ønskes, udførligt beskrevet.

Læg hende op over din skulder. Det giver et blidt tryk på maven.

> 6: Er der nogle ting man skal være særligt opmærksom på? (f.eks. sådan
noget
> som at støtte hovedet, må hun få vand i ørerne når man bader hende osv.)

Du skal støtte hovedet hver gang du tager hende op, bader hende osv indtil
hun kan selv. Det kan nogen fra 5 uger nogle først når de er 3-4 mdr.
Ellers er det vigtigste at hun tager på i vægt. Det kan du sikkert få en
læge til at veje hende med jævne mellemrum.

> 7: Hvordan tapper man modermælk på flaske, så andre kan made hende?

Køb en brystpumpe på et apotek. Nu kender jeg ikke de franske forhold men
mon ikke de har sådan nogle. Jeg vil dog sige, at du skal være forsigtig med
at lade hende få noget i flaske for sådan nogle små størrelser bliver
lynhurtigt "dovne". Flasken er nemmere for hende at få noget ud af og så
gider hun ikke brystet mere, hvis hun får flasken for tit. Jeg ville
personligt kun bruge flaske til lidt kamillethe, hvis hun bliver forkølet.

> 8: Hvad er et hoved/hale-fad?

Et hoved/hale fad er et 2-delt vaskefad, hvor man bruger det ene rum til
vandet man vasker hendes ansigt med og det andet rum, ja det gætter du
sikkert.

>Til sidst vil jeg sige, at det er synd, at du ikke har en sundhedsplejerske
at tale med. Der er altid 1000 spørgsmål som førstegangsmor. Hvad med den
jordemoder, du fødte med, kan hun ikke hjælpe?? eller din læge evt??
Selvfølgelig sidder der en masse på nettet der kan hjælpe men nogengange vil
man jo gerne have svar straks.
Du kan også hente råd og vejledning på flg. hjemmesider:
www.sundhed.dk
www.kids4family.dk
www.netdoktoren.dk

På forhånd mange tak!

> Venlig hilsen Lonnie.
>

> Selv tak!!!
MVH Rikke

Fra : Nyberg

Dato : 11-03-02 13:53

Tillykke med den lille.

Min søn, på nu 2 år, havde lidt af det sammen da han var helt ny, så jeg fik
nogle gode råd til efterfødsel, du kan som skrevet tidliger, massere maven
blidt - eller du kan cykle bildt med hendes ben, det sætter også tarmene
igen, det hjalp på min søn, og hans mave onde varede kun en lille uge, så
var det ovre.

Mht. til "bøvsning" så har min søn aldrig været oppe og bøvse, jeg lå nede
og ammede ham om natten, så vi faldt altid i søvn begge to, og det har
aldrig givet mave problemer ( efter der kom godt gang i hans tarme).

Håber det kunne hjælpe dig i at komme lidt vidre, jeg bor selv i Tyskalnd og
her har vi heller ingen sundhedsplejsker - men vi er en del dansker her i
området, og der er faktisk en dansk sundhedsplejeske, så hende bruger jeg
hvis jeg er i tvivl, ellers prøv at søg på nette der er måske en dansker
klub i nærheden af hvor i bor, det kan være at der nogen der, der kan hjælpe
dig.

Held og lykke med det hele.

Kh
Malou

Fra : Lonnie

Dato : 12-03-02 13:35

> Hejsa
> Tillykke!!!
Takker

> Jeg tror altså ikke, hunden er skyld i søvnproblemerne.

Det var heller ikke for at give vores dejlige hund skylden, men blot at min
mand havde læst, at hunde kan overføre en eller anden form for infektion. Og
jeg tænkte at det måske var tilfældet...

> [...]
> ellers overbelaster hun sin mave og det gør det en hel del værre.
> Aftenkollik ophører typisk i 3-4 mdrs alderen.

Puha, 3 - 4 mdr. sådan her... :õ(. Er der noget jeg skal have hende
undersøgt for, før jeg bare konstaterer, at det må være kolik? Og 4 børn med
kolik... Hvordan er du kommet igennem det? Jeg mener, vi er temmelig
smadrede allerede, og har oven i købet kun kæmpet med det i knapt en uge...

> Det kommer an på, hvad hun spiser. Får hun kun modermælk er det gulligt og
> grynet. Får hun erstatning kan det også være nærmest juletræsgrønt.

Hun får kun bryst.

> Du kan ex. lægge hende ned på ryggen og lave cykelbevægelser med hendes
ben.
> Du kan også massere hende på maven i bløde runde bevægelser startende ved
> navlen og endelig MED uret.

Hun er meget lidt glad for at ligge på ryggen, når hun har disse
skrigeture... Har du andre gode forslag?

> Læg hende op over din skulder. Det giver et blidt tryk på maven.

