Hvornår er noget en kommentar
Fra : Emerik Schultz-Peter~

Dato : 05-03-02 02:24

Måske er det lidt elementært, men jeg er lidt i tvivl. Dette er et udsnit af
et andet indlæg i en anden tråd, der ikke har noget med det her at gøre:

> eller (i head)

> <!--
> img {border:0px}
> -->

Her kommer så nogle påstande, der virker rigtige ud fra det kendskab jeg har
til HTML:

- Når noget står i head, bliver det ikke vist på siden.
- Når der skrives noget mellem <!-- og --> er det en kommentar og bliver
ignoreret.

Hvor tager jeg fejl eller hvor knækker filmen? Hvis man skrev ovenstående
kode, ville man ikke bare opnå det samme som hvis man skrev <style>
Jeg har set det samme med JavaScripts, som står som "kommentarer", men de
virker vist alligevel. Hvad er det jeg har misforstået?

I håbet om bedre forståelse.

Emerik Schultz-Petersen
Kollegiet i Søborg
Vangedevej 237, st. t. h.
DK - 2860 Søborg
(+45) 39 67 67 46 - (+45) 40 45 67 16
emerik@emerik.dk
ICQ: 101729184

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-03-02 07:44

"Emerik Schultz-Petersen" <emerik@emerik.dk> writes:

> [...]
> til HTML:
>
> - Når noget står i head, bliver det ikke vist på siden.

Ca. korrekt. Det der vises på siden er en repræsentation af det der er
i body af dokumentet.

> - Når der skrives noget mellem <!-- og --> er det en kommentar og bliver
> ignoreret.

Hvis det er HTML, ja.

> [...]
> Jeg har set det samme med JavaScripts, som står som "kommentarer", men de
> virker vist alligevel. Hvad er det jeg har misforstået?

Tricket er at det der står mellem <style> og </style> ikke tolkes som
HTML, men some CSS (det har type "text/css"). Heldigvis er CSS
fortolkeren venlig og ignorerer <!-- og -->. Hvis browseren ikke
forstår <style> tagget, så ved den ikke at det der står imellem ikke
er HTML. Derfor ser den det som HTML, og tror det hele er en stor
kommentar.

Håber det hjælper
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-03-02 07:46

Se inline.

On Tue, 5 Mar 2002 02:24:27 +0100, "Emerik Schultz-Petersen"
<emerik@emerik.dk> wrote:

>Her kommer så nogle påstande, der virker rigtige ud fra det kendskab jeg har
>til HTML:
>
>- Når noget står i head, bliver det ikke vist på siden.

Rigtigt.

>- Når der skrives noget mellem <!-- og --> er det en kommentar og bliver
>ignoreret.

Delvis rigtigt. Det er en kommentar men bliver ikke ignoreret af
moderne browsere fordi det er i en <style> blok. Samme gælder
<script>.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-03-02 09:43

Emerik Schultz-Petersen <emerik@emerik.dk> escribió en el mensaje de
noticias a616sr$ii5$1@news.cybercity.dk...

> - Når noget står i head, bliver det ikke vist på siden.

Korrekt, men med STYLE definerer du ogsaa kun hvordan andre dele af
siden skal se ud, du udskriver ikke noget dirrekte paa siden.

> - Når der skrives noget mellem <!-- og --> er det en kommentar og
bliver
> ignoreret.

I HTML ja, men ikke i CSS, komentartagget i css er /* */ (ligesom i
javascript, hvor man dog ogsaa kan bruge // i starten af linien)
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann