PSU defekt?
Fra : Alan

Dato : 05-03-02 00:52

Efter at have slukket strømmen fra lysnettet i 5 min, kan jeg ikke
starte min PC igen. Der er ikke det svage lys i numlock, caps og scroll
dioderne på tastaturet som der plejer.

Jeg har nu taget strømforsyningen ud. Bør blæseren ikke gå igang hvis
jeg sætter strøm på, eller hvordan fungerer en PC strømforsyning?
Får den instruktioner fra BIOS?

Jeg har OHM'et sikringen og den er intakt.

Hvis jeg vil måle om der bliver leveret strøm, hvad skal jeg så måle på?
Jeg har prøvet at måle på de stik med 4 ledere der bruges til de
forskellige enheder så som HD, og der er ikke noget at måle.

Det store stik der går til bundkortet ved jeg ikke hvilke ledere jeg
skal måle på.

Jeg vil være helt sikker på at det er PSU'en der er defekt før jeg går
ud og køber en ny.

Jeg har været ude for dette en gang tidligere for 2 år siden. PC'en fik
da lov til at stå 2 døgn uden strøm og da jeg skulle til at pakke den
sammen for at levere den til rep. under garanti, prøvede jeg lige at
sætte strøm på først og den startede til min store forbløffelse.

Efter dette besluttede jeg så at se tiden an, og se om problemet opstod
igen, og det gjorde det så 2 år efter.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-03-02 01:14

"Alan" <SpamNejTak@my.place> skrev

> Jeg har nu taget strømforsyningen ud. Bør blæseren ikke gå igang hvis
> jeg sætter strøm på, eller hvordan fungerer en PC strømforsyning?

Nej, en ATX strømforsyning skal tilsluttes bundkortet for overhovedet at
tænde. Men hvis bundkortet er defekt, kommer der ikke liv i
strømforsyningen, selvom denne skulle virke. Måden du tester en ATX
strømforsyning er følgende:

Start med at hive alle kabler, der går ud fra strømforsyningen, fra
bundkortet. Find det stik, der leverer strøm til bundkortet. Forbind med
et stykke ledning PS_ON# benet (typisk den grønne, men check først på
tegningen side 4 i dette dokument:
http://www.formfactors.org/developer/specs/atx/ecr_p1.pdf) til 0V, en af
de sorte ledninger. Tænd nu for strømforsyningen - ikke på computerens
front, men bag på strømforsyningen eller på stikkontakten. Hvis blæseren
i strømforsyningen ikke starter, er strømforsyninegn defekt.

Selvom blæseren starter, kan strømforsyningen stadig godt være defekt.
Måske leverer den ikke strøm nok til bundkortet, og du kan derfor blive
nødt til at måle de enkelte ledere efter, for at checke om de leverer de
specificerede 3.3, 5, 12 og -12 Volt

> Får den instruktioner fra BIOS?

Nej.

> Jeg har OHM'et sikringen og den er intakt.
>
> Hvis jeg vil måle om der bliver leveret strøm, hvad skal jeg så måle
på?

Se http://www.formfactors.org/developer/specs/atx/ecr_p1.pdf side 4. Her
kan du se, hvilke værdier hvilke ben skal levere.

> Jeg har prøvet at måle på de stik med 4 ledere der bruges til de
> forskellige enheder så som HD, og der er ikke noget at måle.

Der kommer først strøm på, når PS_On forbindes med én af de sorte
ledninger

> Det store stik der går til bundkortet ved jeg ikke hvilke ledere jeg
> skal måle på.

Med fare for at gentage mig selv
http://www.formfactors.org/developer/specs/atx/ecr_p1.pdf

> Jeg vil være helt sikker på at det er PSU'en der er defekt før jeg går
> ud og køber en ny.

Prøv den evt. på et andet motherboard

> [...]
> sammen for at levere den til rep. under garanti, prøvede jeg lige at
> sætte strøm på først og den startede til min store forbløffelse.

Det er nok nærmere bundkortet, der har haft et blackout. Det sker, hvis
man har rodet med elektronikken, uden at frakoble strømmen frøst OG vente
til systemet er helt afladt.

> Efter dette besluttede jeg så at se tiden an, og se om problemet opstod
> igen, og det gjorde det så 2 år efter.

Vent, og se tiden an igen

mvh
Peter

Fra : Alan

Dato : 05-03-02 02:12

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse

Tak for det fine svar Det vil jeg studere nærmere i morgen, jeg må
vist hellere skynde mig i seng nu.

> Prøv den evt. på et andet motherboard

Det er faktiskt en mulighed jeg har til rådighed, jeg kunne også prøve
at sætte PSU'en fra den PC jeg poster via nu, over i den PC jeg ikke kan
få liv i. Jeg vil nu helst undgå at skille begge PC'ere men det kan jo
blive nødvendigt.

