FBSD 4,4 vil ikke tage 120GB disk?
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-03-02 21:23

Jeg har netop fået mig en IBM 120GXP 120GB disk som sidder på en Promise
ata66 ctrl.
Den finder fint disken :
ad6: 117800MB <IC35L120AVVA07-0> [239340/16/63] at ata3-master UDMA66

Men hvis jeg sætter geometrien (via sysinstall fdisk og disklabel) til det
så brokker fdisk sig og mener det kan ikke passe hvorefter den ændrer det
til:
sysid 165,(FreeBSD/NetBSD/386BSD)
start 63, size 241248042 (117796 Meg), flag 80 (active)
beg: cyl 0/ head 1/ sector 1;
end: cyl 1023/ head 254/ sector 63
The data for partition 2 is:
Nu er jeg ikke den store disk ekspert men hvad har det reelt af betydning?
Fordi jeg er lidt skuffet over preformance, den ligger på 6,5megs fra en
60GXP 60gb disk. Jeg havde nu forventet lidt mere.

Er det fordi min geometri står forkert og isåfald hvordan fodrer jeg fdisk
med den rigtige?

/Dennis

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-03-02 21:29

On Fri, 8 Mar 2002 21:23:21 +0100, Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> The data for partition 2 is:
> Nu er jeg ikke den store disk ekspert men hvad har det reelt af betydning?

Ikke noget så længe at du kan boot'e

> Fordi jeg er lidt skuffet over preformance, den ligger på 6,5megs fra en
> 60GXP 60gb disk. Jeg havde nu forventet lidt mere.

Hvad gør du præcist ?

Kopierer mellem 2 ATA diske ? På samme bus ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-03-02 21:42

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Ikke noget så længe at du kan boot'e

Dvs det er kun i det øjeblik man vil boote fra disken geometrien har
betydning?

> Hvad gør du præcist ?

Kopiere en masse store filer på 600+ megs

> Kopierer mellem 2 ATA diske ? På samme bus ?

Mellem 2 ata diske ja
De sidder på hver sin controller og cpu er ikke voldsomt belasted (50-60%
idle på en p2 400 der ikke rigtigt laver noget)

Burde jeg ikke kunne få mere ud af den?

/Dennis

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-03-02 15:18

On Fri, 8 Mar 2002 21:42:17 +0100, Dennis Pedersen wrote:

> Dvs det er kun i det øjeblik man vil boote fra disken geometrien har
> betydning?

Ja, mig bekendt.

> [...]
> De sidder på hver sin controller og cpu er ikke voldsomt belasted (50-60%
> idle på en p2 400 der ikke rigtigt laver noget)

Du er jo begrænset af den langsomste disk på den måde, jeg ville
prøve et af benchmark programmerne i /usr/ports, f.eks. bonnie

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Aagaard

Dato : 09-03-02 04:37

Hvis du siger det er en P2 400mhz, er der jo en god chance for at dit
bundkort heller ikke er helt nyt, har du den sidste nye BIOS update?..Det
kan muligvis være din BIOS der lige skal flashes =)
MVH.
Jesper Aagaard

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-03-02 04:38

"Jesper Aagaard" <megakogle@hotmail.com> wrote in message
> Hvis du siger det er en P2 400mhz, er der jo en god chance for at dit
> bundkort heller ikke er helt nyt, har du den sidste nye BIOS update?..Det
> kan muligvis være din BIOS der lige skal flashes =)

Disken sidder på en Promise ata/66 så der er ingen problemer i den
retning..
Men jeg undrer preformance skodder ret så meget i forhold til den 60GXP der
sad på den onboard ctrl.
Jeg får cirka 6mega/s via FTP nu med den nye disk på min Promise ctrl,
hvorimod før fik jeg omkring 10megs den gamle 60GXP disk på den onboard
ata/33 ctrl(!)

Nogen der har et bud på hvad der sker her?!

/Dennis

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-03-02 19:41

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> writes:

> [...]
> ata/33 ctrl(!)
>
> Nogen der har et bud på hvad der sker her?!

Under Linux sker den slags hvis kernen ikke forhandler det rigtige
Ultra-DMA niveau, og falder tilbage paa en aeldre, sloevere protokol.
Jeg ved ikke hvordan dette checkes under FreeBSD, men det er der nok
andre der goer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-03-02 20:38

On Sat, 9 Mar 2002 19:37:41 -0800, Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> ata/33 ctrl(!)
>
> Nogen der har et bud på hvad der sker her?!

Hvilken version af FreeBSD kører du ? Hvis du kører noget ældre end 4.5
så skal du i al fald opgradere, og der har også været nogle optimeringer
siden 4.5-RELEASE, så du kunne overveje at opgradere til 4.5-STABLE

Hvad siger dmesg om denne disk ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-03-02 06:25

> Hvilken version af FreeBSD kører du ? Hvis du kører noget ældre end 4.5
> så skal du i al fald opgradere, og der har også været nogle optimeringer
> siden 4.5-RELEASE, så du kunne overveje at opgradere til 4.5-STABLE

Uhm kan jeg godt opgradere fra min nuværende:
4.4-RELEASE FreeBSD 4.4-RELEASE #3: Sat Jan 26 22:34:59 CET 2002
Til en 4-5-stable uden problemer? (spørgsmålet er måske lidt tåbeligt men
jeg har aldrigt prøvet at upgrade min box før ;)) , det er altid sket i
forbindelse med disk crash :()

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 09-03-02 22:56

On Sat, 9 Mar 2002 21:25:18 -0800, Dennis Pedersen wrote:

[...]

