Diskos - farve og tegskift ?
Fra : ERNST JENSEN

Dato : 27-01-01 23:15

Hej er der nogen her der har en forklaring på følgende fænomen:

Vi har anskaffet 2 stk. Diskos med dybrøde og blå stribede aftegninger og
perriodiske lodrette sorte striber. Fiskene er ca. 9 cm. lange og vi har sat
dem i vandet den 23-01-01.

Den ene er meget dominerende og vil gerne jage den anden ind bag planterne
hvor den står det meste af tiden.
Beskrivelse: Fiskene er næsten lige store med næsten ens aftegninger, men
forskellig kropsfacon.
Den dominerende har lav og lang krop med meget høje finner, meget klare
farver og kun sjældent ser man kortvarigt de sorte lodrette striber . Den
bliver sommetider mørk under fodring.
Den anden har højere krop og mindre finner (så fiskene er ca. lige høje
total). Vi har ikke set den endnu uden de sort lodrette striber og den er
næsten altid mørkere end den anden, somme tider helt sort så den kun har
rød/blå aftegning på hovedet. Den er mere rød på næsen/munden end den anden.

Min dealer har "bildt mig ind" at fiskene bliver mørke hvis de ikke trives,
eller de bliver syge ( stressede ). Vi købte et par mørkeblå i december, men
de blev kun en og tre dage gamle og døde hvist af fiskedræber trods hurtig
indsats fra dealeren med medisin. ( De 2 nye fik vi UB ) Så da vi fik de nye
var vi på dupperne.Den mørke havde lidt "spindelvæv" på bugfinden =EKTOZON
bad samme dag. Dag 2: en af dem havde en lille lys blærre på halen =
akvariet blev behanlet mod fiskedræber.
De ser raske ud nu, men..........

De svømmer i et 500 l. sammen med ca. 80 andre blandede fisk: neon,
haibarbe, gurami, flying fox, rødnæser ? (lidt større end neon ), 3 store og
15 små maller, lidt guppyer, en ildhale, en elefant, 2 sommerfugle-ciklider
og en mærkelig bastart der ligner en regnbue-ørred lidt, men på størrelse
med en sort neon. ( aner ikke hvor den kommer fra )

Filteranlæg: project 2000 l/t indhold grov nylonvæv + filtervat + keramik.

Fiskene er vokset til 2-3 gange anskaffelsesstørrelse. Planterne må vi
klippe ned en gang om ugen, ellers lukker de for lyset.
Hver anden uge støvsuger vi bunden, renser ruder og skifter 100-150 l. vand.

Fodring: 3 gange daglig. To slags foder hver gang. Eks. Flager + levende
dansemyg - frosne røde + levende myggelaver - flager + frosne sorte
myggelaver. 2-3 piller til natfiskene når lyset går ud.
Vi afleder de andre fisk`s opmærksomhed med den ene slags foder, mens vi
hælder vand med levende foder ned til diskos dyrene, ellers får de ikke ret
meget med det tempo de prestere.
Er det beskrivelse nok ??? (Ole)

Mvh. Lise og Erik i Kolding

Fra : ERIK

Dato : 27-01-01 23:39

Beklager.
Ovenstående navn og e-mailadresse er ikke min. Det tilhører en jeg har
tilmeldt ny server på nettet. Beklager.
Erik

