Varm CPU
Fra : Brizz

Dato : 09-03-02 16:48

Må en XP 1800 godt blive 75 grader varm? det siger min MBM5 software
ihvertfald,
Brian

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-03-02 17:34

On Sat, 9 Mar 2002 16:47:51 +0100, "Brizz" <brian@gronaerten.dk>
wrote:

>Må en XP 1800 godt blive 75 grader varm? det siger min MBM5 software
>ihvertfald,

90-95 grader er maksimum. Det kunne Google have fortalt dig.

--
Lars Stokholm

Fra : Brizz

Dato : 09-03-02 17:40

Er en nød til at søge rundt i oplysninger af denne karakter. Men skal da nok
se om jeg kan finde ud af hvad driftstemperaturen er på den så
Brian

Fra : Brizz

Dato : 09-03-02 18:08

Hmm det ku jeg ik. Nu har den været oppe på 80 grader.
Brian

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-03-02 19:11

"Brizz" <brian@gronaerten.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm det ku jeg ik. Nu har den været oppe på 80 grader.
> Brian

Det lyder for mig at se faretruende højt. Der kan være tre muligheder:

1. Temperatur-sensoren på dit bundkort måler forkert.
2. Din køler har ikke ordentlig kontakt med processoren. (For lidt /
ingen kølepasta)
3. Du har brugt for meget kølepasta. Husk kun et ultratyndt lag.

Driftstemperaturen burde kunne holdes på omkring 60 grader med selv den
billigste noname-køler.

mvh
Peter

Fra : Brizz

Dato : 09-03-02 19:30

Vil da gerne indrømme at der ikke er kølepasta på. Så det må jeg vist
hellere lige få fat i. Den holder sig pænt på ca 62 grader når den ikke
laver så meget men når den bliver bedt om at lave noget så "koger" den. Min
køler er en Silent Viking fra Thermal take. så den skulle gerne kunne klare
det
Brian

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-03-02 19:54

> [...]
Min
> køler er en Silent Viking fra Thermal take. så den skulle gerne kunne

Hmmm... Er der ikke sådan en slags fast "kølepasta-plade" klistret på
køleprofilet på Silent Viking'en? I princippet skulle dette gøre det ud
for kølepasta, men der er nok alligevel ikke ordentlig kontakt mellem
køler og processor. Alternativt har du glemt at pille tapen af, der
beskytter den faste "kølepasta-plade".

Når du får fat i noget kølepasta, så fjern først den faste
kølepasta-plade med noget acetone.

mvh
Peter

Fra : Brizz

Dato : 09-03-02 20:04

Der sad noget tape på vikingen som jeg fjernede og jeg ved ikke hvordan jeg
skulle kunne give bedre kontakt mellem de 2 kontaktflader? men jeg prøver
med noget alm kølepasta

Fra : Seth

Dato : 10-03-02 03:25

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message
> [...]
> beskytter den faste "kølepasta-plade".
>
> Når du får fat i noget kølepasta, så fjern først den faste

Hvis Thermal Pad'en sidder på, så er det tæt..
meningen med det er nemlig at det smelter (nej det splatter ikke ud, men
falder til) under varme sådan at det fylder ridser ud på køleprofil og evt.
på cpu.
Derfor er thermal pladen som regel et par mm tyk, så det burde fordele sig
jævnt.

Seth

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 10-03-02 11:52

"Seth" <crow_104@hotmail.com> skrev

> [...]
evt.
> på cpu.
> Derfor er thermal pladen som regel et par mm tyk, så det burde fordele

Enig, men mine erfaringer med ThermalTake Volcanu 6Cu siger mig, at det
ikke altid forholder sig sådan. Efter montering af denne køler, har jeg
oplevet at der ikke er kontakt mellem cpu og køleprofil (man kan lyse
igennem) - ganske enkelt fordi den formonterede thermal pad er for tynd /
clipsene er for slappe.

mvh
Peter

Fra : Deaster

Dato : 09-03-02 20:25

> [...]
Min
> køler er en Silent Viking fra Thermal take. så den skulle gerne kunne

Du har ikke skrabet den sorte Thermal Pad af?

Kan du ikke lige tjekke din citering igennem, det er komplet umuligt at
holde styr på?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Brizz

Dato : 09-03-02 20:36

> Du har ikke skrabet den sorte Thermal Pad af?
Hmm det ved jeg faktisk ikke om jeg har. sidder den på vikingen eller
CPU'en?

> Kan du ikke lige tjekke din citering igennem, det er komplet umuligt at
> holde styr på?
Skal gøre mit bedste

Brian

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-03-02 21:12

On Sat, 9 Mar 2002 20:36:23 +0100, "Brizz" <brian@gronaerten.dk>
wrote:

> Hmm det ved jeg faktisk ikke om jeg har. sidder den på vikingen eller
> CPU'en?

