Dele forbindelse med Linux
Fra : root

Dato : 10-03-02 13:31

Hej gruppe.
Nu har jeg langt om længe fået min linux-server sat op, og den kører som
en drøm. Nu skal jeg bare have hul til resten af netværket, og det var
åbenbart ikke så enkelt som jeg troede. Jeg har 2 netkort i maskinen,
hvor det ene hele tiden er koblet op til stofanet. Hvordan får jeg
maskinen til at give internetadgang til maskinerne på mit lokale
netværk? Jeg har støvet rundt efter en løsning på nettet, men kan ikke
finde ud af om det er routed, ipchains, iptables eller noget helt fjerde
jeg skal pille i.
Jeg behøver ingen firewall-funktionalitet i første omgang, bare noget
der sørger for at min sædvanlige windows-maskine kam komme på nettet som
den plejer.
Takker
Keller

PS: Jeg kører Mandrake8 på maskinen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-03-02 13:30

In article <3C8B51F8.1D24EEF7@post12.tele.dk>, keller@post12.tele.dk wrote:
> [...]
> Jeg behøver ingen firewall-funktionalitet i første omgang, bare noget
> der sørger for at min sædvanlige windows-maskine kam komme på nettet som

Prøv at kigge i kommentarerne i dette script:
http://www.sslug.dk/sikkerhed/netfilter.html

Det er Masqerade, NAT og ipforwarding der er nøgleordene.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Nu også O'Reilly bøger

Fra : Peter Andersen

Dato : 10-03-02 13:34

"root" <keller@post12.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg behøver ingen firewall-funktionalitet i første omgang, bare noget
> der sørger for at min sædvanlige windows-maskine kam komme på nettet som

Kig på:
http://www.sslug.dk/sikkerhed/netfilter.html
du skal måske ændre dine netkort interfaces i scriptet.
Dit ander netkort skal self. ha en ipadresse på dit LAN og det er så den du
skal bruge som default gateway, på maskinerne skal du så angive
linuxmaskinen som default gateway og angive din ISP's DNS servere.

SÅ er du i hvert fald kørende, så kan du altid pille ved det. Men der er
noget at gå ud fra.