ADSL + 2 PCer
Fra : Per Kyhn

Dato : 06-03-02 18:06

Selv om det meste går over hovedet på mig, kan jeg da regne ud at der i
denne nyhedsgruppe er mange som ved en masse om netværk.
Så mon også der er nogen som vil give mig et kort og "kontant" råd ?

Jeg har en PC og jeg har en ADSL forbindelse - så langt så godt.
Nu skal min søn også have sig en computer, og ham vil jeg gerne have koblet
på samme ADSL forbindelse.
Vi behøver ikke at kunne udveksle filer og dele printere etc. Det er da fint
nok hvis vi kan, men det er ikke det som er det primære.
Skal jeg købe en såkaldt switch, og hvis ja - hvilken.?
Og hvilke kabler skal jeg købe.?
Det jeg ønsker er som sagt et kort og "kontant" råd, - køb det og det
...... og helst ikke en lang historie om alle de avancerede muligheder og
alternativer som findes.
( Den forstår jeg nemlig nok ikke alligevel. )

På forhånd mange tak
Per Kyhn
per.kyhn@tdcadsl.dk

Fra : Frank Madsen

Dato : 06-03-02 18:55

"Per Kyhn" <per.kyhn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Selv om det meste går over hovedet på mig,
Du er ikke den eneste :)

> [...]
> alternativer som findes.
> ( Den forstår jeg nemlig nok ikke alligevel. )

Jeg vil anbefale at I køber en hub-løsning, således er der kun een ledning
ind til din søns computer, og det er den netværksledning der forbinder hans
computer til hubben.

Såfremt du har ADSL med router er det nemt at sætte op, har du IKKE en
router skal du have 2 netkort i din maskine.

Alt i alt er det faktisk nemt at sætte op. Og der behøves ikke installeres
ret meget, faktisk ingenting hvis I har ME, det har virket upåklageligt hos
mig i lange tider, jeg er dog hoppet op i 2000, og der går mange ting hen
over MIT hoved :)

Hilsen Frank

Fra : p@lex

Dato : 06-03-02 19:18

> [...]

> alternativer som findes.
> ( Den forstår jeg nemlig nok ikke alligevel. )

Ok er det en ADSL du har købt i en af TDC telebutikkerne , tror jeg at du
har 2 hvide kasser/bokse hængende på væggen ved telefonstikket.

Altså et ADSL-Modem og så et skillefilter, for at du så kan koble flere
Pc'er på dette system skal du bruge enten en Hub eller en Swits,

Jeg vil anbefale en Swits.

Der findes mange billige Switse men TDC har en udemærket model til 699.-
http://www.teledanmark.dk/html/privat/internet/bredbaand/bredb_unex_5.htm
køb den og 3. UTP Netkabler, (længderne ved kun du).
"kan også købes hos TDC

Opsæt nu den nyindkøbte Swits, det Netkabel der nu går Fra ADSL linjen og
til din Pc skal nu føres til Switsen i den port der hedder "Up-link"

Og så kan du sætte din pc og knægtens i de andre porte, Dog ikke port 5 Den
er låst når du bruger Up-Link porten og omvendt.

HUSK.!! at tjekke at der er et netkort i sønnens PC,

Fil - Printer deling mm.
er blot en medfølgende ny mulighed ved jeres nye lille netværk..

P@lex

Fra : Allan Riise

Dato : 08-03-02 10:02

> [...]
og
> alternativer som findes.
> ( Den forstår jeg nemlig nok ikke alligevel. )

Kan gøres meget billigere.
2 netkort i den PC der er på nettet, den ene til adsl forbindelsen. det
andet kort forbindes til din søn's pc, som selvfølgelig også har et
netkort, men husk at netkablet skal være krydset, så kører det bare..

Lige en tilføjelse. De 2 netkort der forbinder de 2 pc'ere, kan du med
fordel tildele TCP/IP adresserne 192.168.0.1 og 192.168.0.2 undermaske
255.255.255.0 og ikke andet. Husk at der på hver pc skal være det
brugernavn i har på jeres egen pc. Hedder far på sin pc far, skal søn
oprette en bruger med et navn, og vubti....

I kan da selvfølgelig også "se hinanden" og dele ressourcer...

--
Allan Riise
ICQ 55853098

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-03-02 11:46

"Allan Riise" skrev i en meddelelse:
> [...]
> andet kort forbindes til din søn's pc, som selvfølgelig også har et
> netkort, men husk at netkablet skal være krydset, så kører det bare..

Det virker selvfølgelig OK - men det kræver så at fars PC er tændt for at
sønne kan komme på nettet - og det er vel lidt usmart ?

Så jeg foreslår også en hub eller switch, der i princippet bare er et
avanceret dobbeltstil, så man kan sætte to (eller flere) PC'er til samme
ASDL-modem - og samtidig får man så lokalnet med oveni !

Hvis du har TDC Bredbånd skal du lige sikre dig, at du har ligeså mange
dynamiske IP-adresser, som du har PC'er - men standard er to, så det er vel
OK ?

/Jan