Har du nogen erfaring med, om det gjorde forskel med dine børn, om de havde
fået bøvset ordentligt hver gang, eller ej?

Kamillethe? Må hun få det?

På forhånd mange tak igen.

Venlig hilsen Lonnie.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-02 18:43

In article <a6ksvl$4kc$1@wanadoo.fr>,
"Lonnie" <lonnie@kaeregaard.spam-mig-ej.dk> wrote:

> Hun er meget lidt glad for at ligge på ryggen, når hun har disse
> skrigeture... Har du andre gode forslag?

Læg hende på maven på din arm så din arm er mellem hendes ben og vug
hende.

> Kamillethe? Må hun få det?

Ja. Lidt lunkent vand med sukker (1 teske i 50mL) er også godt til at få
ro i maven.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : vagn torup

Dato : 13-03-02 16:16

Lonnie <lonnie@kaeregaard.spam-mig-ej.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6ksvl$4kc$1@wanadoo.fr...

> [...]
> kolik... Hvordan er du kommet igennem det? Jeg mener, vi er temmelig
> smadrede allerede, og har oven i købet kun kæmpet med det i knapt en

Hej
Nej, det er normalt sundhedsplejersken, der opdager det udfra at man
fortæller, hvordan det går. Vi tændte for TV og fandt en god film med
undertekster og så gik vi lidt frem og tilbage mens vi så tv.

> Hun får kun bryst.

> ben.
>
> Hun er meget lidt glad for at ligge på ryggen, når hun har disse
> skrigeture... Har du andre gode forslag?

Du kan jo lægge hende på maven hen over benene og så gynge hende frem og
tilbage. Det gjorde vi meget, når vi var trætte af at vade frem og tilbage.

> Har du nogen erfaring med, om det gjorde forskel med dine børn, om de
havde
> fået bøvset ordentligt hver gang, eller ej?

JA! hvis ikke de får bøvset ordentligt, kan de få sindsyg ondt i maven. Det
er bare ikke altid, at de har behov for at bøvse og der kan godt gå 20 min
fra de har spist til de bøvser, hvis altså de overhovedet har behovet

> med
>
> Kamillethe? Må hun få det?

Ja, det må hun gerne og også kogt vand. Kamillethe mod forkølelse og kogt
vand, hvis hun har sin aftenkollik og virker tørstig, men der er længe til
"spisetid" (jf de to timer).

> På forhånd mange tak igen.

Selv tak

MVH Rikke

Fra : Sofie

Dato : 11-03-02 15:38

"Lonnie" <lonnie@kaeregaard.spam-mig-ej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

hende...

> 1: Hvordan ser en babys afføring helt præcist ud?

Forskellig nuancer af gul, det lugter sødligt, kan være lidt grynet.

> 2: Hvis jeg spiser noget, som ikke er godt for hendes mave, hvor lang tid
> går der så, før det er ude af min og hendes krop?

24-36 timer har jeg fået at vide.
Det er den tid det ca. tager før vi har nedbrudt et måltid.

> 3: Hvad gør man ved at hun har så ondt i maven?
Prøv at lave blide cyklebevægelser med hendes ben.
Blid massage på maven.

> 4: Hvorfor skal hun ligge på ryggen når hun sover? Hernede siger man på
> ryggen eller siden, og hun vil helst sove på siden...

Siden man har fået mødre til at lægge deres babyer på ryggen er det
der bliver kaldt vuggedød faldet betydeligt.
Det er meget, meget få børn der dør fordi man har fået forældrene til
at lægge dem på ryggen.
Jeg mener det er under en procent der dør af vuggedød i dag.
Min datter ville også helst sove på siden da hun var helt lille.
Du "skal" bare sørge for at hun skiftes til at ligge på højre
og venstre side, da hun ellers kan blive skæv på kraniet.
(Det er slet ikke så slemt som det lyder, det retter sig nemt.)
Men det er fordi de stadig er så bløde oven på hovedet.

> 5: Gode forslag til bøvsestillinger ønskes, udførligt beskrevet.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig der, da vores datter ikke har bøvset ret
meget.

> 6: Er der nogle ting man skal være særligt opmærksom på? (f.eks. sådan
noget
> som at støtte hovedet, må hun få vand i ørerne når man bader hende osv.)

Vores datter har altid syntes det var sjovt at få ørerne under vand, så
hun kunne høre lydene i vandet.
En god måde at holde hende på, er at du har en arm under hende og
fat i den arm der er længst fra dig.
Så hviler hun hovedet på din arm og hun kan ikke rigtig smutte
nogen steder for dig.

> 7: Hvordan tapper man modermælk på flaske, så andre kan made hende?

En brystpumpe er nok det nemmeste.

> 8: Hvad er et hoved/hale-fad?

Det er et vandfad med to rum.
Et du bruger til vand til at vaske hende i ansigtet/kroppen med
og et du bruger til at vaske hende numse med.