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 28-01-01 11:11

Hejsa!
Diskos er flokdyr og trives absolut bedst hvis der er mere end to gerne en
6 -10 stykker mindst. Dit problem er at den dominerende agressioner kun kan
gå ud over en fisk, og det er den anden. Det er lidt ligesom BigBrother med
2 mennesker, det spiller ikke. Desuden har du alt for meget Crap, for at
sige det lige ud i dit akvarie, det forvirrer helt sikkert dine nye ansatte.
Haibarben burde være den første det skulle ud, den er for hurtig til en
diskos, og her tænker jeg på føden. Hvad er din temperatur??? for dit valg
af fisk kan temperaturen ikke tilfredsstille hele flokken. Det kan lyde for
kedeligt, og for ensformigt, men jeg ville beholde Neon, maller,
sommerfugle-cikliderne, og måske elefanten, hvis dens krav, passer til de
andre, det er en rolig fisk. Hvis du ikke anskaffer dig nogle flere diskos
og for tyndet ud i det andet, så vil du nok se sygdom på et tidspunkt og
først på den undertrykte, og senere på den anden, fordi den heller ikke,
selv om den ser ud som om den er ovenpå for tilfredsstillet sine behov, for
social omgang med artsfæller. De er uden tvil stresset og utrykke. Det skal
dog til sidst siges at jeg kender flere der har haft et par gående, og har
ynglet, men her er tale om en hel anden situation. Du har bare taget 2 og så
har de sku bare at svømme synkron, men det er ikke sådan du får to
harmoniske diskos, det sker bedst ved deres egen udvælgelse af kærester
(artsfæller) fra en flok, og mange gange derefter kan de så gå alene sammen
som et par. Nogle er heldige at de bare spiller sammen hvis de har anskaffet
2, men det var du ikke. Så skaf nogle flere selvom de er dyre, så får du
også nogle hel andre fisk at se på. Angående dit foder ville jeg låne en
bog, for diskosfoder er absolut ikke myggelarver og flage, mit råd drop de
røde myggelarver, det er ikke andet end en kemikaliebunke, og drop levende
med mindre du selv laver det, du ved sku ikke hvor fanden det kommer fra. Og
min forhandler siger,,, med foder er det ligemeget. Vælg selv de bedste
råvare og det ved du først når du selv har lavet det og ikke et sekund før.
Lån en bog om diskos for der er mange gode opskrifter, som du kan bruge,
både på ideelt foder, men også på mange andre gode ting. Så kommer vi til
kropsformen, Ja nogle har store tær andre har en bums på ryggen, sådan er
det sku bare. Men det lyder til at du har fået left overs , Her tænker jeg
på at de fleste Danske opdrættere vælger deres fisk ud, og sælger de mest
seriøse til de seriøse forhandlere for de giver de bedste priser for
ordentligt opdræt, resten bliver aflivet, dog sælger nogle deres
affaldsdiskos til andre forhandlere, og dem er der også folk der køber. Så
hvis de ikke har forholdsvis ens Cirkelrund kropsform er det dårlig
udvælgelse af forhandleren, eller også er han blevet solgt Katten i sækken.
Jeg har igennem min tid set meget lort i forretningerne hvad angår Diskos,
og hvis det ligefrem er tale om meget uenshed på dine to individer så er du
blevet snydt. MEN det skal ikke gå ud over din forhandler, (Hvem er han
egentlig??? Hvad kostede de???), for du har købt dem som du så dem.
Forskellige Diskos (Brune, Heckel, Grønne Osv.) kan dog variere i kropsform,
men individer imellem skulle helst ikke variere så meget. Angående dit
akvarie så er der helt sikkert for meget lys, hvilket også er med til at
stresse dem, du skal tænke på at i deres naturlige Biotop vokser der slet
ikke planter fordi vandet og lyset ikke tillader det.

MvH
-Morten

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 29-01-01 08:52

> [...]
> røde myggelarver, det er ikke andet end en kemikaliebunke, og drop levende

Hvorfor ?

Jeg har købt diskus foder hos Akvarieselskabet i København, og de gav mig
myggelarver med. De opdrætter selv diskus så man skulle ad mene de ved hvad
de snakker om.

> [...]
> både på ideelt foder, men også på mange andre gode ting. Så kommer vi til

Køb bare frossent diskus foder der æder de uden problemmer.

> [...]
> ordentligt opdræt, resten bliver aflivet, dog sælger nogle deres
> affaldsdiskos til andre forhandlere, og dem er der også folk der køber. Så

Sådanne kan man jo sige om alle opdrættere og alle fisketyper

> [...]
> stresse dem, du skal tænke på at i deres naturlige Biotop vokser der slet
> ikke planter fordi vandet og lyset ikke tillader det.

Og ????

