CO2 med naturlig gæring
Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 04-03-02 11:40

Jeg er netop kommet af med mine krebs, og kan nu have planter i akvariet

Og så skal de kære små jo have optimale betingelser, så jeg husker at
der var en eller anden der postede et link til beskrivelse af hvordan
man etablerer sådan et gæringskammer, men jeg kan ikke finde det.

Skulle der mon være en eller anden der kan hjælpe?

mvh
ivan

Fra : Knud Schøler

Dato : 04-03-02 17:52

"Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man etablerer sådan et gæringskammer, men jeg kan ikke finde det.
>
> Skulle der mon være en eller anden der kan hjælpe?

Telia har vist lige slettet ret voldsomt i trådene.....

Jeg lavede en simpel model med en 1,5 liters sodavandsflaske, hvor jeg
borede et hul i skruelåget og monterede en slange heri. Slangens anden ende
førte jeg til en injektionssprøjte jeg havde liggende (10 ml - men større er
nok bedre).

Gær, vand og sukker i flasken og injektionssprøjten "på hovedet" i vandet,
hvor så CO2'en kommer til at danne en luftlomme (og boble ud hvis der dannes
for meget).

Jeg skal sige med det samme at jeg ikke er særligt imponeret over resultatet
og at jeg nok begynder at se mig om efter en anden løsning!

mvh/Knud

Fra : moff

Dato : 05-03-02 03:33

"Ivan V. Nielsen" skrev d. 04-03-02 11:40 dette indlæg :
> [...]
> man etablerer sådan et gæringskammer, men jeg kan ikke finde det.
>
> Skulle der mon være en eller anden der kan hjælpe?

hvis du går ind på http://hjem.get2net.dk/Unicron/home.htm er der en del
om hvordan man selv kan lave CO2 til sit akvarie.
mvh moff

http://www.kandu.dk/

Fra : digger1@mail.tele.dk

Dato : 08-03-02 13:33

> Jeg skal sige med det samme at jeg ikke er særligt imponeret over resultatet
> og at jeg nok begynder at se mig om efter en anden løsning!
>
> mvh/Knud

Jeg syntes nu heller ikke at det giver de store resultater, det bedste resultat jeg har fået, er ved at vende en beholder omvendt i akvariet og fylde den med CO2 fra en sodastream flaske. Det bliver optaget noget hurtigere end gær metoden, samt at det giver et bedre resultat.

Dennis

Fra : digger1@mail.tele.dk

Dato : 16-03-02 01:07

> CO2 er CO2 ganske uanset om det kommer fra en Sodastream-beholder eller fra
> en beholder med en gærende væske. Så derfor må CO2'en blive optaget lige
> hurtigt og virke lige godt.

Så er spørgsmålet jo så om det er ren CO2 , der bliver fremstillet når gærcellerne laver spiritus ?

Dennis

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 16-03-02 18:43

Hejsa,

For ikke så længe siden var der en diskussion angående dette. Følgende
opskrift dukkede op, som jeg siden har forsøgt mig med:

CO2 opskrift, som skulle kunne holde ca. 2 måneder:
800 ml. vand (ca.).
180 gram sukker.
Ca. ¼ theskefuld portvinsgær.
1 theskefuld Natron
Ca. 1/5 – 1/4 theskefuld gær-næringssalt.

Mixnings retningslinier:
Al sukkeret kommes i flasken. Dernæst hældes ca. ¼ af vandet i flasken –
vandet skal være varmt. Flasken rystes grundigt, indtil sukkeret er opløst.
Nu hældes resten af vandet i flasken – vandet skal her være koldt. Når al
vandet er kommet i flasken, skulle vandet gerne være lunkent. Bagefter
tilsættes portvinsgæren, natron og gær-næringssaltet. Igen rystes hele
blandingen godt og længe.

1. Hvis der tilsættes for meget gær, eller for lidt sukker vil CO2
produktionen ikke forsætte så længe.
2. CO2 produktionen starter ca. efter et døgn.
3. Når CO2-produktionen aftager efter nogen tid, kan der sættes ekstra liv i
den ved at tilføre lidt mere gær-næringssalt og/eller blandingen rystes godt
uden låg (ilt tilføres).

Portvinsgær og gærnæringssalt kan købes i MATAS.

Første gang jeg forsøgte denne opskrift kom jeg alt for meget gær i, hvilket
resulterede i at blandingen ikke varede så længe (ca. 3 uger). Ligenu
forsøger jeg mig med følgende blanding, som nu har kørt stabilt med 5-6
bobler pr. min. i 15 dage:

(denne opskrift er ovenstående gange 1,5, pånær gæret, som er samme mængde
som ovenstående. Blandingen passer bedre til en 1½L sodavandsflaske.)
1200ml. vand
270g. sukker
1/4 teske gær
1,5 teske natron
1/2 teske gær-næringssalt.

Jeg tilsætter CO2'en direkte i mit indvendige Eheim filter. Opstillingen er
den, at CO2'en ledes fra reaktoren (1½L flaske) over i bobbletælleren (½L
flaske næsten helt fyldt med vand). Herfra ledes den videre direkte ind i
mit indvendige filter. Der hvor slangerne går op af og ned i flaskerne, er
der tætnet med silikone, da opstillingen ellers ikke virkede.

Jeg sørger for det ønskede CO2-niveau (15-20 mg/L) ved at justere filterets
højde placering i akvariet, og dermed overfladebevægelsen i akvariet.

Jeg er meget spændt på hvorlænge CO2-reaktoren kan holde denne stabile
CO2-tilførsel, og skal nok lade høre fra mig, når den nuværende blanding
slipper op.

-Peter

Fra : Martin

Dato : 17-03-02 11:47

Peter Stegenborg Larsen wrote in message news:<3C93843D.E88D206E@bigfootnospam.com>...
> [...]
> >
> Jeg er meget spændt på hvorlænge CO2-reaktoren kan holde denne stabile
> CO2-tilførsel, og skal nok lade høre fra mig, når den nuværende blanding

Hej Peter,

Tak for en udførlig opskrift! Jeg har fulgt med i denne tråd, og har
været lidt i tvivl om jeg skulle prøve selv fordi folk har haft så
blandet succes med den hjemmelavede CO2. Men din er jo en veritabel
succeshistorie!

Jeg glæder mig til at høre, hvordan det videre går. Måske springer jeg
så selv ud i det.

Hej fra

Martin