Vikingen

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Brizz

Dato : 09-03-02 21:16

> Vikingen

Da jeg monterede køleren på CPU'en tog jeg det tape af som der stod jeg
skulle. derefter satte jeg den fast på CPU'en. kan ikke se det skulle være
gået galt nogen af de steder?
Er der ting man kan gøre eller sikre sig for at få den bedst mulige kontakt
mellem CPU og køler? eller skal jeg bare have fat i noget pasta?

Brian

Fra : Deaster

Dato : 09-03-02 21:28

> [...]
kontakt
> mellem CPU og køler? eller skal jeg bare have fat i noget pasta?

Nix, de gange jeg har monteret en Silent, har jeg bare fjernet klistermærket
og sat køleren på, finito.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-03-02 21:31

On Sat, 9 Mar 2002 21:28:23 +0100, "Deaster" <frankatnasa@hotmail.com>
wrote:

>Nix, de gange jeg har monteret en Silent, har jeg bare fjernet klistermærket
>og sat køleren på, finito.

Ja, og problemet er næppe at der ikke er kontakt, Vikingen er ret så
stram. Kan det tænkes at du har vendt den forkert?

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : J.F.K

Dato : 10-03-02 11:47

Jeg har selv en silent viking på:
System: WinMe, Detonator 21.83
Asus A7V266-E m. Raid, AMD XP 1800+, Crucial pc2100 (256mb x 2), Asus V8200
T5 Deluxe, WD 100GB + IBM GXP60 61,5GB, 300watt psu.
Og mit største problem er også varme.
Til at starte med var varmen alt for høj, men så installerede jeg en 80mm
blæser i front-bund, til at suge luft ind, og en 80mm i top-bagside til at
suge luft ud.
Da faldt den indvendige kabinet temp med næsten 10grader.
Men selv nu er min idle temp hhv. 57grader cpu og 26grader moboard, og ved
full load er cpu 63grader og moboard 28grader.
Hvorfor kan jeg ikke komme længere ned i temp?

mvh. John

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-03-02 11:55

On Sun, 10 Mar 2002 11:46:48 +0100, "J.F.K" <flintstone@cool.dk>
wrote:

<snip>
>Men selv nu er min idle temp hhv. 57grader cpu og 26grader moboard, og ved
>full load er cpu 63grader og moboard 28grader.

Det er vel ikke så galt endda. Min idle ligger på 48 grader med en XP
1700+. I Return To Castle Wolfenstein (der vel må betragtes som full
load) kommer den op på 55 grader. Det er jo ikke noget CPU'en tager
skade af, så længe temperaturen ikke er højere. Men jeg vil give dig
ret i at det er underligt, for jeg har ingen kabinetblæser på. Det
eneste jeg har at køle med, er en Silent Viking.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Brizz

Dato : 10-03-02 12:07

Nå nu da jeg startede min maskine her til morgen var min CPU -43 grader. og
jeg har sat den på Celcius. Så er det ikke mit program der måler forkert? og
man kan sige hvis jeg nu ikke havde MBM5 installeret så var jeg jo egentlig
lykkelig uvidende om det her. Er det vigtigt at overvåge sine temperaturer?
eller er det fordi at man bare er nysgerrig og vil vide hvad der sker
indeni?
Tror sq efterhånden jeg afinstallerer det program så jeg ikke kan se dens
underlige temperatur svingninger. for den måler tydeligvis ikke rigtigt...er
der andre programmer der kan bruges ?
Brian

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-03-02 12:14

On Sun, 10 Mar 2002 12:07:29 +0100, "Brizz" <brian@gronaerten.dk>
wrote:

> [...]
>lykkelig uvidende om det her. Er det vigtigt at overvåge sine temperaturer?
>eller er det fordi at man bare er nysgerrig og vil vide hvad der sker

Det er ikke vigtigt, men hvis din computer kører ustabilt, så kan du
da du lige undersøge temperaturen. Bare du sørger for at sætte bios
til at slukke computeren hvis den bliver for varm, så går det vel nok.
Jeg brugte MBM lige da jeg havde samlet en ny computer, for at se om
alt var som det skulle være. Jeg kunne ikke rigtigt få oplysninger om
blæsere frem i bios, så jeg måtte altså finde på noget andet. Men da
jeg havde checket min temperatur og blæserhastighed, røg programmet ud
igen.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Brizz

Dato : 10-03-02 12:23

> [...]
> blæsere frem i bios, så jeg måtte altså finde på noget andet. Men da
> jeg havde checket min temperatur og blæserhastighed, røg programmet ud

Den siger mig (hvis den ellers måler rigtigt) at vikingen blæser med 280
omdr. og jeg ved faktisk ikke hvad den skal ligge på. systemet kører meget
stabilt og har intet at udsætte på det. Men skal den kritiske temperatur så
sættes til 90 i bios? eller er det for meget?
Brian

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-03-02 12:33

On Sun, 10 Mar 2002 12:22:58 +0100, "Brizz" <brian@gronaerten.dk>
wrote:

>Den siger mig (hvis den ellers måler rigtigt) at vikingen blæser med 280
>omdr. og jeg ved faktisk ikke hvad den skal ligge på. systemet kører meget

Uha, det håber jeg da ikke er sandt. Min ligger på 2200 så vidt jeg
husker. Det kan da være det problemer ligger, hvis det altså passer.