Diskus kan uden problemmer gå i et tæt beplantet akvarie uden at det genere
dem det fjerneste. Men under opdræt er det ikke smart.

p.s. Bander du ikke utroligt meget ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 30-01-01 00:10

Hej Søren!

> [...]
>
> Jeg har købt diskus foder hos Akvarieselskabet i København, og de gav mig
> myggelarver med. De opdrætter selv diskus så man skulle ad mene de ved

Jeg må sige jeg ikke har meget respekt for Akvarieselskabet, jeg var på
besøg idag (ledte efter en fisk der hedder Pseudotropheus Elongatus "Bar" en
anden historie), og de fleste Diskosfisk havde ar efter hulsyge, hvilket
tyder på ensformig og dårlig ernæring, nogle var sågar syge og var ved at
blive behandlet i akvariet. Og sidst men ikke mindst det er efter det er
blevet tilgængeligt (prismæssigt) at købe Osmoseanlæg, faktisk blevet ret
let at formere diskos. Den er altid blevet regnet som en problemfisk, men
det er fordi folk ikke har forstand på at holde dem rigtigt.
Ja de opdrættter selv diskos i rolige sterile akvarie. De får fred. Men når
man bruger "opdrætsakvarier til at holde udstillingsfisk i, hvor det er
meget trafik med kunder, Kan de ikke undgå at blive stresset, og derved
syge, så noget har de misforstået. Jeg så ét beplantet akvarie med bundlag
hvor de trivedes godt og var rolige. Sterile Akvarier er kun til rolige rum
hvis man vil have det største kuld unger, og her bliver selv de svageste
fisk til noget, hvilket faktisk fra et objektivt synspunkt er dårligt for
den videre overlevelse af akvariestammen. Til sidst vil jeg godt lige slå
fast at jeg synes Deres diskosvalg (ud fra mit synspunkt og det er kun mit,
men nogle deler det dog) stinker for meget af salgsnavne og mutanter, de går
op i Piggen blood og royal red turkis og hvad de kalder dem allesammen. Jeg
var derinde da de var nyåbnet, og der så jeg både brune, heckel, osv. Nu er
det ikke andet et østasiatiske fremavlet farvevariationer hvilket jeg synes
er direkte SYND for udviklingen indenfor Diskos. Det er gået med diskos som
for guldfisken.

> Og
> før.
>
> Køb bare frossent diskus foder der æder de uden problemmer.

Jeg fraråder ikke frosset foder, man kan bruge det til mange opskrifter og
det er det jeg mener. Men man kan også selv fremstille det og det er det
bedste. Ja de æder frosset foder, jeg har heller aldrig påstået at de ikke
gjorder, men det er ikke med sygdomsfri garanti. Men det er ikke
ensbetydende med det er det bedste. Desuden skal jeg lige sige at for ALLE
akvarieforretninger er frosset, tør, og frysetørret det foder de tilbyder
for det er 1000 gange lettere at have med at gøre end levende (levende er st
stort emne læs nederst), Og når de flinke mennesker i akvarieforretningen
sælger dig nogle fisk, så skal de jo også sælger dig noget dine fisk gider
at æde. Frosset foder kan være et fint suplement, hvis man er heldig med
kvaliteten.

> Sådanne kan man jo sige om alle opdrættere og alle fisketyper.

Ja og det gør jeg også, jeg opdrætter selv e

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 29-01-01 22:21

Hej Søren!

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-01-01 08:52

> [...]
synes
> er direkte SYND for udviklingen indenfor Diskos. Det er gået med diskos

Det kan du jo ikke rigtigt klantre dem for. Det er kunderne der ønsker den
slags farvevarianter.

Du kan jo se på min hjemmeside hvilken slags jeg har, de er også 'kunstige'.
Men flotte efter min mening.

Jeg synes det er fint de laver nye type, så risikerer vi nemlig ikke at alle
vil have vildtfangede diskus, det ville jo være en katastrofe hvis de blev
truede i naturen.

> [...]
> at æde. Frosset foder kan være et fint suplement, hvis man er heldig med

Jeg har nu ikke haft problemmer med det jeg har købt.

