Solvarme (udregning af effekt)
Fra : Jesper vels

Dato : 09-03-02 22:37

Hej

Hvis nu jeg måler vand temperaturen af vandet når det løber fra selve
solfangeren, også måler vandtemperaturen i selve varmvandsbeholderen. Vand
mængden i varmvandsbeholderen må være konstant (vi kender selvfølgelig
også vandtemperaturen af det nye brugsvand der bliver tilført), kan man så
ud fra dette ik godt nok beregne hvor meget energi man har fået fra
solvarme anlæget.

Der bliver selvfølgelig taget en del målinger i løbet af en dag. Så man
kan se hvor meget energi man har fået fra systemet?

/Jesper Vels

Fra : Ivar

Dato : 09-03-02 23:19

Jesper vels skrev:

> [...]
> også vandtemperaturen af det nye brugsvand der bliver tilført), kan man så
> ud fra dette ik godt nok beregne hvor meget energi man har fået fra

Du mangler en oplysning for at regne det ud. Enten skal du vide hvor meget
varmt vand der bliver brugt, eller du skal vide med hvilken hastighed vandet
har gennem solfangeren.

Ivar

Fra : Jesper Vels

Dato : 09-03-02 23:56

Ivar wrote:
> [...]
> varmt vand der bliver brugt, eller du skal vide med hvilken hastighed vandet

Hej

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal finde ud af det... hvis systemet er
uden pumpe...? Ellers skal jeg vel måle vandflow...

Jeg er nemlig i gang med at lave et eksamens projekt... også har jeg købt
en DrDAQ (http://www.drdaq.com) Den kan måle temp osv. Mit problem er bare
at jeg ikke har en til at måle flow med Drdaq'en kan måle 0-5V så hvis
jeg bare havde haft sådan en flow måler så kunne jeg vel gøre det. Er det
mon muligt at selv fremstille en flow måler?

Fra : Ivar

Dato : 10-03-02 12:01

Jesper Vels skrev:

> Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal finde ud af det... hvis systemet er
> uden pumpe...? Ellers skal jeg vel måle vandflow...

Den energi solfangeren tilfører varmtvandsbeholderen kan også måles
på brugsvandet.
For at udregne energimængden der tilføres en varmtvandsbeholder,
kræves 3 målinger. Indgangstemperatur, udgangstemperatur samt
mængden af vand der er varmet op. Forskellen mellem de to temperaturer
(differenstemperauren) multipliceret med vandmængden giver
energimængden.

En simpel måde at måle mængden af forbruget vand er med en spand
eller måleren til koldt vand. Med lidt fantasi skulle det være muligt for
dig at lave nogle forsøg, der viser hvor stor effekt solfangeren afgiver
under de givne forhold.

Hvorledes fungerer en solfanger uden pumpe ?

Ivar

Fra : Jesper Vels

Dato : 10-03-02 21:05

Ivar wrote:

> Hvorledes fungerer en solfanger uden pumpe ?
> Ivar

Så vidt jeg har læst mig til så findes der nogle, hvor vandet selv kan
cirkulere... da det varme vand er letter end det kolde... og
varmvandsbeholderen skal derfor være højre placeret end solfangeren.

/Jesper Vels

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-03-02 23:28

Scripsit jesper@vels.dk (Jesper vels)

> [...]
> også vandtemperaturen af det nye brugsvand der bliver tilført), kan man så
> ud fra dette ik godt nok beregne hvor meget energi man har fået fra

Du skal kende gennemstrømningshastigheden ved solfangerens udløb,
gange den med den temperaturstigning vandet har fået, og integrere
over tid. Hvad der sker med vandet efter solfangeren (volumen af
varmtvandsbeholderen og temperaturen i den) er ligegyldigt, med mindre
jeg har misforstået dit spørgsmål.

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."