Problemer med en mus
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-02 17:40

Hej alle

Nu er jeg omsider begyndt at rode med Linux (Redhat 7.2) eftersom
jeg har taget det som valgfag. Jeg har lavet en installation
herhjemme, i dag for 2. gang. Det går sådan set nemt nok, og min
mus virker fint på de grafiske skærme under installationen
(findes som generisk 2-knapmus), men når jeg som bruger aktiverer
grafikken (Gnome), går den helt grassat og åbner og lukker
vinduer og menuer i ét væk. Hvad kan jeg gøre ved det? Musen er
en suverænt god Genius-mus med rullehjul som hverken kræver
speciel installation i Windows (98, 2000) eller i DOS hvor jeg
kan bruge en gammel standarddriver.

PS. Hvordan kan jeg starte KDE i stedet for Gnome?

--
Bertel

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 09-03-02 19:52

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> en suverænt god Genius-mus med rullehjul som hverken kræver
> speciel installation i Windows (98, 2000) eller i DOS hvor jeg

Hej Bertel! Dig har jeg vist ikke hørt fra siden man kunne få ørenlyd
på dk.chat. Welcome to the weird and wonderful world of Linux...

Sagen er formentlig at musetypen er skrevet forkert ind i
/etc/X11/XF86Config (eller /etc/X11/XF86Config-4), som du må redigere
med din yndlings editor (skift evt. først til en konsol med
Ctr-Alt-F1). Typisk står der sådan noget som

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
# Modified by mouseconfig
Driver "mouse"
Option "Device" "/dev/mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

og det er kritisk hvad der står under "Protocol", ellers tager den
musebevægelser for tastetryk osv., men hvad der helt præcis skal stå
afhænger af hvad det helt præcis er for en mus du har...

> PS. Hvordan kan jeg starte KDE i stedet for Gnome?

switchdesk KDE

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-03-02 19:59

Peter Dalgaard BSA wrote:

> Section "InputDevice"
> Identifier "Mouse0"
> # Modified by mouseconfig
> Driver "mouse"
> Option "Device" "/dev/mouse"
> Option "Protocol" "IMPS/2"
> Option "Emulate3Buttons" "no"
> Option "ZAxisMapping" "4 5"
> EndSection

Bertel, prøv lige at poste den tilsvarende sektion fra din maskine.

-Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-02 22:20

Claus Rasmussen skrev:

>Bertel, prøv lige at poste den tilsvarende sektion fra din maskine.

Jeps. Der stod ikke noget InputDevice i X86Config, men jeg har
også en X86Config-4, og der står:

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "Microsoft"
Option "Device" "/dev/ttyS0"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "yes"
EndSection

--
Bertel

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-03-02 22:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeps. Der stod ikke noget InputDevice i X86Config, men jeg har
> også en X86Config-4, og der står:
>
> Section "InputDevice"
> Identifier "Mouse0"
> Driver "mouse"
> Option "Protocol" "Microsoft"
> Option "Device" "/dev/ttyS0"
> Option "ZAxisMapping" "4 5"
> Option "Emulate3Buttons" "yes"
> EndSection

Ok. Prøv lige flg. (genstart X mellem hvert forsøg):

1. Ret "yes" til "no" i "Emulate3Buttons". Det er næsten sikkert forkert.

2. Ret "/dev/ttyS0" til "/dev/mouse". Det ser /meget/ mærkeligt ud med
"ttyS0" dér. Tjek lige først om du har en (symlink) i /dev med

ls -l /dev/mouse

den burde svare noget andet end /dev/ttyS0. Ellers prøv at erstatte
ttyS0 med "/dev/psaux" i XF86Config-4 filen (hvis din mus kører på
ps2 porten).

3. Ret "Microsoft" til "IMPS/2". Ellers virker du scroll-hjul næppe.

-Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-02 22:49

Claus Rasmussen skrev:

>Ok. Prøv lige flg. (genstart X mellem hvert forsøg):

Jeg rebootede såmænd.

>1. Ret "yes" til "no" i "Emulate3Buttons". Det er næsten sikkert forkert.

Jeg har prøvet det.

>2. Ret "/dev/ttyS0" til "/dev/mouse".

Det overvejede jeg også, men der ligger et symbolsk link til
/dev/mouse, så jeg pillede ikke ved det.

>Det ser /meget/ mærkeligt ud med "ttyS0" dér.

Ja, ærlig talt. Når det virker, fjerner jeg også det pjat.