> er
> jeg
> mest
> Så

> Ja og det gør jeg også, jeg opdrætter selv en del forskellige fisk, Og alt
> hvad der er noget lort "afvigere" bliver kogt. Det er den eneste måde at

Det var dog en grim måde at aflive fisk på. Eller ville du kunne lide at
blive kogt ?

> opholde sunde akvariestammer som vores børn også kan få glæde af.

> Diskos,

Ja prøv at kig hos avifauna, deres fisk ikke kune diskus er noget fis.

> slet

> genere
>
> Ja de kan søren, men det er ikke det jeg fortæller manden er det??? Jeg
> siger til ham at der nok er for meget lys. Frodig plantevækst er = lys.
> Derfor siger jeg ikke at de ikke kan trives, men de vil UDEN tvilv have
det
> bedre i et halvdunkelt biotoppakvarie. Han skriver jo hvordan de opfører
sig
> og det kunne Meget vel være et af problemerne.

Hvis man har mange planter, har man sikkert også flydeplanter, eller f.eks.
valisneria, some skygger for noget

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-01-01 09:33

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Det kan du jo ikke rigtigt klantre dem for. Det er kunderne der ønsker den
> slags farvevarianter.

Det samme hævder supermarkederne, når de sælger fødevarer, der er fyldt op
med overflødige tilsætningsstoffer.

> Du kan jo se på min hjemmeside hvilken slags jeg har, de er også
'kunstige'.
> Men flotte efter min mening.

Ingen tvivl om det. Mon ikke alle fisk kunne "forbedres"?

> [...]
alle
> vil have vildtfangede diskus, det ville jo være en katastrofe hvis de blev

Her kikser IMHO logikken. Netop fordi de fremavlede fisk er så genetisk
forplumrede (="kunstige") vil der være en efterspørgsel efter vildfangede -
man kan jo ikke købe opdrættede diskus, der er naturlige.
En anden sag er så, om det er et problem at indfange dem i naturen. Hvis den
indianer, der ellers ville æde fisken kan få en dollar eller to,
repræsenterer den fangede diskus en væsentlig større grad af mæthed. Det er
vigtigt først at finde ud af, om fisken overhovedet er truet (jeg ved det
ikke i dette tilfælde).

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-01-01 11:02

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]
er
> vigtigt først at finde ud af, om fisken overhovedet er truet (jeg ved det

Det er de vist nok desværre, men ikke kun af indfangning, men mere af
hensynløse
guldgravere, der ødelægger alt med deres forbandet kviksølv.
Der har desværre også været et par eksempler på at tyskere har
"invaderet" et område af en flod
og har fisket alt hvad der var af diskus op og bragt det hjem.
Det ville der egentligt ikke ske så meget ved, men når det gentages nogle
gange, så er det spørgsmålet
om bestanden kan klare det.
Det har været et så stort problem af den Brasilianske regering har
forbudt privat export af fisk fra Brasilien.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-01-01 19:34

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det er de vist nok desværre, men ikke kun af indfangning, men mere af
> hensynløse
> guldgravere, der ødelægger alt med deres forbandet kviksølv.

Ja, det er et utroligt svineri.

> Der har desværre også været et par eksempler på at tyskere har
> "invaderet" et område af en flod
> og har fisket alt hvad der var af diskus op og bragt det hjem.

Hvilket bestemt heller ikke umiddelbart forekommer sympatisk.

> Det ville der egentligt ikke ske så meget ved, men når det gentages
nogle
> gange, så er det spørgsmålet
> om bestanden kan klare det.

Er diskusfisk opført i nogle af de forskellige organisationers lister over
truede dyr?
For en fangstteknik der afspærer et mindre område af en flod er jo ikke i
sig selv en trussel mod en art. Højst mod nogle individer - hvilket kun er
et reelt problem, hvis arten *er* truet.

> Det har været et så stort problem af den Brasilianske regering har
> forbudt privat export af fisk fra Brasilien.

