Mosegrise-Hvordan kommer man bedst af med ~
Fra : Lauridsen.Lethvig

Dato : 27-01-01 16:49

Da vi har mosegrise i vores have kunne vi godt bruge et godt råd til
hvordan vi slipper nemmest og bedst af med dem.
Er det fælder eller gift man skal bruge eller noget helt tredie?

Alle råd har interresse da vi gerne vil af med dem.

Med venlig hilsen.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 27-01-01 19:43

"Lauridsen.Lethvig" wrote:

> [...]
> Er det fælder eller gift man skal bruge eller noget helt tredie?
>
> Alle råd har interresse da vi gerne vil af med dem.

Så er vi to... :(
I efteråret købte jeg en fælde som er vist til mosegrise på siden for
Statens Skadedyrslaboratorium
(http://www.dpil.dk/frames/spom_frm.htm)
Den virkede første dag, men så heller ikke mere. Jeg har denne første
mosegris mistænkt for at have ridset en lille advarsel ind i væggen på
fælden... :)

Der findes også en fælde af ståltrådsnet, som også placeres over dyrenes
huller, det kunne være rart at vide, om sådan en virker bedre.

På denne årstid skulle kræene færdes et stykke nede i jorden, hvor de
fortærer deres forråd, så fælder ved jordoverfladen kan ikke bruges før
til foråret. Men majs med gift skulle vist kunne bruges om vinteren, men
det skal der en professionnel til svjh.

Endelig er der forebyggende behandling med plantning af planter de ikke
kan lide lugten af, f.eks. hvid stenkløver og nogle flere, jeg ikke lige
kan huske. Tulipanløg skulle derimod være en livret for mosegrise.

--Johan

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 28-01-01 21:40

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> wrote in message
> [...]

I enkelte kommuner i landet kan man ringe til kommunes
skadedyrsbekæmpelse.

Vi er selv meget plaget af dem, omend vi efter sidste sommer har fået en
ny
hovedfjende DRÆBERSNEGLE.

Skal man komme dem til livs så kræver det en omfattende og tidskrævende
indsats. Men med mindre jeres naboer også ønsker denne kamp mod
mosegrisene, så hjælper jeres indsats jo ikke meget, hvis de blot kan
gemme sig i deres gange over ved naboen. Når du så stopper din
indsats kommer dine små venner hurtigt tilbage.

En af de meste metoder til at holde dem væk er at holde jorden
kultiveret.
Dvs. at hvergang du konstatere en gang, så skal den fjernes og i det
hele taget
i de områder der er hærget, skal du sørge for at rive og gerne kultivere
ofte.
Og lad være med at plante deres livretter (f.eks. tulipanløg og
æbletræer)
der hvor de færdes. Istedet findes forskellige planter som de ikke
kan lide lugten af. Jeg kan ikke lige huske navnet, men mener at det
er kongelys, der er en staude.

--
Erik P. Ernst
* http://www.bygnythus.net * http://www.bmipartners.com

Fra : Aino

Dato : 30-01-01 09:08

"Erik P. Ernst" wrote:

> der hvor de færdes. Istedet findes forskellige planter som de ikke
> kan lide lugten af. Jeg kan ikke lige huske navnet, men mener at det
> er kongelys, der er en staude.

Jeg har hørt, at Kejserkroner skulle være gode som mosegriseafskræmmere.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-01-01 04:07

"Lauridsen.Lethvig" wrote:

> [...]
> Er det fælder eller gift man skal bruge eller noget helt tredie?
>
> Alle råd har interresse da vi gerne vil af med dem.

Den øklogiske metode er at lave en tør ræve grav.
Hvis der er en sø i nærheden så kan man udsætte geder (fisk) i den.

Men ellers prøv

http://www.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/2004.all.html

http://www.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/1838.all.html

http://www.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/1638.all.html

http://www.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/1598.html

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 30-01-01 18:38

Peter Ole Kvint wrote:

> Den øklogiske metode er at lave en tør ræve grav.

Det har jeg ikke hørt før. Hvordan gøres det, og hvordan virker den på
mosegrise?

> Hvis der er en sø i nærheden så kan man udsætte geder (fisk) i den.

Vil også være en mulighed i en å?
Bare det så ikke ødelægger fiskemulighederne fordi den spiser alle de
andre fisk.

--Johan

Fra : Aino

Dato : 31-01-01 09:42

Johan Myhre Andersen wrote:

> Vil også være en mulighed i en å?
> Bare det så ikke ødelægger fiskemulighederne fordi den spiser alle de
> andre fisk.

Jeg synes, det lyder som en rigtig dårlig ide at sætte fisk ud på egen
hånd. En sø eller en å kan have en fin balance mellem de dyr, der er
der: Rovfisk, skidtfisk, plankton, frøer, salamandre, fugle osv. Det er
faktisk en slags forurening (jeg mener, det kaldes biotop-forurening) at
sætte dyr, der ikke naturligt hører til i området, ud.

Check i det mindste først med den ansvarshavende (amt/kommune?). Bare
lige min mening.

XFUT: dk.natur (håber jeg, det er første gang jeg prøver det)