Fra : Britta og Torben

Dato : 11-03-02 22:38

Hej Lonnie
Jeg kan foreslå et naturprodukt som købes i helsekostforretninger, det
hedder Masin og er i flydende form. Både din lille pige og dig selv skal
have dråberne. Du kan få af vide i forretningen hvor mange dråber i skal
tage. Vi har brugt det til den ene af vores drenge og jeg kender mange andre
der har brugt det. Masin er rigtig godt, der gik ikke lang tid inden min søn
fik ro i maven og han havde så ondt at tårene trillede.
Hej fra Britta.

Fra : Lonnie

Dato : 12-03-02 13:38

> [...]
søn
> fik ro i maven og han havde så ondt at tårene trillede.

Hej Britta

Hvilke helsekostforretninger? (Svigerforældrene kommer snart, de bor i
København, måske de kan købe noget med...) Kan man f.eks. købe det i Matas?

Venlig hilsen Lonnie.

Fra : Lonnie

Dato : 12-03-02 13:39

Hej igen!

Jeg ville bare lige sige tusind tak for alle svarene, som I kan se er der
kommet lidt tillægsspørgsmål under nogle af jeres svar...

- Lonnie.

Fra : -[::::Shamran::::]-

Dato : 16-03-02 23:36

Lige et kort svar !!! (skal iseng)

Afføringen lyder til at være fin !

Ang. ondt i maven...prøv at se på din kost...undgå ko mælk/juice ..prøv evt
at drikke vand ! undgå chokolade

Ang sove på ryg.. ! RIGTIG god ide pga vuggedøden !!! vend hovedet til
hø/ve. når du lægger dit barn til ro !!

Shamran

Fra : Lonnie

Dato : 17-03-02 15:36

Hej Shamran :)

> Lige et kort svar !!! (skal iseng)

> Afføringen lyder til at være fin !
Det er jeg glad for at høre

> Ang. ondt i maven...prøv at se på din kost...undgå ko mælk/juice ..prøv
evt
> at drikke vand ! undgå chokolade
Jeg har efterhånden prøvet at undgå: rød saftevand, sodavand, juice, mælk,
kort sagt, drukket kun vand (som jeg ikke kan fordrage, ved godt det lyder
mærkeligt)
Jeg har også undgået diverse spiselige ting, men synes ikke rigtigt det
hjælper, hun er stadig ked af det om aftenen og først på natten, og jeg
vandrer rundt som en Zombie hele tiden. Min mand hjælper heldigvis til skal
jeg lige skynde mig at sige, men fra næste uge skal han på arbejde igen

> Ang sove på ryg.. ! RIGTIG god ide pga vuggedøden !!! vend hovedet til
> hø/ve. når du lægger dit barn til ro !!
Så det er ikke som nogle af de andre har skrevet godt nok bare at undgå at
hun lægger på maven?

- Lonnie.

Fra : mimi

Dato : 17-03-02 19:59

Hejsa
Jeg fik at vide da jeg fik min søn for 9 mdr. siden at han skulle ligge på
ryggen indtil han selv kunne vende sig om på siden. Grunden var at mange
undersøgelser har vist at siden man begyndte at lægge spædbørn på ryggen er
antallet af børn som dør en vuggedød mindsket betydeligt. Det er p.g.a at
de ikke kan komme af med varmen hvis de ligger på maven, og siden. Jeg
kender nu flere som har lagt deres spædbørn på siden selvom man fraråder
det, og det er der ikke sket noget ved, men jeg har ikke taget chancen, og
min søn var også glad for at ligge på ryggen.
mvh Mimi

Fra : Lars Fischer

Dato : 17-03-02 23:24

> [...]
skal
> jeg lige skynde mig at sige, men fra næste uge skal han på arbejde igen

Tjah. Nogen spædbørn har bare problemer med maven de første par måneder, og
det kan være hårdt. Man kan prøve sig frem og måske være heldig at finde ud
af, hvad det er der skal til. Ellers må man pænt vente til det går over af
sig selv, for det gør det da.

Med vores datter hjalp zoneterapi ganske meget da hun var 1-2 måneder. Om
det osse virker med din datter er ikke til at vide.

> Så det er ikke som nogle af de andre har skrevet godt nok bare at undgå at
> hun lægger på maven?

Erfaring viser, at der er langt færre tilfælde af vuggedød, hvis barnet
sover på ryggen. Derfor bør man lade sit barn sove sådan. Der er så nogen
(bl.a. sundhedsplejersker) der mener, at børn der ligger på ryggen for et
"skævt" hoved, hvis de altid har hovedet til den samme side. Derfor
anbefaler de, at man skal vende barnets hoved til ene og den anden side på
skift. Jeg har nu aldrig oplevet det som et problem, og det er ihvertfald
ikke så vigtigt som det er at barnet ligger på ryggen.

/Lars