opgradering fra ext2=ext3 (rh7.1)
Fra : Kristian Sørensen

Dato : 05-03-02 01:16

Hej!

Jeg vil gerne have opgraderet mine filsystemer til ext3. Jeg har på
nuværende tidspunkt RH7.1 installeret, med bl.a. Ximian Gnome. Alt mit
software (eller det vigtigste af det) er i nyeste versioner. Hvis jeg
kører opgraderingen fra RH7.2-cd'en, bliver jeg advaret om en
opgradering kan "smadre" nogle af mine nuværende pakker...

Er der nogen her der der har erfarringer med det? Skal jeg bare lade den
opradere de pakker den vil... eller vælge dem manuelt og slå alle fra
(men hvis jeg gør det - FJERNER den så nogle pakker??)

Mvh.
Kristian.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-03-02 06:22

In article <3C840E4C.8020602@cs.auc.dk>, Kristian Sørensen wrote:
> [...]
> opradere de pakker den vil... eller vælge dem manuelt og slå alle fra
> (men hvis jeg gør det - FJERNER den så nogle pakker??)

Hvis det kun er filsystemet du vil have opgraderet, så er det bare:
1) Opgrader kerne til en der inkluderer ext3 og sørg for at bygge det
ind i kernen.
2) Køre tune2fs -j /dev/hdXXXX på dine partitioner
3) ret /etc/fstab til ext3 i stedet for ext2
4) Reboot

Dette forudsætter at du kører ext2 i forvejen, ellers tror jeg ikke du
kan komme udenom en formattering.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Nu også O'Reilly bøger

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 06-03-02 22:05

Jesper Krogh <jesper@linuxpusher.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis det kun er filsystemet du vil have opgraderet, så er det bare:
> 1) Opgrader kerne til en der inkluderer ext3 og sørg for at bygge det

Jeg opgraderede en partition fra ext2 til ext3 på en RedHat 7.1. Jeg
byggede ikke nogen speciel kerne, men opdaterede blot til den nyeste ved
hjælp af 'up2date'.

> 2) Køre tune2fs -j /dev/hdXXXX på dine partitioner
> 3) ret /etc/fstab til ext3 i stedet for ext2

Her er mulighed for at angive 'data=writeback', 'data=ordered' eller
'data=journal'. Hvad er erfaringerne med denne indstilling? Nogen
anbefalinger?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.