Splintfri glas
Fra : Torben Kjær Nielsen

Dato : 05-03-02 16:48

Hej

Hvilke cellulose-estere og -ethere indgår der i splintfri glas? - og i
hvilket blandingsforhold?

/Torben

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 05-03-02 18:50

"Torben Kjær Nielsen" <tnielsen@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvilke cellulose-estere og -ethere indgår der i splintfri glas? - og i
> hvilket blandingsforhold?
>
> /Torben
>
> Lyder som lamineret sikkerhedsglas? Der er formodentlig patent på
fremstillingen. Følgende giver nogle referencer:
http://lgic.glass-info.com/resource/bibliography.asp

Jeppe

Fra : Torben Kjær Nielsen

Dato : 05-03-02 22:18

> Lyder som lamineret sikkerhedsglas? Der er formodentlig patent på
> fremstillingen. Følgende giver nogle referencer:
> http://lgic.glass-info.com/resource/bibliography.asp
>
> Jeppe

Det tror jeg nu ikke, det er en almindelig kendt proces.
Det er i hvert fald celluloid, der er esteren.

/Torben

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 07-03-02 18:06

> Det tror jeg nu ikke, det er en almindelig kendt proces.
> Det er i hvert fald celluloid, der er esteren.
>
> /Torben

Splintfrit glas er normalt en betegnelse for glas, der er behandlet på en
måde, så skarpe kanter ikke opstår ved knusning. Der er så vidt jeg ved to
muligheder: Hurtig afkøling af glasset eller ovennævnte sandwichmateriale
hvor glasset er belagt med en polymerfilm. Her anvendes celluloseacetat til
tider, nogle gange(vist især tidligere) delvist hydrolyseret for
opløselighed. Andre materialer anvendes også, jvf ovenstående link.
Tja, det er mit bedste bud, måske du tænker på noget andet...

Jeppe