Men en regering, hvis natursind demonstreres tydeligt af de manglende
indgreb mod førnævnte mineraljægere, og som tillader en enorm reduktion af
den jungle, der "føder" Amazonbækkenet er ikke troværdig. Og det er jo før
set, at man retter kanonen mod andre end de reelt skyldige for at kunne
demonstrere overfor omverdenen, at man gør noget ved sagen.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-01-01 01:17

> [...]

> sig selv en trussel mod en art. Højst mod nogle individer - hvilket kun er
> et reelt problem, hvis arten *er* truet.

Jeg tror ikke at discus er opført nogen steder for som art er den ikke
umiddelbart
truet, men da mange af de mindre flodarme har lokale varianter af de
naturligt forkommende
discus vil der jo være en fare for at en af varianterne forsvinder.

> [...]
> set, at man retter kanonen mod andre end de reelt skyldige for at kunne
> demonstrere overfor omverdenen, at man gør noget ved sagen.

Som du ved er moral godt, men dobbelt moral dobbelt så godt!
Vi kan jo også bare se på derss behandling af de lokale indianere, der
blev skudt
som skade dyr, bare fordi de forsvarede deres leveområder, hvor de havde
boet i utallige
generationer. Var der i øvrigt ikke noget om at der var præmie for at
skyde indianere?

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-01-01 08:09

> [...]
> naturligt forkommende
> discus vil der jo være en fare for at en af varianterne forsvinder.

Det jeg savner er ikke spekulationer men fakta. Jeg har surfet lidt rundt
for at finde ud af mere - jeg kan ikke finde noget der så meget som antyder
at diskus skulle være truet.
Men skulle den være det, så taler det IMHO for at man burde starte en avl af
genetisk "rene" typer - lidt a la det, der foregår i forbindelse med
Victoriasøen.
Men som skrevet: Intet tyder på at den er truet.

> [...]
havde
> boet i utallige
> generationer. Var der i øvrigt ikke noget om at der var præmie for at

En af de bedre (værre!) historier går ud på, at man uddelte forgiftet mel
til sultne jungleindianere.
Men denne side af sagen har jo ikke så meget med akvaristik at gøre

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-01-01 11:15

> alle
>
> Her kikser IMHO logikken. Netop fordi de fremavlede fisk er så genetisk
> forplumrede (="kunstige") vil der være en efterspørgsel efter
vildfangede -

Det er jo så lgie det.

Hvorfor opdrætte kunstige diskus, hvis folk hellere vil have de 'naturlige'
??

> [...]
er
> vigtigt først at finde ud af, om fisken overhovedet er truet (jeg ved det

Det ved jeg så heller ikke.

Men for hver vildtfaget der lander i vores akvarie, hvor mange har måtte
lade livet under fangst og transport ??

Det er det sidste jeg personligt ikke kan lide, derfor vil jeg ikke have de
vildtfangede.

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-01-01 19:46

> vildfangede -
>
> Det er jo så lgie det.
>
> Hvorfor opdrætte kunstige diskus, hvis folk hellere vil have de
'naturlige'
> ??

Det er bestemt et udmærket argument. Jeg er bare bange for, at det er
nærmest umuligt at få en opdrættet fisk fra de store producenter, der er tæt
på vildformerne, hvorfor akvarister, der gerne vil være "naturlige" er
henvist til de vildfangede.

> [...]
> lade livet under fangst og transport ??
>
> Det er det sidste jeg personligt ikke kan lide, derfor vil jeg ikke have

Tjae - mht. hvor mange der må lade livet under fangst - så gælder det vel
enhver fisk, der skal spises. Og jeg har ingen etisk/religiøse problemer med
at indtage fisk og kød
Når de skal transporteres stiger prisen på dem så hurtigt, at det normalt er
et mål at undgå døde fisk i transporten (spildte fragtudgifter). Men
selvfølgeligt kan ens følelsesapparat være så veludviklet, at en fisk død er
en for meget. Men er man opvokset i en fiskeriby, hvor man i årevis har
transporteret levende rødspætter i kasser, så kan man let få den opfattelse
at der er tale om proportionsforvrængning. For det er vel ikke mere synd for
en diskus end det er for en rødspætte?

mvh
Jan