TetraAqua NitrateMinus......virker det?
Fra : Per

Dato : 06-03-02 01:31

Hej!
Jeg faldt over denne side fra Tetra:
http://www.tetra.de/index_gb.cfm?seite=40
Er der nogen der har erfaring med dette vidundermiddel og om det
overhovedet virker? Det skulle kunne reducere nitrat-værdien i vandet
i op til 12 måneder, således at der bliver mindre algevækst.
Der står, at det skal blandes i bundlaget, men kunne man ikke bare
lægge det i sit spandfilter, det må vel give samme resultat?
--
Hilsen Per.
To reply by e-mail remove "fjernluft"

Fra : ole larsen

Dato : 06-03-02 18:00

Per skrev i meddelelsen ...
>Hej!
>Jeg faldt over denne side fra Tetra:
>http://www.tetra.de/index_gb.cfm?seite=40
>Er der nogen der har erfaring med dette vidundermiddel >--
>Hilsen Per.
Send dem en mail og spørg - de er til at tale med

Ole

Fra : J@N

Dato : 06-03-02 19:23

Tetra er nok den sidste jeg ville spørge.......

Jan

Fra : ole larsen

Dato : 06-03-02 19:52

J@N skrev i meddelelsen ...
>Tetra er nok den sidste jeg ville spørge.......
>
>Jan

Hvorfor dog ikke:

Får man en gang af den sædvanlige snake-oil-snak, ved man præcist hvor man
er. Får man intet svar ( som jeg engang oplevede på et spørgsmål til Eheim
om deres
påstande om intervalfiltret ) ved man også hvor man er.
Skulle man derimod få en kvalificeret forklaring, hvad jeg betvivler, må man
tage stilling til den.

Ole

Fra : Per

Dato : 07-03-02 00:06

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in

> Send dem en mail og spørg - de er til at tale med
>
> Ole

Hej Ole,
Jeg er bange for, at jeg ikke vil hører et eneste ord fra dem.
Yderligere er jeg ikke god nok til at argumentere for, hvorfor det
evt. ikke virker. Måske du ville prøve, da det er min opfattelse, at
du ved mere om vandkemien i akvarier end jeg gør.

--
Hilsen Per,
som søger arbejde som maskinmester.

To reply by e-mail remove "fjernluft"

Fra : ole larsen

Dato : 07-03-02 07:06

Per skrev i meddelelsen ...

>Hej Ole,
>Jeg er bange for, at jeg ikke vil hører et eneste ord fra dem.
>Hilsen Per,

Hvis de ikke gider svare, er sagen jo klar.

På dit link fremgår at Tetra påstår en denitrification. Og denitrification
er
mulig i beskedent omfang. Det er en anaerob proces hvor man fordrer
de rette bakterier med et kulhydrat hvorefter de reducerer nitrat til
luftformet
kvælstof, der så bobler væk. Processen er meget selektiv - kræver helt
specifikke
forhold, der ikke er særligt almindelige i et alm. akvarium, så jeg ville
ikke spilde yderligere
tanker på den sag.
Vandskifte er lettere og billigere

Ole

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 06-03-02 18:48

Hej Per
Så har Tetra fundet endnu en måde at narre penge fra folk.
Det er snart ved at være uansvarligt at holde levende fisk i akvarier med al
den tilsætning af dit og dat.
Det er utroligt hvad der efterhånden bliver hældt i et akvarium.
Dette bare til almindelig eftertanke.
Jørgen

Fra : Per

Dato : 07-03-02 01:01

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> wrote in

> [...]
> akvarier med al den tilsætning af dit og dat.
> Det er utroligt hvad der efterhånden bliver hældt i et akvarium.

Hej Jørgen
Hvor har du dog ret!

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-03-02 17:05

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> wrote in message

> Det er snart ved at være uansvarligt at holde levende fisk i akvarier med
al
> den tilsætning af dit og dat.

I dette tilfælde tror jeg ikke der er nogle problemer - bortset fra at
godtroende akvarister bliver lettet for lidt likvider.
Jeg vil gætte på at fidusen (se Ole's beskrivelse af denitrifikation) er at
man har et porøst materiale, hvori der er indblandet noget forholdsvis
tungtopløseligt kulhydrat (sukker, alkohol mv.), der ganske langsom opløses
inden i det porøse materiale, hvor cirkulationen er meget langsom.
Nogenlunde som med 'levende' sten i saltvandsakvarier.
Så alt i alt er der næppe nogen skadevirkning - men sandsynligheden for
snakeoil er IMHO meget stor.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 06-03-02 19:35

> i op til 12 måneder, således at der bliver mindre algevækst.

formodentlig når der ikke går noget i akvariet. Deres påstande holder
simpelt hen ikke.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : Per

Dato : 06-03-02 23:59

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in

> [...]
> leje / eje / andelsbolig
> et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
> Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734.

Nej, jeg tænkte nok, at der var et eller ved det. Jeg har godt nok
heller ikke købt noget af det, da jeg umiddelbart syntes, at det lød
lidt mærkeligt, derfor ville jeg jo lige høre nogen, som har mere
forstand på den slags sager end jeg har.