Beløb uden moms
Fra : Bjarne Schmidt

Dato : 05-03-02 22:02

Hej NG
Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg beregnerhvad et beløb har
været uden moms, når jeg kender beløbet incl. moms. F.eks hvis jeg skal
betale 131,75 kr. incl moms, hvad er så beløbet uden moms.
På forhånd tak
Hilsen Bjarne

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 05-03-02 22:10

"Bjarne Schmidt" skrev:

> Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg beregnerhvad et beløb har
> været uden moms, når jeg kender beløbet incl. moms. F.eks hvis jeg skal
> betale 131,75 kr. incl moms, hvad er så beløbet uden moms.

Beløbet uden moms udgør 80 % af beløbet med moms. Hvis 131,75 kr. er incl.
moms er 105,40 kr. uden moms.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Såfremt bedækningen af hoppen sker ved, at en hingst bedækker hoppen
naturligt, er det Told- og Skattestyrelsens vurdering, at ydelserne er

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-03-02 22:19

"Bjarne Schmidt" <ellehus@schmidt.mail.dk> skrev i en meddelelse

Dav.

> [...]
> været uden moms, når jeg kender beløbet incl. moms. F.eks hvis jeg skal
> betale 131,75 kr. incl moms, hvad er så beløbet uden moms.

Du dividerer med 1,25 .... altså 131,75 divideret med 1,25 = 105,40 ......
105,40 + 25% moms (26,35) = 131,75....

Hr. Bjørn

Fra : Brian Jensen

Dato : 05-03-02 22:38

> Dav.

> Du dividerer med 1,25 .... altså 131,75 divideret med 1,25 = 105,40 ......
> 105,40 + 25% moms (26,35) = 131,75....

Eller 131,75 - 20 % = 105,40

Brian Jensen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-03-02 22:44

> [...]
> været uden moms, når jeg kender beløbet incl. moms. F.eks hvis jeg skal
> betale 131,75 kr. incl moms, hvad er så beløbet uden moms.

Tja, med en ganske almindelig plastichjerne i lommeormat kan du blot
dividere med 1,25, så har du beløbet excl. moms

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jakob

Dato : 06-03-02 08:44

eller gange med 0,8.....131,75 x 0,8 = 105,40
0,8 = 80 %

Fra : Kongen

Dato : 15-03-02 20:20

Sådan !

Ligge moms til et beløb x*1,25
Trække mons fra et beløb x*0,8

Og hvorfor så det ? Fordi sådan er det bare !!

Dette er den letteste måde at gøre det på !

--
Blomst # 92159636
Det nemmere at få tilgivelse end

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-03-02 01:40

Kongen wrote:

> Trække mons fra et beløb x*0,8

x/1,25

- så behøver man kun at huske ét tal, og det bliver nemmere, hvis man
skal regne med mindre pæne momssatser.
Hvis man ikke lige kan huske hvornår man skal gange og hvornår man
skal dividere, så er det ikke så svært at tænke sig til, da prisen
bliver større, når man lægger moms til - og mindre, når man trækker den
fra.

> Og hvorfor så det ? Fordi sådan er det bare !!

- Den var min matematiklærer ikke blevet glad for...

1,25 fordi momsen er 25% - det svarer til at gange med 0,25 - og så
skal vi lige have selve beløbet - så når vi frem til 1,25.
0,8 fordi 1/1,25 = 0,8

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Carl Munk

Dato : 29-03-02 23:48

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> Og hvorfor så det ? Fordi sådan er det bare !!
>
> - Den var min matematiklærer ikke blevet glad for...

Kan du så ikke give et kursus i hvordan man beregner sig fortjeneste
dvs. hvis man vil tjene 25% af indkøbsprisen excl.moms
Eller hvis fortjenesten udgør 40% af udsalgsprisen incl.moms

den var svær var

Fra : Nico de Jong

Dato : 30-03-02 08:13

> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
>
> Kan du så ikke give et kursus i hvordan man beregner sig fortjeneste
> dvs. hvis man vil tjene 25% af indkøbsprisen excl.moms

Man kommer langt med lidt logik. De 25% du snakker om, er præcis det samme
som at du betragter din købspris incl. moms som værende din salgspris excl.
moms. Du skal dog tage høje for fragt o.l., så du ikke snyder dig selv.

> Eller hvis fortjenesten udgør 40% af udsalgsprisen incl.moms

Den er heller ikke svær.
Lad os sige at din udsalgspris er 100 kr incl moms. Af de 100 kr. vil du
have en fortjeneste på 40 kr, men i de 100 kr er der er også en moms på 25
kr. Indkøbsprisen incl moms er derfor 100 - 40 - 25 = 35 kr. og
indkøbsprisen excl moms derfor 35 x 0,8 = 28 kr. Du skal derfor gange din
indkøbspris med 100 / 28 = 3,57 !

Nico

Fra : alexbo

Dato : 30-03-02 09:43

Nico de Jong <nico@farumdata.dk> skrev i

> Den er heller ikke svær.
Derfor gjorde du dig ikke ulejligheden med at regne efter.