> Uhm kan jeg godt opgradere fra min nuværende:

Intet problem.

> [...]
> Til en 4-5-stable uden problemer? (spørgsmålet er måske lidt tåbeligt men
> jeg har aldrigt prøvet at upgrade min box før ;)) , det er altid sket i

Det er ikke så svært, beskrevet i håndbogen
<http://www.dk.FreeBSD.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/cutting-edge.html>.

Processen i store træk er:

Nyeste source i /usr/src/ (via cvsup);

# cd /usr/src
# make buildworld
# make buildkernel KERNCONF=<my-kernel-config-file>
# make installworld
# make installkernel KERNCONF=<my-kernel-config-file>
# mergemaster
# shutdown -r now

> ad6: 117800MB <IC35L120AVVA07-0> [239340/16/63] at ata3-master UDMA66

Som Jesper foreslår er der sket en hel del fra 4.4-REL til 4.5-STABLE.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 09-03-02 23:04

"Michael Lyngbøl" <lyngbol@c.dk> wrote in message
> On Sat, 9 Mar 2002 21:25:18 -0800, Dennis Pedersen wrote:
>
> [...]
>
> Intet problem.

Great :)

> Det er ikke så svært, beskrevet i håndbogen

> [...]

Okai, jeg har fulgt lidt med på sidelinjen på bsd-dk listen. Der har været
snakke om CVSup tags, men hvad skal den stå til hvis jeg ønsker 4,5-STABLE?

Der står følgende i eksemplet:
# The following line is for 4-stable. If you want 3-stable or 2.2-stable,
# change "RELENG_4" to "RELENG_3" or "RELENG_2_2" respectively.
*default release=cvs tag=RELENG_4

Men jeg ønsker jo en 4,5?
Er det så blot en 4_5 som tag?
Jeg vil lige være HELT sikker så jeg ikke ender op med en box der kan null
og nix ;)

/Dennis

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 10-03-02 08:19

On Sat, 9 Mar 2002 23:04:27 +0100, Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> snakke om CVSup tags, men hvad skal den stå til hvis jeg ønsker 4,5-STABLE?

RELENG_4

> [...]
> # The following line is for 4-stable. If you want 3-stable or 2.2-stable,
> # change "RELENG_4" to "RELENG_3" or "RELENG_2_2" respectively.

Følger du RELENG_4 får du det sidst nye i 4-STABLE branchen, hvilket pt
er 4.5-STABLE. Når 4.6-RELEASE engang er released, vil du få 4.6-STABLE
og så fremdeles.

> Er det så blot en 4_5 som tag?

Nej, RELENG_4_5 giver 4.5-RELEASE branch hvilket blot er 4.5-RELEASE med
security bugfixes.

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 10-03-02 12:14

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> writes:

> Disken sidder på en Promise ata/66 så der er ingen problemer i den
> retning..

Og din promise controller skal stadig sende data gennem PCI bussen på
dit bundkort og kan derfor godt sløves af denne.

Fordi du har en hurtig ATA controller betyder det ikke altid at du for
god performance.

Sven

--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-03-02 15:43

"Sven Esbjerg" <esbjerg@xbsd.net> wrote in message

> Og din promise controller skal stadig sende data gennem PCI bussen på
> dit bundkort og kan derfor godt sløves af denne.

Ja men 6megs/s (12megs/s) det burde PCI bussen dælme gerne kunne overleve ;)
Men nu er den igang med at update til 4,5-stable så får vi se om det var
det..

/Dennis

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-03-02 10:06

Dennis Pedersen wrote:

> Jeg har netop fået mig en IBM 120GXP 120GB disk som sidder på en
> Promise ata66 ctrl.

Ikke for at bringe diskussionen OT, men jeg synes lige jeg vil gøre
opmærksom på dette "problem" med IBM's 120GXP diske:

Nu ved jeg ikke hvad du bruger din maskine til, men i følge førnævnte
side, er disken ikke bygget til at køre i mere end 8 timer ad gangen.

Selv for en klient maskine er det, efter min mening, ikke længe :(

Michael Rasmussen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-03-02 12:05

"Michael Rasmussen" <michael@chatroom-dansk.dk> wrote in message

> Ikke for at bringe diskussionen OT, men jeg synes lige jeg vil gøre
> opmærksom på dette "problem" med IBM's 120GXP diske:

Jeg har godt læst en lignende artikkel, mon ikke de skriver det bare for at
være på forkant med evt ting der måtte komme? , det er lidt sådan jeg læser
det ihvertfald.
Men nu får vi se hvor længe den holder ;)

/Dennis