> den burde svare noget andet end /dev/ttyS0. Ellers prøv at erstatte
> ttyS0 med "/dev/psaux" i XF86Config-4 filen (hvis din mus kører på
> ps2 porten).

Det kan jeg forsøge.

>3. Ret "Microsoft" til "IMPS/2". Ellers virker du scroll-hjul næppe.

Det prøvede jeg også. Om rullehjulet virker, er i øvrigt min
mindste bekymring.

Uanset hvad jeg prøvede, gav det samme resultat. Jeg testede det
kun på tekstskærmen hvor musen også er vild og vanvittig. Den
simulerer nogle tastetryk og laver modsat farve på skærmen hist
og pist. Efter et par strøg med musen er skærmen fyldt med
fejlagtige logins.

--
Bertel

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-03-02 22:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> Uanset hvad jeg prøvede, gav det samme resultat. Jeg testede det
> kun på tekstskærmen hvor musen også er vild og vanvittig.

Ah. Tekstskærmen har ikke noget med X at gøre. Den bruger sin helt
egen musekontrol (som jeg ikke ved, hvordan fungerer). Jeg vil fore-
slå, at du først deaktiverer musen i tekstskærmen før du begynder at
debugge din mus under X (der har tidligere været knas med samspillet
mellem musen i tekstmode og musen i grafisk mode).

Du deaktiverer musen i tekstskærmen med kommandoen (som root):

/etc/init.d/gpm stop
chkconfig --del gpm

(og når du er færdig)

chkconfig --add gpm
/etc/init.d/gpm start

Jeg har i øvrigt hørt om dit problem før (eller noget der lignede),
så det kan være, der er en anden, der har løsningen på dit problem.

-Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-02 09:31

Claus Rasmussen skrev:

>Du deaktiverer musen i tekstskærmen med kommandoen (som root):

Tak for hjælpen til jer begge to. Det kunne klare problemet.

Nu mangler jeg blot at finde ud af hvordan jeg får musen til at
virke på en tekstskærm, men det er mere et teoretisk problem da
jeg også i Windows hellere bruger tastatur end mus når det kan
lade sig gøre.

--
Bertel

Fra : Henrik Boegh

Dato : 10-03-02 20:03

Claus Rasmussen told the rest of dk.edb.system.unix:

[...]

> Jeg har i øvrigt hørt om dit problem før (eller noget der lignede),
> så det kan være, der er en anden, der har løsningen på dit problem.

Jeg oplevede det på et tidspunkt, hvor det skyldtes at gpm som
udgangspunkt havde
repeat_type=microsoft
Da jeg ændrede det til
repeat_type=
(altså ingen repeat) begyndte den at opføre sig ordentligt i såvel
konsol (tekst-musen) som i X (grafik-musen).
Herefter blev gpm genstartet og alt virkede.
Filen jeg ændrede i er gpm.conf.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/?index=usenet
"Kærlighed er som en rose, men ingen rose uden torne."

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 09-03-02 23:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg rebootede såmænd.

Du er miliøskadet efter for mange år med M$.

> Det overvejede jeg også, men der ligger et symbolsk link til
> /dev/mouse, så jeg pillede ikke ved det.

Du ved godt at /dev/ttyS0 svarer til com1 i M$-verdenen? Jeg formoder
at der linkes til psaux og hvis musen sidder i PS2 stikket så skift til
/dev/mouse
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-03-02 07:19

Thomas Overgaard skrev:

> [...] Jeg formoder at der linkes til psaux og hvis musen sidder
> i PS2 stikket så skift til /dev/mouse.

For mig lyder det som om /dev/mouse peger på /dev/ttyS0 på Bertels
maskine.

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-02 10:05

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>For mig lyder det som om /dev/mouse peger på /dev/ttyS0 på Bertels
>maskine.

Jeg har rettet opsætningen så der nu står /dev/mouse og IMPS/2,
og når jeg deaktiverer konsolmusen, virker grafikmusen fint.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-03-02 11:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har rettet opsætningen så der nu står /dev/mouse og IMPS/2,
> og når jeg deaktiverer konsolmusen, virker grafikmusen fint.

Okay.

// Klaus

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 09-03-02 23:39

Bertel Lund Hansen (nospam@lundhansen.dk) wrote:
> [...]
>en suverænt god Genius-mus med rullehjul som hverken kræver
>speciel installation i Windows (98, 2000) eller i DOS hvor jeg

Med redhat følger programmet "setup" der har et punkt med
musekonfigurering. Når cursoren reagerer forkert på musebevægelser,
betyder det normalt at der er valgt rigtig type port, men forkert
protocol.

