apache vil ikke starte efter update af per~
Fra : John Hinge

Dato : 08-03-02 20:31

Hej, jeg har lige opgraderet min rødhætte 7.2 med den nyeste kernal
(2.4.9-31) og perl 5.6.1 begge dele via up2date fra redhat.
efter en reboot, kom min server fint i luften igen, men det
gjorde webserveren ikke..
jeg får følgende fejlmeddelelsestekst ud af den :
-------
Starting httpd: [Fri Mar 8 20:30:51 2002] [error] Can't locate
strict.pm in @INC (@INC contains: /usr/lib/perl5/5.6.0/i386-linux
/usr/lib/perl5/5.6.0 /usr/lib/perl5/site_perl/5.6.0/i386-linux
/usr/lib/perl5/site_perl/5.6.0 /usr/lib/perl5/site_perl . /etc/httpd/
/etc/httpd/lib/perl) at /usr/lib/perl5/site_perl/5.6.0/i386-
linux/Apache.pm line 3.
BEGIN failed--compilation aborted at
/usr/lib/perl5/site_perl/5.6.0/i386-linux/Apache.pm line 3.
Compilation failed in require at (eval 1) line 3.
-------
skal jeg bare editere Apache.pm og fjerne dens reference til
strict.pm ? en whereis strict.pm giver nemlig det nedslående
resultat at : strict: /usr/share/man/man3/strict.3pm.gz

med sædvane vil et svar på den emailadresse jeg sender fra
(minus _gimmenospam_ ) være velset da jeg jo gerne vil ha min
stakkels webserver op i luften igen.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : John Hinge

Dato : 08-03-02 21:41

On 08 mar 2002 John Hinge was heard to say:

<snip hulken om fejl ved start af apache>
Hmm, nu har jeg kommenteret henvisningen til perl modulet ud
af httpd.conf, så nu kører serveren igen, men jeg vil dog stadig
gerne ha den til at køre 'rigtigt' igen.
Såvidt jeg kan se kommer miseren fra min installering af perl 5.6.1
sært.. meget sært..

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-03-02 21:42

In article <Xns91CBDCB7A8CBBSHAYERA@193.88.15.201>, John Hinge wrote:

> [...]
> gerne ha den til at køre 'rigtigt' igen.
> Såvidt jeg kan se kommer miseren fra min installering af perl 5.6.1

strict er en integreret del af Perl, så det tyder på at du mangler en
eller anden rpm med nogle vigtige moduler.

I Debian ligger den i perl-base

--
Andreas Plesner Jacobsen | Walk softly and carry a megawatt laser.

Fra : John Hinge

Dato : 08-03-02 22:51

On 08 mar 2002 Andreas Plesner Jacobsen was heard to say:

> strict er en integreret del af Perl, så det tyder på at du mangler en
> eller anden rpm med nogle vigtige moduler.
>
> I Debian ligger den i perl-base

Tjaaa, jeg installerede perl + det tilhørende via up2date
som er redhats system til automagisk at hente relevante
..rpm's og installere dem.
Muligvis funker det så ikek efter hensigten med 5.6.1 ? :(

Fra : Christian Laursen

Dato : 08-03-02 23:10

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> writes:

> [...]
> .rpm's og installere dem.
> Muligvis funker det så ikek efter hensigten med 5.6.1 ? :(

Jeg har set den fejl efter opgradering af perl, men før en
omkompilering af mod_perl.

Din mod_perl ser ud til at være kompileret op mod den gamle
version af perl, som nu er væk.

Christian Laursen

Fra : John Hinge

Dato : 08-03-02 23:39

On 08 mar 2002 Christian Laursen was heard to say:

> Jeg har set den fejl efter opgradering af perl, men før en
> omkompilering af mod_perl.
>
> Din mod_perl ser ud til at være kompileret op mod den gamle
> version af perl, som nu er væk.

argh, doh! ofcourse...
så det jeg skal er 'selvfølgelig' at omkompilere mod_perl, ikk ?
Og der foresvæver mig noed om at sourcerne og det der til mod_xxx
ikke medfølger en rødhætte apaske hvis jeg husker rigtigt..
hmm, gode råd og hændelser modtages :)

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 09-03-02 11:06

John Hinge wrote:

> argh, doh! ofcourse...
> så det jeg skal er 'selvfølgelig' at omkompilere mod_perl, ikk ?

Er du sikker på at du fik alle pakkerne med da du kørte up2date?

Prøv at tjekke:
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : John Hinge

Dato : 09-03-02 12:29

On 09 mar 2002 Thomas Overgaard was heard to say:

> Er du sikker på at du fik alle pakkerne med da du kørte up2date?
>
> Prøv at tjekke:

I den står : (blandt andet)
i386:
perl-5.6.1-26.72.3.i386.rpm
perl-CGI-2.752-26.72.3.i386.rpm
perl-CPAN-1.59_54-26.72.3.i386.rpm
perl-DB_File-1.75-26.72.3.i386.rpm
perl-NDBM_File-1.75-26.72.3.i386.rpm
mod_perl-1.26-2.i386.rpm

Gæt selv hvilken en jeg ikke erindrer at se da jeg kørter updaten :)

Fra : John Hinge

Dato : 09-03-02 12:49

On 09 mar 2002 John Hinge was heard to say:

> On 09 mar 2002 Thomas Overgaard was heard to say:

> Gæt selv hvilken en jeg ikke erindrer at se da jeg kørter updaten
:)

Efter download, rpm -Fvh'ede jeg så den fil jeg ikke erindrede at
se..
fjernede udkommenteringen af mod_perl i httpd.conf og lavede en
restart af httpd serveren.. ingen brok, hurra hurra :)
Det undrer mig lidt at up2date ikke hentede mod_perl med ned da den
hentede updaten, den opdaterede ellers CPAN, CGI og alt det andet.
Men herfra lyder en stor pyhhh og tak til hr. Thomas Overgaard :)
And for my next presentation I will return to the classics..
nej, godt nok er det begyndt at krible lidt i mit baghoved.
Der er små stemmer som holder mig vågen om natten. Og når de
ikke har travlt med at huske mig på hvor nuttet hende Christina
Aguilera egentlig er, så påpeger de at jeg endnu ikke har prøvet
det rigtig hårde, nemlig at få compilet 'min egen' kernal.
Jeg gik så småt igang for nylig, men de spørgsmål ./configure
stillede mig, fattede jeg ikke en dyt af.. Det var tilpas ilde-
varslende til at jeg holdt op igen :)
Sålænge der ikke er skærm og tastatur på dåsen, vil jeg helst ikke
lave noget hvor jeg risikerer at sætte maskinen i en fatal tilstand
som kræver maskinaccess. redhats update program kan fint bruges til
at hente og installere en ny standard kernal, så helt bag af dansen
er dåsen dog ikke :)