Multihomed problemer
Fra : Lasse

Dato : 08-03-02 00:03

Hej
Jeg kan ikke får forbindelse til min server fra klienterne (og omvendt).
Min opsætning er følgende:
Computer 1: W2K Server + Small business Server 2000, 2 netkort (1 til det
interne netværk og 1 til internet (ADSL via router med indbygget DHCP)). Der
er oprette domæne på denne computer.
Computer 2 + 3: W2K Professionel + 1 netkort. Disse arbejder pt. i en
WORKGROUP.
Alle computere kører over samme HUB, og de 2 i WORKGROUP kan godt pinge
hinanden, men ikke serveren.
Er der nogen der har en forklaring ?
Kan det være et problem at domænet ligger på samme computer som serveren ?

MVH
Lasse

Fra : JONI

Dato : 08-03-02 01:37

"Lasse" skrev d. 08-03-02 00:03 dette indlæg :
> [...]
> hinanden, men ikke serveren.
> Er der nogen der har en forklaring ?
> Kan det være et problem at domænet ligger på samme computer som

Hej Lasse

Jeg går ud fra følgende er korrekt:
- Begge PC kan pinge hinanden, men ikke serveren
- Serveren kan ikke pinge de to PC

Lyder til at det enten er IP opsætningen eller rent fysisk, der er noget
i vejen.
- På HUBen er der da lys i alle 3 porte (til hhv. serveren og de to PC):
Hvis ikke så kunne det være du bruger et forkert kabel til f.eks.
serveren (et krydset hvor det burde være straight eller omvendt. Ofte er
der en knap hvor man kan skifte om det er krydset/straight). Kunne også
være porten i HUBen der er defekt...prøv en anden port til f.eks.
serveren. Sidst så kunne netkortet i f.eks. serveren være defekt. Prøv
at pinge 127.0.0.1 (om selve TCP stakken er korrekt installeret), ved
svar ping serverens egen IP adresse (test af netkort) og til sidst ping
de to PC. Hvor fejler det?

- Opsætningen af TCP/IP kunne også være forkert.
Giv eks. følgende IP til dit netværk:
Server:
Internt net - IP 192.168.0.1, Subnet mask 255.255.255.0, Gateway
192.168.1.2
Eksternt net - IP 192.168.1.2, Subnet mask 255.255.255.0, Gateway
192.168.1.1 (routeren)

PC1: IP 192.168.0.10, Subnet mask 255.255.255.0, Gateway 192.168.0.1
PC2: IP 192.168.0.11, Subnet mask 255.255.255.0, Gateway 192.168.0.1
Kan du så pinge de forskellige maskiner?
Jeg har brugt netværket 192.168.0.0 internt da jeg gør ud fra det er en
standart ADSL router, som højst sansynligt har IP adressen 192.168.1.1
(altså net 192.168.1.0). De to net må selvfølgelig ikke være de samme,
derfor denne konfiguration.

- Der kan selvfølgeligt godt være sket en fejl i installationen af IP og
netkort. Overvej evt. til sidst at fjerne både netkort og alle
protokoller og geninstallere dem.

Bemærk: De kan godt være du evt. bliver nødt til at lave nogle statiske
router på serveren for at de to PC også kan komme på internettet.

Håber det har hjulpet dig lidt videre.

Mvh.
JONI
MCSE, MCP, CNA, CCA, Brainbench MVP