momsfri bil - og hvad så med regnskabet
Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-03-02 18:48

Hejsa

Hvis man til sit en-mands firma, køber en varevogn, der er momsfri -

hvad så med momsen på den, en del af det beløb man giver for den er
jo moms....

og moms på bensin

og det jeg ellers har glemt

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-03-02 19:01

jan@stevns.net wrote:

> Hvis man til sit en-mands firma, køber en varevogn, der er momsfri -

Start lige med at beskrive, hvordan du *altid* vil have behov
for at transportere fysiske ting, der ikke kan være i en personbil,
og som netop i dit fag er af uvurdelig nødvendighed, altid.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-03-02 21:23

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev :

>Start lige med at beskrive, hvordan du *altid* vil have behov
>for at transportere fysiske ting, der ikke kan være i en personbil,
>og som netop i dit fag er af uvurdelig nødvendighed, altid.

Der var du da vist ved at hægte mig godt og grundigt af i svinget :)

Jeg har en privatbil, som ikke specielt er egnet til at fare rundt med
sore papkasser i - den vil jeg sgu'tte have noget firmanavn på

firmabilen vil have reklame (firmanavn på)

Jeg skal jo på en eller anden måde rundt mellem kunderne, samt have et
rimeligt omfangsrigt varelager med mig rundt

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-03-02 19:22

jan@stevns.net wrote:

> Hvis man til sit en-mands firma, køber en varevogn, der er momsfri -

Hvis du køber den "momsfri", har den været brugt privat (enten rent
privat eller blandet privat og erhvervsmæssigt). Så skal du ikke betale
moms, når du køber den - og kan tilsvarende heller ikke trække moms fra.
Køber du en ny varebil (eller en, der kun har været brugt til erhverv),
skal du betale moms. Du kan så trække momsen fra i dit momsregnskab, hvis
du _kun_ bruger den til erhverv. Kører du bare enkelt privat km, kan du
_ikke_ trække noget fra!

Til gengæld kan du altid trække moms af benzin, vedligeholdese o.s.v.
fra - også selv om du kører privat i bilen.
Skattemæssigt skal du fordele udgifterne (afskrivning på anskaffelsen
samt driftsudgifter) i forholdet mellem privat og erhvervsmæssig kørsel.
Alternativt kan du bruge reglerne om fri bil (firmaet stiller bilen til
rådighed for dig) eller godtgørelse efter statens takster (du ejer bilen
privat, og firmaet betaler for at bruge den).

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-03-02 21:26

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

Dav!

> Hvis man til sit en-mands firma, køber en varevogn, der er momsfri -
>
> hvad så med momsen på den, en del af det beløb man giver for den er
> jo moms....

Du kan ikke trække noget "moms" fra bilkøbet Jan. Den er "indbefattet" i
købsprisen.

> og moms på bensin

Trækkes fra.

> og det jeg ellers har glemt

....samt al anden moms ifbm. "gulpladebilen"....eks. moms på "bropenge" osv.

Det kan ikke betale sig at købe en "gulpladepotte" uden moms (som jeg ser
din og min situation), da det er *alt* for nemt at "falde i" og kører i
potten udenfor arbejdstiden.

Det koster *kassen*, hvis du bliver nappet på "køgebugt-motorvejen"....

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-03-02 22:14

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev :

>Du kan ikke trække noget "moms" fra bilkøbet Jan. Den er "indbefattet" i
>købsprisen.

hmmm..... hvis jeg køber andre former for "varer" så kan jeg da
trække deres moms fra , så jeg undres lidt :)

>Det kan ikke betale sig at købe en "gulpladepotte" uden moms (som jeg ser
>din og min situation), da det er *alt* for nemt at "falde i" og kører i
>potten udenfor arbejdstiden.

Jeg ville nu ikke have ret svært ved at holde skidt for sig, og det
andet for sig, Den store æske skal jo også luftes.

Jeg har alle år levet med at køre direkte forbi brugsen hjem, og hente
den anden bil for at køre tilbage til Brugsen. Vanen med at vinke til
skattemanden inde på kommunekontoret, lige overfor Brugsen, hænger
ligesom ved

>Det koster *kassen*, hvis du bliver nappet på "køgebugt-motorvejen"....

Yep....... ufatteligt folk stadig kører til stranden i firmaæsker

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-03-02 22:19

> hmmm..... hvis jeg køber andre former for "varer" så kan jeg da
> trække deres moms fra , så jeg undres lidt :)

Jamen Jan....potten er momsfri.....momsfri....men da sgútte trække moms af
en momsfri potte....og når du køber en momsfri potte skal du ikke tillægge
moms til den momsfri pris....

Så hut jeg visker er potten således oprindeligt købt uden at der er betalt
moms af beløbet. Dernæst har den kørt som en *ren* firmapotte i mindst 5 år.
Derefter får den betegnelsen momsfri ved gensalg og den eneste moms der er
betalt af den momsfri potte er en evt. moms på "forskelsprisen" også kaldet
"forskelsmoms"...

> Jeg ville nu ikke have ret svært ved at holde skidt for sig, og det
> andet for sig, Den store æske skal jo også luftes.

Respekt...

> [...]
> den anden bil for at køre tilbage til Brugsen. Vanen med at vinke til
> skattemanden inde på kommunekontoret, lige overfor Brugsen, hænger

Endnu mere respekt...

Hr. Bjørn