? hvad er ad-hoc mode?
Fra : M. Aa. J.

Dato : 06-03-02 19:35

Hvad er ad-hoc mode?

Kan det passe at det er når to 11 Mbit WLAN netkort får kontakt direkte til
hinanden uden et access point?

Venlig hilsen
M. Aa. J.

Fra : p@lex

Dato : 06-03-02 20:10

"M. Aa. J." <edb@a-kraft.dk> skrev
> Hvad er ad-hoc mode?
>
> Kan det passe at det er når to 11 Mbit WLAN netkort får kontakt direkte
til
> hinanden uden et access point?

Jeg går ud fra du taler om Ad hoc-LAN

Et trådløst lokalnet [wireless Lan] kan forekomme i to forskellige
konfigurationer:
Ad hoc-LAN, hvor samtlige DTP'er kan kommunikere med hinanden via trådløse
datalink-protokoller
og i en konfiguration, hvor det trådløse lokalnet er en udvidelse til et
almindeligt kablet LAN.

FUT -- dk.edb.netvaerk.stort
P@lex

Fra : M. Aa. J.

Dato : 06-03-02 20:52

> [...]
> datalink-protokoller og i en konfiguration, hvor det trådløse lokalnet er

Grunden til at jeg spørger, er at jeg vil etablere et trådløst netværk
direkte mellem min stationære pc og min bærbare på, og spare pengene et
access point koster, kan jeg det?

> FUT -- dk.edb.netvaerk.stort

Hvorfor?

Venlig hilsen
M. Aa. J.

Fra : p@lex

Dato : 06-03-02 22:58

"M. Aa. J." <edb@a-kraft.dk> skrev

> Grunden til at jeg spørger, er at jeg vil etablere et trådløst netværk
> direkte mellem min stationære pc og min bærbare på, og spare pengene et
> access point koster, kan jeg det?

> Hvorfor?

Nej måske ikke FUT...
http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut

Tænkte kun lige på Follow Up..! :-|

Men normalt er: Ad hoc-LAN jo ik så meget brugt i små netværk.

Vi berøre bla. andet OSI' modellens 2 lag,
som kan opdeles i et LLC-lag og et MAC-lag, LLC laget er selvfølgelig det
samme som i andre LAN-teknologier.

IEEE802.11 deler yderligere Mac-laget op i 2 underlag hvori PCF-Protokollen
styre kommunikationen mellem Acces Point og de enkelte DTE'er på en
centraliseret kontroleret måde, hvor Assec Point poller alleDTE'er efter tur

der anvendes MAC-Adresser til at identifisere de enkelte DTE'er lige som i
andre IEEE 802-LAN-Protokoller, og Assec Point virker typisk som en bro mod
det distriburede system (LAN)

Så om du kan undgå det i dit projekt tro jeg at du sikkert kunne få mere
hjælp til i gruppen
dk.edb.netvaerk.stort

hvor der er mulighed for at få svar fra en administrat fra firmaer eller
andet.
som har større kenskab til emnet..! en jeg .

P@lex.. ;

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 07-03-02 01:37

"M. Aa. J." <edb@a-kraft.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er ad-hoc mode?
>
> Kan det passe at det er når to 11 Mbit WLAN netkort får kontakt direkte
til
> hinanden uden et access point?

Ja.

802.11b kan køre i 2 generelt forskellige modus:

1. contention mode (ad hoc) hvor der ikke er noget AP og CSMA/CA virkelig
skal virke. Som ad hoc antyder er det net der pludselig opstår og pludselig
forsvinder - altså eksempelvis med messer hvor en masse maskiner pludselig
udgør et net der så forsvinder når maskinerne flyttes fra hinanden igen.

2. contention free mode: et AP (eller måske andet - kan ikke lige huske hvad
IEEE kalder det) "poller" de forskellige stationer for om de har noget at
sende og styrer derved trafikken.

Er du frygtelig interesseret kan jeg kune henvise til IEEE 802.11b (bare
spring den store PHY del over). Der står hvordan tingene skal implementeres.

MVH
Nikolaj