> [...]
> kr. Indkøbsprisen incl moms er derfor 100 - 40 - 25 = 35 kr. og
> indkøbsprisen excl moms derfor 35 x 0,8 = 28 kr. Du skal derfor gange din

Indkøbspris 28 kr
fortjeneste 40 kr.
salgpris 68 kr.
moms 17 kr.
salspris m.m.85 kr.

Momsen af 100 kr. er 20 kr.
momsen af indkøbsprisen trækker du fra 2 gange.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 30-03-02 17:40

alexbo <alexbo@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a83tu7$2kp3$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> salspris m.m.85 kr.
>
> Momsen af 100 kr. er 20 kr.
> momsen af indkøbsprisen trækker du fra 2 gange.

Du regnede vist heller ikke efter, fordi momsen af inkøbprisen (28 kr) = 7
kr.
Det var momsen af fortjenesten der ikke var regnet med, såvidt jeg kan se.
(røde ører i overflod

Hvis vi tager en indkøbspris /uden moms/ på 40, og en fortjeneste på 40,
skal vi beregne moms af 80 = 20.
Man skal med andre ord bare fordoble indkøbsprisen incl. moms, så har man en
fortjeneste på 40 %
Man kan også se på det bagfra : momsen af fortjenesten (40) er 10, dvs ialt
50% af udsalgsprisen 0er bruttofortjeneste.

Lad os tage et eksempel på et skævt beløb, f.eks. udsalgspris 500 kr incl
moms, og regne på min påstand.
Når man halverer udsalgsprisen (500), får man indkøbspris incl moms på 250,
og derfor indkøbspris uden moms på 200.
Han vil have 40 % i fortjeneste af udsalgsprisen, dvs 40 % af 500 = 200 kr.
200 (fortjeneste) + 200 (netto indkøb) = 400, plus moms, giver 500.
Jeg går selvfølgelig ud fra, at det han kalder "fortjeneste" er ren netto,
dvs uden moms. MOmsen er jo ikke hans egne penge.

Nico

Fra : alexbo

Dato : 31-03-02 09:53

> [...]

> kr.
> Det var momsen af fortjenesten der ikke var regnet med, såvidt jeg kan se.

Det regnestykke jeg satte op, var for at vise hvordan en indkøbspris på 28
kr. og en fortjeneste på 40 kr. udviklede sig, det skulle hvis du havde ret,
være endt på 100 kr.

Det gjorde det jo ikke fordi i din udregning.

" Indkøbsprisen incl moms er derfor 100 - 40 - 25 = 35 kr."
"indkøbsprisen excl moms derfor 35 x 0,8 = 28 kr. "

Først trækker du 25% moms ud, det er 5 for meget,
så trækker du moms ud af indkøbsprisen, men du har jo allerede trukket
momsen ud af totalen.

Dit baglæns regnestykke skulle have set sådan ud. 100 - 20 - 40 = 40 =
indkøb uden moms.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 31-03-02 10:52

alexbo <alexbo@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a86isj$10at$4@news.cybercity.dk...
> Først trækker du 25% moms ud, det er 5 for meget,
> så trækker du moms ud af indkøbsprisen, men du har jo allerede trukket
> momsen ud af totalen.

Så er det jo godt at jeg ikke beregner mine ydelser baseret på udsalgsprisen

Nico

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-03-02 19:12

alexbo wrote:

> Nico de Jong <nico@farumdata.dk> skrev i

Nico: Emnelinjen i dit svar starter vel ikke med "Sv:"? Jeg kan ikke se dit
indlæg, og det kunne skyldes at en del news-servere (bl.a. Sunsite og TDC)
filtrerer indlæg med "Sv:" fra.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Nico de Jong

Dato : 31-03-02 09:02

Jo, det gjorde den.
Jeg sender den lige igen, men med Re i starten

Nico
Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CA5FFE1.A8CFFBF4@image.dk...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-03-02 19:37

Carl Munk wrote:

> Kan du så ikke give et kursus i hvordan man beregner sig fortjeneste
> dvs. hvis man vil tjene 25% af indkøbsprisen excl.moms

Indkøbspris plus 25% fortjeneste plus 25% moms giver en udsalgspris
inkl. moms på
salgspris = købspris * 1,25 * 1,25
- eller hvis fortjenesten var 30% og momsen stadig 25%:
salgspris = købspris * 1,30 * 1,25

> Eller hvis fortjenesten udgør 40% af udsalgsprisen incl.moms

Så udgør fortjenesten 40% * 1,25 = 50% af udsalgsprisen excl. moms. -
Og salgsprisen bliver:
salgspris = købspris * 2 * 1,25
eller mere generelt:
salgspris = købspris * f * 1,25
- hvor f beregnes som:
f = 1 / (1-fortjeneste*1,25)
- hvilket i eksemplet svarer til:
f = 1 / (1-0,40*1,25) = 2

> den var svær var

Ah, der skulle da lige rokeres lidt rundt på et par ligninger...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/