css-henvisning
Fra : PLeif

Dato : 07-03-02 17:22

Jeg har problemer med at få henvist til css-filen style.css fra
mine sider i underbiblioteker. Før har jeg her fået anbefalet at
skrive < ... href="/style.css" ... > men det virker ikke.

Har det noget at gøre med placeringen af siden? Jeg er ved at
lave en ny og den ligger i et underbibliotek i den gamle:
http://home.no.net/dnsperu/2/index.html

skal jeg skrive hele URLen
< ... href="http://home.no.net/dnsperu/2/style.css" ... >
eller er der et eller andet, jeg gør helt forkert.

Med venlig hilsen
PLeif

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : scn

Dato : 07-03-02 18:34

"PLeif" <pleif@hansen.dk> skrev i en meddelelse news:a6843i$fr3$1@sunsite.dk...
> Jeg har problemer med at få henvist til css-filen style.css fra
> mine sider i underbiblioteker. Før har jeg her fået anbefalet at
> skrive < ... href="/style.css" ... > men det virker ikke.

mit site er bygget op således:

+[website]
+[css]
index.htm

bruger følgende kode i index.htm:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/style.css" title="Stylesheet">

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-03-02 23:10

PLeif <pleif@hansen.dk> writes:

> Jeg har problemer med at få henvist til css-filen style.css fra
> mine sider i underbiblioteker. Før har jeg her fået anbefalet at
> skrive < ... href="/style.css" ... > men det virker ikke.

/style.css betyder at style-filen ligger i roden fil-strukturen
på web-serveren. En sti der starter med / er en absolut sti.

> Har det noget at gøre med placeringen af siden? Jeg er ved at
> lave en ny og den ligger i et underbibliotek i den gamle:
> http://home.no.net/dnsperu/2/index.html

Adressen http://home.no.net/dnsperu/2/index.html kan deles ind i flere
dele:
http - protokollen
home.no.net - adressen på serveren
/dnsperu/2/ - stien til filen
index.html - filen selv

Hvis en url i en side ikke er en fuld adresse (http://server/sti/fil),
og fx bare /style.css, genbruges dele af adressen på adressen på filen
til at lave en fuld adresse.

Hvis du laver <... href="style.css"...> (ingen / foran) så er det
en relativ adresse, og protokol, server, OG sti genbruges, og
URL'en bliver til http://home.no.net/dnsperu/2/style.css.
(man kan give sti-information i href'en bare den ikke starter med /,
fx "../style.css" eller "../css/style.css" eller
"css/underdir/etc/style.css", og det sættes efter den oprindelige sti.)

Hvis du laver <... href="/style.css"...> (/ foran) så er det
en absolut adresse, og protokol, server, men IKKE sti genbruges, og
URL'en bliver til http://home.no.net/style.css.

> skal jeg skrive hele URLen
> < ... href="http://home.no.net/dnsperu/2/style.css" ... >
> eller er der et eller andet, jeg gør helt forkert.

Det vil virke. Du kan også bare skrive "style.css" fordi index.html
ligger i samme directory. Hvis du så har en side
http://home.no.net/dnsperu/2/underdir/side.html
så skal den referere til style.css enten som "../style.css" eller
som "/dnsperu/2/style.css". Serveren er ikke nødvendig så længe
alle filer ligger på samme server.

Håber det hjælper
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'