Hvis der ikke er et navn der ligner din mus, så prøv nogle andre, der
bruger samme port. (Mange er kompatible med logitech eller microsoft).

Jeg er ikke helt klar over om programmet opdaterer museopsætningen til
både X og tekstmode, men hvis musen begynder at virke i tekstmode og
ikke i X, kan man hente inspiration til hvordan afsnittet om mus i
filen XFree86(-4) skal se ud i filen /etc/sysconfig/mouse.

Jeg vil foreslå at køre programmet i tekstmode, og køre "service gpm
restart" hver gang der er ændret noget. Det er noget hurtigere end at
genstarte X eller hele maskinen.

Gpm er programmet der styrer musen i tekstmode.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-02 19:44

Dennis Jørgensen skrev:

>Med redhat følger programmet "setup" der har et punkt med
>musekonfigurering.

Ja, og jeg benyttede det og satte min mus op som en Geniusmus med
rullehjul - og nu er systemet totalt låst. Der er ingen reaktion
på tastaturet - heller ikke med Ctrl-Alt-Del. Det er det samme
efter en kold genstart.

Jeg er stadig på forsøgsstadiet, så det gør ikke spor at jeg evt.
skal reinstallere, men det undrer mig at Linux kan lægges ned?

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-02 19:47

Den Sun, 10 Mar 2002 19:43:48 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
>rullehjul - og nu er systemet totalt låst. Der er ingen reaktion
>på tastaturet - heller ikke med Ctrl-Alt-Del. Det er det samme

Ctrl-Alt-Del plejer ikke at virke under X, i hvert fald på SuSE
maskiner. Det er ikke uden grund at de kaldes windows-tasterne.

>Jeg er stadig på forsøgsstadiet, så det gør ikke spor at jeg evt.
>skal reinstallere, men det undrer mig at Linux kan lægges ned?

Det er ikke unormalt at X kan kvæles (og låse tastatur og mus), men
OS'et kører normalt videre nedenunder, hvis man ellers har en mulighed
for at kommunikere med det uden at bruge tastaturet

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-02 21:13

Kent Friis skrev:

>Det er ikke unormalt at X kan kvæles (og låse tastatur og mus)

Du misforstår. "Totalt" betyder totalt. Jeg kan ikke en gang
logge på efter en koldstart.

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-02 21:16

Den Sun, 10 Mar 2002 21:12:51 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

>Du misforstår. "Totalt" betyder totalt. Jeg kan ikke en gang
>logge på efter en koldstart.

Med eller uden X? Som sagt er det ikke unormalt at X kan kvæles, og
hvis det er i en af konfigurationsfilerne, så er fejlen der jo stadig
efter en genstart.

Derfor er det jo ikke umuligt at OS'et stadig fungerer perfekt, og både
serielle terminaler, og SSH over netværket virker perfekt - hvis man
altså har muligheden.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-02 21:26

Kent Friis skrev:

>Med eller uden X?

TOTALT OG ALDELES.

Jeg har hele tiden haft opstart til tekstskærmen, og det har jeg
i øvrigt ikke planer om at lave om. Opstarten forløber normalt,
og så står systemet troligt og venter på at der er en der logger
på, men der er ingen reaktion på tastaturet.

>Derfor er det jo ikke umuligt at OS'et stadig fungerer perfekt ...

Næ, rent teoretisk kan det da godt ske, men da jeg ikke kan komme
i kontakt med det, er det lidt uinteressant.

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-02 21:29

Den Sun, 10 Mar 2002 21:25:36 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
>og så står systemet troligt og venter på at der er en der logger
>på, men der er ingen reaktion på tastaturet.

Pillede du ved GPM? Hvis du har fået sat den om til PS/2 mus, og kun
har tastaturet på PS/2, kan der måske godt gå kage i det.

Prøv at starte op i single-user, så bliver GPM ikke startet. Hvis du
stadig ikke kan bruge tastaturet, så er jeg næsten sikker på det er
tastatur-kablet der er faldet ud.

>Næ, rent teoretisk kan det da godt ske, men da jeg ikke kan komme
>i kontakt med det, er det lidt uinteressant.

Det er en fordel at have en vej at komme ind og checke hvad der går
galt, hvis konsollen ikke virker.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-02 21:56

Kent Friis skrev:

>Pillede du ved GPM? Hvis du har fået sat den om til PS/2 mus, og kun
>har tastaturet på PS/2, kan der måske godt gå kage i det.

Det er en ældre computer uden PS/2.