>stabilt og har intet at udsætte på det. Men skal den kritiske temperatur så
>sættes til 90 i bios? eller er det for meget?

Tja, det er det vel nok. Du kan sætte alarm til 80 grader og luk ned
til 90 grader. Så ved du at du skal droppe 3d-spillet indtil at den
lige er kølet af :) Så når du forhåbentligt aldrig 90. Men mit bud er
at der er noget galt. Har du prøvet at tage hætten af computeren, og
sætte en ventilator e.l. til at blæse direkte på cpu'en? Altså sådan
en af de der halvstore blæsere til kontoret eller værelset, hvis du
har sådan en i nærheden. Så skulle du jo gerne kunne se et væsentligt
temperaturfald i MBM.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Brizz

Dato : 10-03-02 12:35

> Uha, det håber jeg da ikke er sandt. Min ligger på 2200 så vidt jeg
> husker. Det kan da være det problemer ligger, hvis det altså passer.

Prøver at gøre ligesom jeg lige har gjort med temp følere. slå alle sammen
til og se hvad der virker mest rigtigt.

> [...]
> en af de der halvstore blæsere til kontoret eller værelset, hvis du
> har sådan en i nærheden. Så skulle du jo gerne kunne se et væsentligt

Det vil jeg prøve og se hvad det kan gøre
So Far - Thanx

Fra : Brizz

Dato : 10-03-02 18:47

Ville det være en ide at sætte en extra blæser på som suger luften ud af
kabinetet eller skal det være en der blæser kold luft ind i kabinetet?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-03-02 18:49

On Sun, 10 Mar 2002 18:47:21 +0100, "Brizz" <brian@gronaerten.dk>
wrote:

>Ville det være en ide at sætte en extra blæser på som suger luften ud af
>kabinetet eller skal det være en der blæser kold luft ind i kabinetet?

Normalt er det indblæsning. Det er nok også det mest effektive.

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Brizz

Dato : 10-03-02 19:02

> Normalt er det indblæsning. Det er nok også det mest effektive.

Tror sq jeg vil ud og investerer i sådan en fætter imorgen for med
kabinettet taget af.kunne den holde sig i snit på 50 grader. og under Ghost
recon røg den op på 70 grader ca men da jeg satte kabinettet på igen gik den
straks op og blev 72 uden den laver ret meget og "koger" når jeg spiller

Håber en extra blæser kan gøre det

Brian

Fra : Boje

Dato : 11-03-02 09:20

Jeg har et K7S5A bundkort og en xp 1800 en titan køler og 384 mb sd
ram pc 133 og der er en 300 watt power supply, og den har indtil
videre ikke været over 54 grader på noget tidspunkt lige nu ripper den
og den er 51 grader.....
Har ikke haft problemer med at det ikke passede sammen noget af
det............ min har nu kørt i ca 2 mdr uden problemer

PS: Jeg har en eller anden teori om at div bundkort varmer mere eller
mindre, er det korrekt?
Eller også er der ikke brugt pasta imellem cpu og køler, det fulgte
med min køler!

mvh Boje

Fra : Brizz

Dato : 10-03-02 12:33

OG hvordan helvede kan man finde ud af hvilke sensor der går hvor hen?
Tja jeg er nok bare dum og bør kun købe en fabrikssamlet maskine men det har
jeg ikke råd til. Derfor trækker jeg lidt på de tunge drenge herinde som ved
en hel masse
Brian

Fra : Lars Svoldgaard

Dato : 11-03-02 21:51

wrote:

>Må en XP 1800 godt blive 75 grader varm? det siger min MBM5 software
>ihvertfald,

Har du prøvet at røre ved køleren? Hvis din CPU virkelig er 75 grader
varm burde du ikke kunne røre ved den nederste del af køleren uden at
brænde dig. Hvis den kun føles lunken/varm er det sikkert din sensor
det er galt med.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-03-02 22:00

On Mon, 11 Mar 2002 21:51:23 +0100, Lars Svoldgaard
<locutusdk1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>varm burde du ikke kunne røre ved den nederste del af køleren uden at
>brænde dig. Hvis den kun føles lunken/varm er det sikkert din sensor

Hvis jeg rørte ved min gamle køler, låste computeren. Så sluk lige
computeren først. Og mærk så...

--
Lars Stokholm (Who wants to choke Mariah Carrey?)
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det.
En : Please reply to the group if the topic permits it.

Fra : Brizz

Dato : 12-03-02 14:10

Nå sumasumarum. Jeg løste problemet ved at sætte en køler der trækker den
varme luft ud af kabinettet og trak den lidt ud fra en væg så den bedre kan
suge kold luft ind.

Tak til alle råd der kom
Brian