Partitionsproblemer.
Fra : Lars Overgaard

Dato : 09-03-02 22:26

Jeg er løbet ind i en ganske spøjs ting på en RH 7.2...

Min /home er blevet for lille, så jeg har aflivet min Win2k, som lå på
harddisk nr. 2. Efter at have oprettet partitionen (hdb1) med fdisk kørte
jeg nedenstående.

[root@lars home]# mke2fs -j /dev/hdb1
mke2fs 1.23, 15-Aug-2001 for EXT2 FS 0.5b, 95/08/09
/dev/hdb1: Not enough space to build proposed filesystem while setting up
superblock

Jeg boksede lidt videre, og kom så til at køre kommandoen igen, blot uden
1-tallet.

[root@lars root]# mke2fs -j /dev/hdb
mke2fs 1.23, 15-Aug-2001 for EXT2 FS 0.5b, 95/08/09
/dev/hdb is entire device, not just one partition!
Proceed anyway? (y,n) y

Jeg prøvede så at fortsætte, hvilket resulterede i en partition der hedder
hdb i stedet for hdb1. Jeg troede ikke det kunne lade sig gøre, men
spørgsmålet er om det egentlig betyder det store?

Kan jeg bare sådan uden videre klø på uden at bekymre mig om det?

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 09-03-02 22:49

Den Sat, 09 Mar 2002 22:26:16 +0100 skrev Lars Overgaard:
> [...]
>hdb i stedet for hdb1. Jeg troede ikke det kunne lade sig gøre, men
>spørgsmålet er om det egentlig betyder det store?

Det betyder at du ingen partitioner har på disken, og heller ingen
partitionstabel. Dvs. alle andre OS'er vil betragte disken som ikke-
formateret. Linux har ingen problemer med den type filsystemer, jeg
har selv lavet en på en 72GB disk, dengang fdisk ikke kunne klare
diske over 30GB - og den maskine kører SVJV endnu.

>Kan jeg bare sådan uden videre klø på uden at bekymre mig om det?

Jep. Der sker ikke andet end at du får en enkelt warning, når maskinen
booter.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : Lars Overgaard

Dato : 09-03-02 22:56

Kent Friis wrote:

[klip]

> Jep. Der sker ikke andet end at du får en enkelt warning, når maskinen
> booter.

Så er jeg mere rolig.
Det undrer mig bare, at der "ikke er plads" når jeg laver en partition, men
at tingene tilsyneladende spiller fint når jeg napper hele disken.

Nå, det er nok bare en af de ting, jeg nok ikke skal tænke så meget over :-|

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-02 00:21

Den Sat, 09 Mar 2002 22:56:08 +0100 skrev Lars Overgaard:
> [...]
>at tingene tilsyneladende spiller fint når jeg napper hele disken.
>
>Nå, det er nok bare en af de ting, jeg nok ikke skal tænke så meget over :-|

Du kunne evt. forsøge at downloade nye e2fsprogs - det er ikke ret længe
siden der er frigivet en ny version, som fixede en del problemer i bl.a.
mke2fs.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-03-02 22:51

Lars Overgaard wrote:

> [...]
>
> [root@lars root]# mke2fs -j /dev/hdb
> mke2fs 1.23, 15-Aug-2001 for EXT2 FS 0.5b, 95/08/09
> /dev/hdb is entire device, not just one partition!

Og du "kom så til" også at svare 'y' på spørgsmålet ?!

> Jeg prøvede så at fortsætte, hvilket resulterede i en partition der hedder
> hdb i stedet for hdb1. Jeg troede ikke det kunne lade sig gøre, men
> spørgsmålet er om det egentlig betyder det store?

Nja. Lige nu er der sikkert ikke længere overensstemmelse mellem hvad fdisk
mener om partitioneringen af dit drev og så drevets formattering.

Brug fdisk til at lave et par store partitioner på disken, som du så kan
formattere individuelt med mke2fs.

> Kan jeg bare sådan uden videre klø på uden at bekymre mig om det?

NEJ ! Ikke hvis du har dine data kær i hvert fald

-Claus

Fra : Lars Overgaard

Dato : 09-03-02 23:01

Claus Rasmussen wrote:

> Og du "kom så til" også at svare 'y' på spørgsmålet ?!

Næ, det var nu med fuldt overlæg. Jeg ville se hvad der skete.
Jeg troede ikke det kunne lade sig gøre, så det skulle da prøves

> [...]
> fdisk mener om partitioneringen af dit drev og så drevets formattering.
>
> Brug fdisk til at lave et par store partitioner på disken, som du så kan

Det er selvfølgelig en mulighed, men altså...det burde sgudda være muligt
at lave en enkelt 20 GB partition. Større er disken altså ikke.

> NEJ ! Ikke hvis du har dine data kær i hvert fald

Se, her er dig og Kent Friis temmelig uenige. Spændende...

/Lars

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-03-02 23:04

Lars Overgaard wrote:

> Se, her er dig og Kent Friis temmelig uenige. Spændende...

Jeg hentydede til det der med at sige 'y' til spørgsmål for at
"det skulle da bare prøves" uden egenligt at vide, hvad der
foregår.

-Claus

Fra : Lars Overgaard

Dato : 09-03-02 23:09

Claus Rasmussen wrote:

> Jeg hentydede til det der med at sige 'y' til spørgsmål for at
> "det skulle da bare prøves" uden egenligt at vide, hvad der
> foregår.

Fair nok. Det kan jeg kun være enig i, men data lå jo stadig på den anden
disk, så der ville ikke ske nogen skade.
Eneste risiko var sådan set blot, at jeg kunne blive en lille smule klogere
af det.

/Lars