>Prøv at starte op i single-user

Det ved jeg ikke hvordan man gør (eller også gør jeg det hele
tiden), men jeg fik løst problemet. Jeg trampede på "I" et utal
af gange under en opstart og pludselig gik den i interactive
mode. Jeg svarede sådan Y og N lidt på slump, men da den spurgte
om GPM, var det jo ikke så svært at gætte at jeg skulle svare N.

Bagefter fandt jeg via setup en indstilling så den kører både i
tekst- og grafikmode.

Tak også for din hjælp.

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-02 23:56

Den Sun, 10 Mar 2002 21:56:01 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

>Det er en ældre computer uden PS/2.

>Det ved jeg ikke hvordan man gør (eller også gør jeg det hele
>tiden),

Boot: linux single

>men jeg fik løst problemet. Jeg trampede på "I" et utal
>af gange under en opstart og pludselig gik den i interactive
>mode.

Det lyder som Mandrake.

>Jeg svarede sådan Y og N lidt på slump, men da den spurgte
>om GPM, var det jo ikke så svært at gætte at jeg skulle svare N.

Kan GPM også f*cke et AT-tastatur op? Ved at forsøge at snakke med PS/2
porten, eller?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-02 00:15

Kent Friis skrev:

>Boot: linux single

Fino.

>Det lyder som Mandrake.

Det er nu Redhat 7.2.

>Kan GPM også f*cke et AT-tastatur op? Ved at forsøge at snakke med PS/2
>porten, eller?

Ja, jeg tror at det er det der er sket.

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-02 16:35

Den Mon, 11 Mar 2002 00:15:28 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

>Fino.

>Det er nu Redhat 7.2.

Er de også begyndt på det f*s? Man lærer noget nyt hver dag...

>Ja, jeg tror at det er det der er sket.

Hardware er weird.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-03-02 22:00

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> og så står systemet troligt og venter på at der er en der logger
> på, men der er ingen reaktion på tastaturet.

Blinker fx Caps Lock lampen naar du trykker paa den tilsvarende tast?

Virker tastaturet i det hele taget?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-02 00:21

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

>Blinker fx Caps Lock lampen naar du trykker paa den tilsvarende tast?

Nix.

>Virker tastaturet i det hele taget?

Hvad antager du mig for? Det er et tastatur i den fineste
kvalitet [1] fra dengang før de ødelagde dem med de der specielle
Windowstaster der stjæler pladsen fra mellemrumstangenten, og som
har en ufattelig evne til at rykke sig sidelæns når man skal
bruge Ctrl eller Alt. Tastaturet stammer fra en gang jeg og en
kammerat baksede to afbrændte computere sammen til én brugbar.
Det er ikke brugt ret meget (faktisk er det lidt for stramt i
tasterne fordi det er for nyt).

[1] "Fineste kvalitet" vil sige det allerbilligste. Både hvad
tastaturer og mus angår er det den sikreste måde at få det
suverænt bedste udstyr.

--
Bertel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-03-02 03:36

> Nix.

Nu har du jo faaet loest dit problem, saa redningsaktionen er
afblaest.

> Hvad antager du mig for? Det er et tastatur i den fineste

Jeg antager ingenting. Derfor spoergsmaalet.

Jeg burde nok have skrevet "Virker tastaturet saa meget saa du kan gaa
i BIOS under opstart?".

> [1] "Fineste kvalitet" vil sige det allerbilligste. Både hvad
> tastaturer og mus angår er det den sikreste måde at få det
> suverænt bedste udstyr.

Intet slaar et IBM-tastatur af _*KLIK*_-typen.

Dog er jeg blevet glad for http://www.apple.com/powerbook/ paa det
sidste. Der er dog ikke noget klik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-02 19:48

Bertel Lund Hansen skrev:

>Ja, og jeg benyttede det og satte min mus ...

PS. Musen sidder i Com-porten via et mellemstik.

--
Bertel

Fra : Martin Christensen

Dato : 10-03-02 23:17

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-03-02 23:40

> [...]

> grafikken (Gnome), går den helt grassat og åbner og lukker
> vinduer og menuer i ét væk. Hvad kan jeg gøre ved det?

Jeg har observeret samme opførsel under RedHat-7.2. I mit tilfælde
drejede det sig om en laptop med tilsluttet scrollhjul mus, samt den
indbyggede trackpad. Hvis jeg fjernede musen under boot og først
satte den i når systemet var kommet op, virkede det fint, både med
trackpad'en og musen.

Jeg fik aldrig gjort noget ved problemet, da jeg af forskellige
årsager skiftede til SuSE-7.3, hvor musen virkede uden problemer.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH