Sygdom igen
Fra : Lars Jacobsen

Dato : 09-03-02 22:39

Hej

Jeg har netop opdaget at mine fisk har fået nogle hvide totter på huden.
Det ligner nærmest vattotter.
Er der en eller anden der kan fortælle mig hvad det er og hvad jeg skal gøre
ved det ?

På forhånd tak

Lars

Fra : Madsen

Dato : 09-03-02 23:44

Lars Jacobsen skrev:

> Jeg har netop opdaget at mine fisk har fået nogle hvide totter på
> huden. Det ligner nærmest vattotter.
> Er der en eller anden der kan fortælle mig hvad det er og hvad jeg
> skal gøre ved det ?

Jeg tror det er noget svampe-halløj.
Muligvis ville lidt saltvand kunne fjerne det, men det bedste ville
nok være at få købt noget medicin mod svamp hos din akvarie-pusher.

Madsen.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 10-03-02 03:49

"Lars Jacobsen" <larsvoss@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Det ligner nærmest vattotter.
> Er der en eller anden der kan fortælle mig hvad det er og hvad jeg skal

Hej Lars.
Det er nok svamp dine fisk har fået.
Der findes diverse medinsiner i handelen - ikke alle lige effektive, så her
må du nok igang med at prøve dig frem (egen erfaring). Hvis jeg skal give
indikationer på en medisin som i mit tilfælde har vist sig at være effektiv,
må det nok være Becks benium. Den købte jeg hos Bonnier dyrecenter i
Randers. Inden jeg kom så langt at jeg huskede at jeg havde købt den, så var
jeg inden om flere andre medisiner - og det endte desværre med dødelig
udgang for fiskene.
Den fisk som fik behandling med omtalte medisin, lever i bedste velgående i
dag, og jeg er ikke så sikker på at den ville det, hvis jeg havde fortsat
med at bruge de andre medisiner.
I tillæg kan du forsøge at fjerne svampen fra fisken med en vatpind -
selvfølgelig kun en god ide, hvis du klarer at få fisken til at lægge stille
i din hånd længe nok til at du kan få brugt vatpinden. Men du må aligevel
belage dig på at bruge en medisin på fisken, så den ikke får tilbagefald.
Min erfaring er at svamp er noget lort at få, og er ret vanskelig at slippe
af med igen - men jeg håber virkelig at du klarer at få dine fisk friske
igen. Ideen med at tilsætte salt, er nok ikke nogen dum ide, da jeg har
erfaring med at fiskens modstandskraft bliver meget bedre med lidt salt i
vandet. Det jeg selv bruger hedder Ektozon, og er aldeles udmærket. Andre
bruger fransk middelhavssalt uden iod. Men akkurat dette skal jeg ikke
udtale mig om, da jeg ikke selv har erfaringer med det.
Hilsen Ditte

Fra : Jeppe Møller

Dato : 11-03-02 19:28

> [...]
> bruger fransk middelhavssalt uden iod. Men akkurat dette skal jeg ikke
> udtale mig om, da jeg ikke selv har erfaringer med det.

Nogen der har erfaringer med salt?
og i Hvilken mængde?

vh
/Jeppe

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 19:51

Jeppe Møller skrev:

> Nogen der har erfaringer med salt?

Ja, jeg hælder nogle gange noget opløst fransk middelhavssalt i mit
akvarium. Faktisk har jeg en skål stående lige nu som skal i når den
engang er kølet lidt ned, for jeg har lige skiftet vand i mit 530
ltr. og det er ved at være længe siden de sidst har fået et skud
salt. Jeg plejer at hælde lidt i når fiskene klør sig på sten og
rødder og det gør de for tiden. (Det er nogle afrikanske Tropheus-
cichlider.)

> og i Hvilken mængde?

I mit 530 ltr. hælder jeg ca. 300 gr. salt i, som er opløst i noget
kogende vand.

Engang havde jeg nogle Neolamprologus Pulcher som fik hvide totter
over hele kroppen og her fik jeg dem helbredt udelukkende med salt.
I et akvarium på 128 ltr. hældte jeg 250 gr. opløst salt i. Dagen
efter var totterne væk. Det skal dog siges at det ikke er sikkert
at salt alene kan helbrede alle former for svampeangreb på fisk.
Muligvis skal du have fat i noget "rigtigt" medicin, som tidligere
nævnt.

Madsen.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 11-03-02 21:07

"Jeppe Møller" <jeppem@groenjord.dk> wrote in message
> . Ideen med at tilsætte salt, er nok ikke nogen dum ide, da jeg har
Andre

> Nogen der har erfaringer med salt?
> og i Hvilken mængde?

Ja Jeppe
Ektozonen er et salt som man bruger i vandet til fiskene. Jeg bruger ikke så
meget af det, bare omkring 1 tske salt pr 50 liter vand for at vedligeholde
fiskenes modstandskraft.
Ved sygdom kan jeg godt finde på at give meget størrer mængder, men da helst
i form af et saltbad som ikke varer så frygtelig lang tid. På pakningen af
ektozonen står der at man skal bruge en 5 - 6 gram pr 2 liter vand, til et
intensivbad, i maksimum tre timer.
Hilsen Ditte

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 11-03-02 23:29

Hej,

> Nogen der har erfaringer med salt?
> og i Hvilken mængde?

Jeg bruger jævnligt salt, dels til forebygning af sygdomme og dels som kur
mod f.eks. flagellater. Den normale tilsætning er én spiseskefuld pr. 80
liter vand pr. uge, men hvis flagellater konstateres går jeg helt op til én
(eller halvanden) spiseskefuld pr. 20 liter vand - dog max. én gang. Under
behandlingen foretages vandskifte som normalt og det vil "udvande" saltet på
en naturlig måde.

Mvh. Kim

Fra : ole larsen

Dato : 11-03-02 21:56

Ditte Cecilie Simonsen skrev i meddelelsen
<6Qzi8.8376$N77.125632@news.world-online.no>...
> [...]
>bruger fransk middelhavssalt uden iod. Men akkurat dette skal jeg ikke
>udtale mig om, da jeg ikke selv har erfaringer med det.

For god ordens skyld er det måske værd at huske, at Ektozon ikke er salt i
betydningen natriumklorid/køkkensalt.
Det er nærmere et blandet iltningsmiddel selvom det på nettet ofte omtales
som "salt". Der er mange salte hvoraf
natriumklorid ("salt") er et.

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 12-03-02 10:31

> Det er nærmere et blandet iltningsmiddel selvom det på nettet ofte
omtales
> som "salt". Der er mange salte hvoraf

Kan du ikke uddybe hvad det er for salte der er i sådant iltningsmiddel,
udover NaCl?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : ole larsen

Dato : 12-03-02 17:54

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...
>omtales
>
>Kan du ikke uddybe hvad det er for salte der er i sådant iltningsmiddel,
> [...]

Hvis du søger på google kommer den som 5-8 hit.

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 12-03-02 18:19

> Hvis du søger på google kommer den som 5-8 hit.
>
> Ole

Tak