> [...]
hvis
> man har rodet med elektronikken, uden at frakoble strømmen frøst OG

Det er dog ikke tilfældet her.Jeg har ikke rodet med elektronikken med
strøm på, hvilket jeg normalt aldrig gør.
Og at vente til systemet er afladt, er også noget jeg er opmærksom på.
Jeg slukkede simpelthen bare på stik kontakten med henblik på at give
PC'en en pause i 5 min uden nogen som helst form for spænding, hvilket
jeg har erfaret kan være tiltrængt nogle gange. (For at undgå evt.
misforståelser, slukkede jeg naturligvis først PC'en normalt, før jeg
slukkede strømmen på stik kontakten

> Vent, og se tiden an igen

Ja det vil jeg også gøre i første omgang.

Venlig hilsen
Alan

Fra : H3nrik V!

Dato : 05-03-02 09:19

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message

> [...]
> Måske leverer den ikke strøm nok til bundkortet, og du kan derfor blive
> nødt til at måle de enkelte ledere efter, for at checke om de leverer de

Det hjælper ikke - en ubelastet ATX powersupply leverer sjældent rigtige
spændinger alligevel...!

/H3nrik!

Fra : Leony

Dato : 05-03-02 12:28

"Alan" <SpamNejTak@my.place> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu taget strømforsyningen ud. Bør blæseren ikke gå igang hvis
> jeg sætter strøm på, eller hvordan fungerer en PC strømforsyning?

Den skal enten sættes i motherboardet eller "kortsluttes" for at starte.
"Kortslutning" laves på denne måde:
http://www.virtual-hideout.net/guides/atx_psu_mods/index.shtml

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Alan

Dato : 05-03-02 18:35

Jeg kunne ikke vente og se tiden an alligevel, så jeg prøvede at
forbinde ben 14 PS_ON#(ledningen er rigtigt nok også grøn i mit
tilfælde) med GND (sort ledning) og blæseren gik ikke igang.

Derefter tog jeg PSU'en ud af den PC jeg poster fra nu, og satte den
over i den PC jeg ikke kunne starte op.
Det virkede, PC'en startede op. Så den er god nok jeg skal have en ny
PSU.

PSU'en er sikkert gået i stykker p.g.a. overbelastning, den er på 145W
og fik lov til at trække følgende:

En PIII500Mhz CPU
3 stk. 7200 RPM HD'ere
CD-ROM
Brænder
Grafik og lyd, er on board
I PCI slotne er der 1 IDE controller, 1 Ethernet kort og et 56K modem
som jeg rent faktiskt bruger en sjælden gang

Jeg har tænkt mig at købe en 300W PSU, og så kan jeg jo lige så godt
vælge en lownoise når det nu skal være, for den gamle larmede som et
ondt år.

Tak for hjælpen til alle

Venlig hilsen
Alan

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-03-02 19:49

> [...]

> over i den PC jeg ikke kunne starte op.
> Det virkede, PC'en startede op. Så den er god nok jeg skal have en ny

Skil den først ad, og se om der skulle sidde en udskiftelig sikring. Mål
den igennem, for at se om den er sprunget (hvis den er gennemsigtig, kan
du se det med det blotte øje)

> Jeg har tænkt mig at købe en 300W PSU, og så kan jeg jo lige så godt
> vælge en lownoise når det nu skal være, for den gamle larmede som et
> ondt år.

God idé...

mvh
Peter

Fra : Alan

Dato : 05-03-02 21:12

> [...]
Mål
> den igennem, for at se om den er sprunget (hvis den er gennemsigtig,

Jep det ved jeg, hvis du læser min første post igen vil du kunne læse at
jeg har målt sikringen, som er en glassikring.

Det med det blotte øje kan godt snyde hvis den er brændt over helt nede
i den ene ende og ikke på midten, hvilket jeg har været ude for før. Jeg
har endda prøvet at udskifte sikringen med en anden af samme værdi, bare
sådan lige for at gå med livrem og seler

Jeg har ikke nok indsigt til at fejlfinde på komponenterne, ellers kunne
det muligvis godt betale sig at finde ud af hvilket komponent der er
stået af. At lade en fagmand se på den kan helt sikkert ikke betale sig
i forhold til hvad en ny PSU koster.

Ok du overså at jeg havde målt sikringen, men jeg er alligevel glad for
at du prøver at hjælpe.

Så jeg snupper lige en ny 300W PSU med hjem på vejen imorgen.

Venlig hilsen
Alan

Fra : Kuno

Dato : 05-03-02 21:55